شعار امسال پالایش ساختاری شعار سالهای گذشته و آرایش ماهیت جدیدی با هدف کاربردی است که میتواند "منشور مدیریتی سال" تلقی شود.
روژان پرس: سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال "تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین" نامگذاری شده است.
سالهاست که به حق دغدغهها و اولویتهای اصلی توسعه و پیشرفت کشور توسط رهبر معظم انقلاب حول محور تولید و اشتغال و موضوعات مرتبط با اقتصاد ترسیم میگردد. متاسفانه دولتهای گذشته با این توصيهها فعال برخورد نکردند و عموما در همان حد شعار باقی ماند؛ از این رو تحول اقتصادی همچنان در اولویت جامعه و سرفصل همه مطالبات اجتماعی جامعه میباشد؛ به طوری که این کمدقتی مدیران سابق در قبال تلاش برای تحقق شعار سال، در سال جدید به درستی به عنوان آفت عدم تحقق شعار سالهای گذشته مورد مداقه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته که میتواند بهعنوان تذکری اساسی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ باشد.
به نظر میرسد محتوای شعار سال جاری تفاوت ماهوی با سالهای گذشته دارد که عمدهترین این تفاوت میتواند نگاه تخصصی و علمی به رویکرد اقتصادی سال باشد. از منظر روششناسی، معمولا روش را تابع ماهیت میدانند حال که ماهیت منشور اقتصادی سال، دچار تحول شده به طریق اولی روش نیز میباست تابع این تحول گشته و در بستر اجرا دگرگون گردد.
در تفسیر علم بنیانی میتوان گفت هر پدیدهای که بر اساس فرایندهای علمی شکل گرفته باشد باعث میگردد که عالمیت و عاملیت بهعنوان دو بال مکمل تحقق یک پدیده در بستر اجرا قرار بگیرد. همانگونه که از متن منشور اجرایی سال استنباط میگردد، دانشبنیان بودن، هم در تولید و هم در نگاه باید تحقق یابد تا تحول بنیادین در اقتصاد شکل گیرد.
تولید مبتنی بر عنصر دانشبنیان، مستلزم مدیریت دانشآموخته مرتبط و متخصص فن در کنار دیگر مقولهها از جمله عدالت و تعهد است. به نظر میرسد شعار امسال پالایش ساختاری شعار سالهای گذشته و آرایش ماهیت جدیدی با هدف کاربردی صورت گرفته و با این رویکرد باید گفت توصيههای سال از قالب شعار خارج و به "منشور مدیریتی سال" تبدیل گشته است.
با علم به افزایش شاخصههای سطح و عمق تولید علم در کشور و نیز وفور دانشآموختگان جوان و ایجاد حس خودباوری در بین اقشار مختلف فعال جامعه، ضرورت تحول در نظام سنتی مدیریت در حوزه اقتصاد و تولید منجر به اشتغال، یک امر بدیهی به نظر میرسد.
نگاه فناورانه به تولید از اصلیترین محورها و استوانه منشور مدیریتی توسعه کشور در سال جاری میباشد که میتوان آن را در دو بخش تحلیل نمود؛ اول دانشبنیان شدن پدیده تولید در همه زمینهها و دوم نگاه عالمانه و پیشران در امر تولید که هر دو لازم و ملزوم و مکمل هم میباشند.
رویکرد اقتصاد دانشبنیان میتواند تحولی عظیم در فرهنگ تولید و توسعه متوازن و همهجانبه ایجاد کند؛ فرهنگی که حلقه مفقوده اقتصاد فعلی کشور میباشد. اقتصادی که مبتنی بر دانش و مدیریت تخصصی و امید آفرین باشد، لزوما میبایست در بدنه ارکان کلی اقتصاد خرد و کلان کشور جای گیرد تا به به اشتغال پایدار منتهی شود. همچنین به منظور تحول بنیادین در اقتصاد و تولید، شایسته است مدیریت دانشبنیانی همانند ترازو در معیار و مقیاس بر همه ارکان تولید قرار گیرد تا منجر به پایداری در پیشرفت شود.
یکی از ملزومات کاربردی شرکتهای دانشبنیان، پیوستگی آنان با کلیه نیازمندیهای توسعه کشور است. این رویکرد یکی از مصادیق دانشبنیانی میباشد که ظرف و مظروف از جنس هم بوده و سبب میگردد قطار علمی توسعه بر ریل اصلی خود حرکت کند؛ این قطار ضرورتا میبایست با نظریه دانشبنیانی و به دست دانشآموخته مرتبط حرکت کند. در بسیاری موارد که کندی یا انحراف در توسعه دیده میشود قطعا مدیریت آن با دانش موضوع یا بیگانه و یا کماطلاع است؛ اتفاقی که متاسفانه در بسیاری موضوعات دیده میشود. ناهمگونی مدیریت با موضوع فعالیت دقیقا از مصادیق بارز موانع اصلی رویکرد تولید دانشبنیانی به اقتصاد و توسعه است.
در منشور مدیریتی سال، اشاره به مصادیقی از جمله کشاورزی و دامداری شده که مناطق غرب کشور، خاصه کردستان با وجود ظرفیتهای نهفته فراوان، عنصر اقتصاد دانشبنیان چندان در آن دخالتی ندارد؛ مناطقی که نتوانسته استفاده بهینه از آب و خاک و شرایط اقلیمی داشته باشد.
استانی که قابلیت تامین پروتئین چندین استان را دارد معالاسف خود واردکننده مواد پروتئینی از دیگر استانهای همجوار است. استانی که بر اثر فقدان دانش مرتبط با ظرفیتهای موجود، هرگز نتوانسته در مسیر توسعه خصوصا ظرفیت تجارت خارجی قرار گیرد. بعضا فهم درستی از توسعه در آن دیده نمیشود در حالی که توسعه از مقوله عمل و اقدام و جوهره علمی مولد میباشد.
در چنین شرایطی، به نظر میرسد تنها راه قرار گرفتن در مسیر توسعه واقعی، عمل به منشور مدیریتی تولید دانشبنیان برای نیل به اشتغال و نشاط و سرزندگی جامعه است.
محمد هادیفر
دسته بندی: سیاسی
آدرس کوتاه خبر: