شنبه، 8 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » شب‌های بدون موبایل روستای ما

شب‌های بدون موبایل روستای ما

0
کد خبر: 1576

شب‌های بدون موبایل روستای ما

در یکی از این مراسم، خانواده‌های روستای هلیزآباد در بخش کوماسی از شهرستان مریوان، تصمیم گرفتند در مهمانی ویژه ای، تلفن‌های همراشان را کنار بگذارند و به جای آن در مهمانی فرهنگی و سرگرم کننده شرکت کنند.
وابستگی به گوشی‌های هوشمند امروزه در اکثر افراد دیده می‌شود. طوری که نمی‌توانند حتی یک دقیقه از موبایل شان دور باشند؛ اما راهکارهای ساده‌ای برای ترک این وابستگی وجود دارد.
اعتیاد و وابستگی به موبایل یکی از معضلات جدید زندگی در عصر ارتباطات است که گریبانگیر بسیاری از افراد در رده‌های سنی مختلف شده است. وابستگی به گوشی در برخی افراد به گونه‌ای است که زندگی عادی و روزمره آنان را به طور کامل مختل کرده و کنار گذاشتن آن کار ساده‌ای نیست. استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی با همه خوبی‌های خود در صورتی که از حد متعادل خارج شود، زیان‌های فراوانی دارد.
صرف ساعت‌های بسیار در اینستاگرام و شبکه‌های مجازی نه تنها ساعت‌های مفید زندگی شما را به هدر می‌دهد بلکه با ایجاد مقایسه موجب ناراحتی افسردگی در فرد می‌شود. اگر نمی‌دانید به گوشی هوشمند وابسته هستید یا خیر، این بخش را مطالعه نمایید و با رعایت نکات زیر در ۲۱ روز استفاده از گوشی هوشمند را به حداقل برسانید.
نگاه کردن طولانی مدت به صفحه موبایل می‌تواند باعث خشکی چشم‌ها و حتی تاری دید شود.
استفاده از تلفن هوشمند در رختخواب و نور ناشی از آن باعث می‌شود که ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن دچار اختلال شود.
پایین انداختن سر هنگام غرق شدن در دنیای مجازی و استفاده از گوشی به مدت طولانی به مرور زمان باعث تخریب مهره‌های گردن شده و حتی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند.
کار با گوشی همراه و تایپ کردن زیاد فشار زیادی به مشت و ساعد وارد می‌کند و درد در مچ و انگشتان و ساعد ایجاد می‌شود.
افرادی که مدت زمان طولانی با تلفن خود مشغول هستند، فعالیت بدنی کمتری دارند و چاقتر از سایر افرادند. کارشناسان همواره بر استفاده بهینه از گوشی تلفن همراه تاکید دارند و به کاربران توصیه می‌کنند بیش از حد از آن استفاده نکنند تا زندگی‌اشان دچار اختلال نشود. استفاده از گوشی‌های تلفن همراه بسیاری از معادلات و مناسبات فرهنگی را امروزه تحت تاثیر قرار داده است. در شب‌نشینی‌ها با اینکه همه دور هم جمع‌اند اما ذهن و نگاه میهمان و صاحب‌خانه درگیر گوشی‌های تلفن است. گاها دیده شده که روبروی هم نشستند اما همدیگر را نمی‌بینند!
در این رابطه اهالی فرهنگی روستای هلیزآباد در استان کردستان، شبی را بدون موبایل، اما بسیار شاد، در کنار هم تجربه کردند که این سبک از زندگی به ویژه در شب‌های طولانی زمستان می‌تواند الگویی برای سایرین باشد.
این روز‌های زمستانی که روستاییان کردستانی از کار کشاورزی فارغ شده‌اند، به برگزاری دورهمی می‌پردازند و ضمن به جای آوردن صله رحم و نزدیک کردن دل هایشان به همدیگر، لحظات شاد و صمیمی را سپری می‌کنند که نمونه آن در شهر‌ها کمتر دیده می‌شود.
در یکی از این مراسم، خانواده‌های روستای هلیزآباد در بخش کوماسی از شهرستان مریوان، تصمیم گرفتند در مهمانی ویژه ای، تلفن‌های همراشان را کنار بگذارند و به جای آن در مهمانی فرهنگی و سرگرم کننده شرکت کنند.
یکی از این برنامه‌ها خواندن مولودنامه پیامبرمکرم اسلام (ص) و قصیده خوانی است که یکی از روستاییان خوش صدا آن را اجرا می‌کند و مهمانان نیز با ذکر صلوات و گوش فرا دادن به مولودنامه همراهی می‌کنند.
اما بخش پر هیجان این دورهمی‌ها بازی‌های بومی محلی است که از آن جمله میتوان به جوراب بازی، پر یا پوچ، معما حل کردن و زور آزمایی اشاره کرد که هیجان آن به اصطلاح در حد تیم ملی است!
ناصر رضایی دهیار این روستا می‌گوید: ما می‌خواهیم در این دورهمی‌ها ضمن غنی سازی اوقات فراغتمان، همدلی، همرنگی و سادگی خانوار‌های روستایی را نشان دهیم و برای دقایقی هم که شده نعمت سلامت و حضور در کنار هم را تجربه کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از اهداف این دورهمی‌ها حفظ آداب و رسوم قدیمی و انتقال آن به نسل جوان است.
احسان زارع زاده _ شهروند خبرنگار مریوان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید