یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » نوسازی مدارس با عزم جدی به میدان شکوفایی آموزشی کردستان آمده است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان در گفت‌وگو با روژان پرس مطرح کرد؛

نوسازی مدارس با عزم جدی به میدان شکوفایی آموزشی کردستان آمده است

0
کد خبر: 1690

نوسازی مدارس با عزم جدی به میدان شکوفایی آموزشی کردستان آمده است

امسال 104 مدرسه در قالب 406 کلاس درس و 38 هزار و 500 متر مربع ساختمان در کردستان به بهره برداری رسید به طوری که هر 3 روز 1 مدرسه 4 کلاسه به فضای آموزشی استان اضافه شد.
مدرسه رکن اساسی تربیت نیروی انسانی اندیشمند و ماهر مورد نیاز روند توسعه هر کشوری است به طوری که شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور تابعی از وضعیت کمی و کیفی نظام آموزشی می‌باشد.
 رسیدن به اهداف شاخص آموزشی نیازمند مدارس استاندارد و تکنولوژی مدرن بوده و ضرورت دارد تا دولت و خیرین با تمام توان وارد میدان شوند، در غیر این صورت با پدیده‌های خطرناک از قبیل افت کیفی یادگیری و ترک تحصیل مواجه خواهیم شد که پیامد این پدیده‌ها به چالش کشیده شدن نظام توسعه خواهد بود.
نگاه به عملکرد دولت‌های بعد از انقلاب گویای این واقعیت است که همه آنها اهمیت ارتقاء کمی و کیفی حوزه آموزش را درک کرده و این حوزه را در اولویت برنامه‌ریزی و توزیع بودجه قرار داده‌اند، جدای از این مشارکت خیرین به عنوان یک اهرم قدرتمند برای غلبه بر کمبود بودجه که ریشه در فرهنگ ایرانی و منش اسلامی ایرانیان دارد توانست گام‌های دولت را محکم‌تر و سریع‌تر کند.
قبل از انقلاب کشور با موضوعاتی مانند کمبود کلاس درس، محرومیت از امکانات آموزشی و کمک آموزشی و تاسیسات ورزشی و تفریحی نشاط آور روبرو بود که موجب محرومیت بخش بزرگی از نیروی انسانی روستا نشین از تحصیل و گریزان بودن اکثر جوانان شهری شده بود.
حوزه آموزشی کردستان قربانی نگاه تبعیض آمیز رژیم پهلوی به توسعه بود که این رویکرد بانی ظهور بیسوادی در استان شده بود که برای پنهان نگه‌داشتن این دیدگاه غیر عادلانه اقدام به احداث تعداد کمی مدرسه در مناطق شهری کرد اما امکان دسترسی عمومی جوانان مستعد طبقه فقیر به ویژه دختران به این واحدها وجود نداشت.
اما با پیروزی قیام عمومی بر علیه رژیم شاهنشاهی این رویکرد از بین رفته و کردستان در اولویت مدیریت آموزشی کشور قرار گرفت و اقدامات دولت برای جبران گذشته آغاز گردید اما رویدادهایی مانند تنش داخلی سال‌های ابتدائی انقلاب، جنگ تحمیلی علیه عراق و نبرد اقتصادی ابرقدرت‌ها سرعت این آهنگ را کاهش داد.
ارزیابی عملکرد 4 دهه گذشته حکایت از این واقعیت دارد که موانع موجود با تدابیر خاص حذف شده و امروزه شاهد افزایش روز افزون کمی و کیفی حوزه آموزشی استان هستیم که با به میدان آمدن خیران مدرسه ساز کندی کمبود به فضای‌های آموزشی کاهش یافته و شاخص‌ها مدام در حال افزایش هستند.
خبرنگار روژان‌پرس برای اطلاع از برنامه‌های دولت در زمینه احداث، تعمیر، نوسازی و تجهیز مدارس گفتگوئی با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان با محوریت عملکرد سالجاری انجام داده که اینک پیش روی شماست.
ابراهیم مرادی با اعلام این خبر که امسال هر 3 روز یک مدرسه در کردستان به بهره برداری رسیده است، گفت: امسال 104 مدرسه در قالب 406 کلاس درس و 38 هزار و 500 متر مربع ساختمان در کردستان به بهره برداری رسید به طوری که هر 3 روز 1 مدرسه 4 کلاسه به فضای آموزشی استان اضافه شد که این اقدامات سبب تحت پوشش قرار گرفتن 10 هزار نفر دانش آموز و افزایش 12 سانتی متر مربعی سرانه فضای آموزشی گردید و از 79/4 متر مربع به 91/4 متر مربع رسید.
وی افزود: در این مدت بیش از 35 میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و هنرستانی تحویل مدارس استان شد تا روند دسترسی نظام آموزشی به امکانات مدرن تسریع و کیفیت یادگیری دانش آموزان ارتقاء یابد.
مرادی با اشاره به ضرورت بهسازی سیستم گرمایشی مدارس تصریح کرد: در سالجاری سیستم گرمایشی 44 باب مدرسه بزرگ با 417 کلاس درس بهسازی شد تا امنیت جانی و روانی دانش آموزان در مدارس تامین گردد که این برنامه در یک پروسه دائمی قرار گرفته و در تلاشیم تا همه اماکن آموزشی را به آخرین تکنولوژی گرمایشی روز مجهز کنیم، هم اکنون هیچ مدرسه‌ای در کل استان دارای بخاری نفتی و گازی نبوده و تمامی مدارس دارای سیستم گرمایشی مرکزی هستند.
وی در ادامه اظهار کرد: ارتقای بهداشت مدارس برای تامین سلامت جسمی آینده سازان کشور یکی از رویکردهای اصلی سازمان نوسازی مدارس است که در این راستا 360 چشمه سرویس بهداشتی در 80 مدرسه استان احداث شد و فرایند تعمیر و احداث سایر مدارس هم در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: اجرای 50 هزار متر مربع آسفالت محوطه و 40 هزار متر مربع عایق پشت بام مدارس در طول سال‌جاری انجام شد.
مدیرکل نوسازی کردستان ضمن تاکید بر اجرای سریع طرحهای شاداب سازی محیط آموزشی خاطر نشان کرد: طرح شهید عجمیان با هدف شاداب سازی مدارس و افزایش انگیزه تحصیل و ارتقای کیفی یادگیری تدوین و اجرا میشود که امسال 17 میلیارد تومان اعتبار در این حوزه هزینه شد.
مرادی در مورد وضعیت مدارس نیمه تمام گفت: کردستان در مجموع 276 باب مدرسه نیمه تمام دارد که امسال 104 باب آن کاملا اجرا شد که شامل 40 درصد از این واحدها می‌باشد و با جدیت پیگیر تخصیص اعتبار برای اتمام سایر موارد هستیم که با توجه به عنایت ویژه سازمان نوسازی مدارس کشور و مدیریت ارشد استان امیدواریم در آینده نزدیک 60 درصد باقیمانده هم تکمیل شوند.
وی با اعلام این مطلب که بیش از 50 درصد از مدارس سنگی و کانکسی استان حذف شده تصریح کرد: دولت عزم جدی برای حذف این مدارس و جایگزینی مدارس استاندارد دارد و کردستان همواره در اولویت اجرای این برنامه بوده است.
این مقام مسئول در خصوص اهمیت مشارکت خیرین مدرسه ساز در نهضت مدرسه سازی اعلام کرد: محدودیت منابع دولتی در تمام دنیا امری رایج بوده و برای جبران آن نیازمند همت نیکوکاران و ایثارگران هستیم که خوشبختانه در ایران به ویژه کردستان با عزم و علاقه جدی خیران همواره یاریگر دولت در راستای بهبود کمی و کیفی نظام آموزشی بوده به طوری که تا کنون موفق به جذب 100 میلیارد تومان از خیرین حقیقی و مسئولیت پذیر اجتماعی شرکتها و سازمان‌ها شده‌ایم.
وی در پایان اعلام کرد: در سالجاری به لحاظ تخصیص اعتبارات سفر استانی ریئس جمهور، کمک‌های خیرین و تامین منابع استانی مطلوب ارزیابی شده و بیش از 600 میلیارد تومان هزینه گردیده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید