یکشنبه، 1 تیر 1404
روژان پرس » اخبار » استفاده از اعتبارات مولدسازی و مسئولیت اجتماعی واحدهای معدنی گره‌‌گشای کمبودهاست

سفر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به کردستان

استفاده از اعتبارات مولدسازی و مسئولیت اجتماعی واحدهای معدنی گره‌‌گشای کمبودهاست

0
کد خبر: 2757

استفاده از اعتبارات مولدسازی و مسئولیت اجتماعی واحدهای معدنی گره‌‌گشای کمبودهاست

دولت امر رسیدگی به بهبود شاخص‌‌های آموزشی را در اولویت برنامه‌‌های خود قرار داده که برای رسیدن به هدف باید در 2 حوزه توسعه زیرساخت‌‌ها و ارتقاء مهارت معلمان اقدامات و سرمایه‌‌گذاری‌‌های بیشتری انجام شود.
نشست نهضت عدالت در توسعه فضای آموزشی با حضور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در استانداری کردستان برگزار شد.
احداث یک هزار کلاس درس در استان کار غیر ممکنی نیست
به گزارش روژان‌پرس، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تاکید بر نقش آموزش در پیشبرد روند توسعه و شکوفایی کشور گفت: 16 میلیون نفر دانش آموز و یک میلیون نفر معلم در این عرصه حضور دارند که سرنوشت مملکت و نظام خانواده را تحت تاثیر خود قرار می‌‌دهند.
حمیدرضا خان‌‌محمدی افزود: دولت امر رسیدگی به بهبود شاخص‌‌های آموزشی را در اولویت برنامه‌‌های خود قرار داده که برای رسیدن به هدف باید در 2 حوزه توسعه زیرساخت‌‌ها و ارتقاء مهارت معلمان اقدامات و سرمایه‌‌گذاری‌‌های بیشتری انجام شود.
وی یادآور شد: رئیس جمهور موضوع مهم نهادسازی اجتماعی را راهکار موثر حل مشکلات می‌‌دانند زیرا بر این باور هستند که حضور مردم و نهادهای مدنی در کنار دولت حلال همه کمبودها و مشکلات است بر این اساس دکتر پزشکیان شخصا به صورت مستمر مصوبات جلسات را پیگیری می‌‌کنند تا تنها به نشست و تصویب ختم نشود و کار در مدار عملیاتی باشد.
خان‌‌محمدی تصریح کرد: احداث یک هزار کلاس درس در استان کار غیر ممکنی نیست و با مشارکت همگانی و هم‌‌افزائی دستگاه‌‌ها می‌‌تواند انجام شود.
وی خواستار تنوع‌‌بخشی به منابع مدرسه‌‌سازی و تجهیز مدارس شد و اظهار کرد: منابع خیرین، بند «خ» ماده 20 قانون بودجه، نشان‌‌دار کردن مالیات، مولدسازی دارائی‌‌های دولت، اعتبارات در اختیار نمایندگان مجلس، بودجه اختصاصی فقرزدائی، مسئولیت اجتماعی واحدهای بزرگ تولیدی، حقوق دولتی معادن، 3 درصد عوارض شهرداری‌‌ها و منابع ویژه سپاه پاسداران می‌‌تواند همه کمبودها را جبران و شاخص‌‌ها را ارتقاء دهد.

سهم بیشتری از منابع مولدسازی دارایی‌‌های دولتی به امر مدرسه‌‌سازی تعلق خواهد گرفت
استاندار کردستان قرار داشتن کردستان در ردیف 10 استان انتهایی جدول شاخص‌‌های توسعه‌‌یافتگی آموزشی می‌‌طلبد تا دولت، مردم، نهادهای مدنی و خیریه وارد میدان پایان دادن به این شرایط شوند.
آرش لهونی افزود: رئیس جمهور اختیارات کامل به استانداران تفویض نموده تا بتوانند در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز حوزه آموزش اقدام کنند.
وی تصریح کرد: درس خواندن در کانکس و مدارس سنگی تاثیر منفی بر روند یادگیری دانش‌‌آموزان می‌‌گذارد و باید بساط این مدارس را برچینیم.
لهونی ادامه داد: همه فرمانداران استان باید تا پایان اردیبهشت جلسات توجیهی با خیرین  برگزار و زمینه افزایش حضور آنها را فراهم سازند.
این مقام مسئول مدعی شد: بسیاری از مالیات پردازان از قانون نشان‌‌دار کردن مالیات بی‌‌خیر هستند که اگر اطلاع‌‌رسانی شود بدون شک مالیات خود را به این حوزه اختصاص می‌‌دهند.
وی در مورد برنامه مدیریت استان برای بهره‌‌برداری از مسئولیت اجتماعی واحدهای بزرگ اقتصادی استان گفت: ما از همه شرکت‌‌ها و واحدهای بزرگ تولیدی و تجاری استان دعوت می‌‌کنیم تا بخش بزرگی ازر منابع خود را حوزه مدرسه-سازی و تجهیز مدارس اتخصاص دهند.
لهونی خاطر نشان کرد: سهم بیشتری از منابع مولدسازی دارایی‌‌های دولتی به امر مدرسه‌‌سازی تعلق خواهد گرفت.

کردستان دارای 340 هزار مترمربع کمبود فضای آموزشی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با تاکید بر ضرورت گسترش عدالت در فضاهای آموزشی گفت: ضعف کمبود فضای آموزشی بیش از 40 سال است که در کشور وجود دارد که باید تمهیدات لازم برای جبران آن اندیشیده شود.
کیومرث حبیبی افزود: نهادسازی اجتماعی و استفاده از اعتبارات مولدسازی یکی از مهترین راه‌‌های جبران کمبودهاست.
وی تصریح کرد: کمبود فضاهای آموزشی کردستان به صورت یکسان توزیع نشده زیرا برخی از شهرستان‌‌ها از شدت بیشتری برخوردارند برای نمونه بانه وارث 54 درصد از کمبودها است که روند آموزش این شهرستان را چالش مواجه کرده است.
حبیبی اذعان کرد: کردستان دارای 340 هزار مترمربع کمبود فضای آموزشی است که از عهده اعتبارات استان برنمی‌‌آید.

پرونده مدارس کانکسی تا یک ماه آینده بسته خواهد شد
مدیرکل نوسازی مدارس کردستان با اشاره به تلاش دولت برای کاهش کمبود فضای آموزشی گفت: هدف‌‌گذاری احداث 45 هزار کلاس درس در کشور انجام شده که 1 هزار و 45 واحد آن متعلق به کردستان است که در 6 فاز اولویت‌‌بندی شده و مدارس سنگی، کانکسی، تخریبی، نیمه‌‌تمام، تراکم بالای 35 نفر و سرانه زیر 3 متر در ردیف‌‌های اول اجرا قرار دارند.
ابراهیم مرادی یادآور شد: 30 مدرسه سنگی با 89 کلاس در استان باقی مانده که تا اول مهر همه آنها تبدیل به مدارس استاندارد می‌‌شوند، علاوه بر این 10 مدرسه کانکسی هم داریم که پرونده آنها تا 1 ماه آینده بسته خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: سرانه فضای آموزشی کشور 6 متر مربع است که این عدد در کردستان 4/81 مترمربع می‌‌باشد اما این را بیان کنم که در 4 شهرستان زیر 3 مترمربع است.
 مرادی افزود: 21 مدرسه تخریبی با 258 کلاس درس، 69 پروژه نیمه‌‌تمام در استان داریم که احداث آنها می‌‌تواند فاصله سرانه کردستان با میانگین کشوری را کاهش دهد، 29 واحد «فورس» در 29 نقطه استان نیاز داریم که بانه با 4 مدرسه در صدر این برنامه قرار دارد.
وی در مورد وضعیت اعتبارات اعلام کرد: در 2 سال گذشته با جهش اعتبارات مواجه بودیم به طوری که در سال 1402 با 83 درصد و در سال 1403 با 68 درصد بود.

اعتبارات مدرسه‌‌سازی 19 درصد کل اعتبارات کردستان را به خود اختصاص داد
رئیس سازرمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کردستان استفاده از اعتبارات مسئولیت اجتماعی معادن استان را یکی از منابع بزرگ برای مدرسه‌‌سازی دانست و گفت: ما در سال گذشته با تخصیص 100 درصدی این منابع به مدرسه‌‌سازی موافقت کردیم علاوه بر این در این مدت اعتبارات این حوزه 19 درصد کل بودجه عمرانی استان را به خود اختصاص داد به طوری که 377 میلیارد توان بودجه با 78 درصد تخصیص در اختیار این بخش قرار گرفت.
اکبر محمدی تصریح کرد: مدارس پیش ساخته به علت پایین بودن هزینه مالی و سرعت ساخت و امکان جابه‌‌جائی می-تواند بخش بزرگی از مشکلات و کمبودها را جبران کند.

سال گذشته 65 میلیارد تومان مالیات به مدرسه‌‌سازی کردستان اختصاص یافت
مدیرکل سازمان مالیاتی کردستان با اشاره به ظرفیت‌‌های موجود در قانون مالیاتی کشور گفت: افرادی که در احداث مدارس و تجهیز آنها به تکنولوژی مدرن اقدام کنند تمام هزینه‌‌های آنها به عنوان مالیات محاسبه می‌‌شود.
مصطفی فعله‌‌گری افزود: نشان‌‌دار کردن مالیات برای هزینه در پروژه‌‌های عمرانی هم یکی دیگر از منابع است که ما تعداد زیادی پروژه در اختیار مودیان بود 65 میلیارد تومان آن به مدرسه‌‌سازی تعلق گرفت.

عقب‌‌ماندگی کردستان با این اعتبارات قابل جبران نیست
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌‌ساز کردستان همت خیرین را تکیه‌‌گاه مدرسه‌‌سازی دانست و گفت: عقب‌‌ماندگی کردستان با این اعتبارات قابل جبران نیست و باید برنامه خواهرخواندگی کردستان با استان‌‌های برخوردار انجام شود تا بتوان از منابع مازاد آنها استفاده کرد.
امید استادنوروزی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ می‌‌تواند منبع مهمی برای جبرزان کمبودها باشد اما نیاز به جدیت بیشتر مدیریت استان برای مجاب کردن کارخانجات بزرگ به تخصیص منابع به مدرسه‌‌سازی دارد.
وی ادامه داد: خیرین مدرسه‌‌ساز و مجمع خیرین کردستان پای ثابت بوده و در تلاش مستمر قرار داریم.

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید