پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » ایجاد میز توسعه‌ی صادرات توت فرنگی گامی بزرگ در شکوفایی اقتصادی کردستان

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و صنایع وابسته‌ی اتاق بازرگانی سنندج:

ایجاد میز توسعه‌ی صادرات توت فرنگی گامی بزرگ در شکوفایی اقتصادی کردستان

0
کد خبر: 1807

ایجاد میز توسعه‌ی صادرات توت فرنگی گامی بزرگ در شکوفایی اقتصادی کردستان

جلسه میز توسعه‌ی صادرات توت‌فرنگی مصوبه‌ای تحت عنوان «تدوین نقشه راه میز توسعه صادرات توت‌فرنگی‌» داشت که با اکثریت آرای موافق حاضرین مصوب شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و صنایع وابسته‌ی اتاق بازرگانی سنندج در نخستین جلسه‌ی این کمیسیون در سال ۱۴۰۳ که بیست و ششم فروردین ماه با دستور کار کارشناسی میز توسعه صادرات توت‌فرنگی برگزار شد، گفت: کردستان از استان‌های مهم و صاحب عنوان کشور در بحث امنیت غذایی به شمار می‌رود به گونه‌ای که سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود. 
محمد سعید احمدپناه ادامه داد: سالانه ۹ میلیون تُن توت‌فرنگی در دنیا و ۱۲۰ هزار تن از این محصول در ایران تولید می‌شود که افزون بر ۶۰ درصد تولید توت فرنگی ایران متعلق به استان کردستان است و همین مسئله اهمیت توجه به این حوزه را نشان می‌دهد. 
وی با اشاره به دستور کار جلسه خاطرنشان کرد: میز توسعه‌ی صادرات توت فرنگی از لحاظ چارت سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برای اتاق بازرگانی سنندج برخوردار است و با هماهنگی و خرد جمعی می‌توانیم در آینده صادرات توت فرنگی و فرآورده‌های آن را شاهد باشیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، میز توسعه‌ی صادرات توت‌فرنگی را بهترین فرصت برای توسعه صادرات و عرضه‌ی این محصول شاخص استان به بازارهای هدف بین المللی  دانست و گفت: کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و صنایع وابسته‌ی اتاق بازرگانی سنندج هر آنچه در توان داشته باشد برای برنامه‌ریزی تولید جهت صادرات بیشتر توت‌فرنگی انجام خواهد داد. 
احمدپناه با اشاره به عوامل مؤثر در صادرات توت‌فرنگی اظهار کرد: آیتم‌های تداوم تولید و بهبود کیفیت در صادرات و دست‌یابی به بازارهای جهانی بسیار حایز اهمیت هستند؛ همچنین برای صادرات بهینه‌ی توت‌فرنگی باید عواملی همچون بسته‌بندی، نگهداری تخصصی و برنامه‌ریزی در خصوص تسهیل روند صادرات در اولویت قرار گیرند. 
وی ادامه داد: از دیگر مؤلفه‌های توسعه‌ی صادرات توت‌فرنگی ایجاد صنایع تبدیلی مدرن است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا چرخه‌ی تولید توت‌فرنگی کامل شود چرا که این امر در صادرات هر محصولی بسیار مهم است. 
احمدپناه با اشاره به برنامه‌های کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع وابسته اتاق سنندج، طی ۳ سال آینده، احداث سازمان فروش محصولات کشاورزی را از مهمترین دستاوردهای این کمیسیون برشمرد.
احمدپناه با اشاره به تدوین استاندارد ملی توت فرنگی به شماره ۲۳۸ گفت: امسال از این استاندارد رونمایی خواهد شد. 
مدیر سازمان تعاون روستایی استان کردستان نیز ضمن استقبال از طرح ایجاد میز توسعه صادرات توت فرنگی، کردستان را قطب تولید توت‌فرنگی کشور دانست و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و صادرات توت‌فرنگی گام بزرگی در راستای توسعه کردستان به شمار می‌آید. 
بهرام کوشکی با اشاره به راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در شهرستان‌های مریوان و سقز  گفت: راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در این دو شهرستان‌ در صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان و منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است و کردستان را به پایانه‌ی محصولات و تولیدات کشاورزی تبدیل می‌کند که این امر تأثیرات مثبت و مستقیمی بر تولید و صادرات توت‌فرنگی کردستان خواهد داشت. 
مدیر گروه باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در ادامه جلسه به ارائه‌ی آمار تولید توت‌فرنگی در استان کردستان پرداخت و گفت: در سال زراعی جدید سطح زیر کشت توت‌فرنگی استان 500 هکتار توسعه یافته همچنین سطح زیرکشت توت فرنگی در گلخانه‌ها به 8 هکتار رسیده است. 
زاهد حاجی‌میرزایی افزود: از مجموع مزارع و گلخانه‌های استان امسال پیش‌بینی می‌شود ۷۵ هزار تن توت‌فرنگی برداشت شود که این حجم تولید نیازمند ساماندهی جهت عرضه به بازار است که متاسفانه در این راستا اقدامات شاخصی صورت نگرفته است. 
وی گفت: کاشت ارقام متفاوت توت‌فرنگی باعث سر در گمی خریداران در حوزه صادرات شده است که با آموزش لازم و تولید نشای بهتر می‌توان به توسعه صادرات این محصول کمک کرد.  
در ادامه این نشست، بختیار دیوانی نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج در خصوص اهمیت ایجاد میز توسعه صادرات توت فرنگی گفت: تولید ارقام گوناگون و بعضاً بدون مزه‌ی توت‌فرنگی باعث کم‌رنگ شدن صادرات این محصول شده است که می‌طلبد جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات در ترویج یک یا دو گونه مهم که در بازارهای جهانی خریدار دارد اقدام کنند.
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان نیز در خصوص اقدامات انجام شده جهت بهربرداری از محصول باکیفیت توت‌فرنگی گفت: محصول توت‌فرنگی باید اول بسته‌بندی و سرد شود تا حین حمل و نقل آسیب نبیند. 
امید سلیمی با اعلام آمار سردخانه‌های روستایی استان گفت: تعداد 19 سردخانه در استان احداث شده که کمک شایانی به نگهداری توت‌فرنگی و سایر محصولات کرده است.
وی گفت: فرآوری توت‌فرنگی استان با وضع موجود صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذار ندارد و تنها می‌توان روی صنعت بسته‌بندی توت‌فرنگی و ارائه سریع و بهتر آن به بازارهای هدف تمرکز کرد.
جلسه میز توسعه‌ی صادرات توت‌فرنگی مصوبه‌ای تحت عنوان «تدوین نقشه راه میز توسعه صادرات توت‌فرنگی‌» داشت که با اکثریت آرای موافق حاضرین مصوب شد..
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید