شنبه، 15 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » رئیس جمهور ترکیه عازم بغداد شد

اردوغان از بغداد چه می‌خواهد

رئیس جمهور ترکیه عازم بغداد شد

0
کد خبر: 1814

رئیس جمهور ترکیه عازم بغداد شد

به نظر می‌رسد عراق در پی استفاده از اهرم‌های فشار خود برای رسیدن به نتایج مناسب به ویژه در پرونده آب است هر چند برای ترکیه اولویت نخست در این سفر مبارزه با حزب پ.ک.ک است.
روژان پرس: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز در راس هیئتی از مقامات امنیتی اقتصادی دولت ترکیه وارد بغداد شد. او در این سفر به اربیل نیز خواهد رفت و با مقامات اقلیم کردستان دیدار خواهد کرد.
کارشناسان می‌گویند سفر اردوغان به عراق به تعیین تکلیف چند پرونده حساس میان دو کشور خواهد انجامید.
این دومین سفر اردوغان به عراق است. او در سال 2011 نیز به عراق سفر کرده بود. همچنین این سفر چند روز پس از سفر مهم او به عربستان، قطر و امارات صورت می‌گیرد.
عراق و ترکیه پرونده‌های مشترک بسیاری در همه زمینه‌ها دارند که شاید از همه مهم‌تر پرونده آب و پ.ک.ک باشد.
دو کشور توافق‌نامه‌ای درباره آب‌های مشترک ندارند و صرفا پروتکل‌هایی در دهه‌های گذشته درباره آب‌های مشترک امضا کرده‌اند.
پرونده مهم دیگر میان دو کشور مسئله امنیت و عملیات گسترده زمینی و هوایی ترکیه در خاک عراق علیه نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) است که از نگاه آنکارا تروریسم خوانده می‌شوند. دولت اردوغان در سال‌های اخیر بر خصومت‌های خود با کردها شدت بخشیده و اصولا قائل به حق حیات و جغرافیا و زیستگاهی برای کردها در آن کشور نیست.
از اوایل سال 2021، ترکیه بر حجم عملیات ضد کُردی خود افزود و در مناطقی از استان‌های دهوک و نینوا نیز، پاسگاه‌های زمینی برپا کرد و به بهانه تعقیب نیروهای حزب کارگران کردستان، چندین پایگاه نظامی در خاک عراق تاسیس کرد.
کارشناسان می‌گویند این سفر ابعاد فنی و عملی بسیاری خواهد داشت به خصوص که به نظر می‌رسد عراق در پی استفاده از اهرم‌های فشار خود برای رسیدن به نتایج مناسب به ویژه در پرونده آب است هر چند برای ترکیه اولویت نخست در این سفر مبارزه با حزب پ.ک.ک است. اردوغان از عدم واکنش عراق در اخراج نیروهای پ.ک.ک. به‌شدت ناراضی است و در صدد جلب حمایت بغداد برای تقویت همکاری‌‌های امنیتی در مرزهای دو کشور است.
در این میان، متغیر تازه‌ای که وارد مناسبات دو کشور شده پروژه راهبردی «جاده توسعه» است که قرار است بندر بزرگ فاو را به مرز ترکیه و از آنجا به اروپا متصل کند؛ پروژه‌ای که منافع اقتصادی کلانی برای هر دو کشور خواهد داشت. عراق یک شریک اقتصادی و تجاری مهم برای ترکیه است.
موضوع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه نیز از مهم‌ترین محورهای این سفر است چرا که همه طرف‌ها از وضعیت توقف صادرات اقلیم خسارت می‌بینند.
صادرات ترکیه به عراق از 15 میلیارد دلار فراتر رفته و آنکارا تلاش می‌کند که آن را به 20 میلیارد دلار در سال برساند. در آمارهای ماهانه ترکیه، عراق همیشه در صدر لیست کشورهای واردکننده از ترکیه است.
در همین حال هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه گفت که در جریان سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بغداد، بیش از 20 توافقنامه امضا می شود.
وی همچنین به اقدامات کنونی از مدت‌ها قبل بین دو کشور در حوزه‌های امنیت، انرژی، کشاورزی، آب، بهداشت و آموزش اشاره کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه گفت که اردوغان در سفر خود به اربیل هم خواهد رفت.
سرویس سیسی روزنامه روژان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید