استاندار کردستان:
نباید اجازه دهیم فقر مالی و کمبود فضای آموزشی موجب ترک تحصیل شود
استاندار کردستان گفت:در برخی از روستاها دختران خانوادههای فقیر به علت نداشتن تمکن مالی ناچار به ترک تحصیل میشوند که این امر با فرهنگ و دیانت ما سازگاری ندارد و من بر این باورم که اگر در روستائی حتی یک دختر هم وجود داشت نباید اجازه داد که ناچار به ترک تحصیل شود.
نشست شورای آموزش و پرورش کردستان با دستور کار بررسی وضعیت کمی و کیفی مدارس استان در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد.
اعتبارات مدرسهسازی جوابگوی نیاز استان نیست
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به پایین بودن سرانه فضای آموزشی استان گفت: سرانه فضای آموزشی کشور 45/5 مترمربع است اما این عدد در کردستان 81/4 میباشد که این فاصله در داخل استان هم به نسبت مساوی توزیع نشده به طوری که برخی شهرستانهای استان در وضعیت نامناسبتری قرار دارند.
هاشم ناظمی جلال افزود: شهرستانهای قروه، بانه، دهگلان و ناحیه 1 سنندج به علت مهاجرپذیری از سرانه پایینتری برخوردارند.
وی تصریح کرد: اعتبارات دولتی نمیتواند جوابگوی نیاز استان باشد و باید از منابع خیرین استفاده کنیم.
تکمیل فضای آموزشی کردستان نیاز به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد
مدیرکل نوسازی مدارس کردستان ضمن تاکید بر ضرورت اجرای عدالت در توزیع فضاهای آموزشی گفت: اهداف مندرج در این طرح عبارتند از ارتقاء سرانه فضای آموزشی به 6/1 مترمربع تا سال 1407، هوشمندسازی کلاسهای درس با اولویت روستاها، رساندن تراکم حضور دانشآموز به کمتر از 35 نفر در کلاس، ایمنسازی 80 درصد از مدارس تا 1407، حذف مدارس کانکسی دارای 10 نفر دانشآموز به بالا و حذف مدارس سنگی.
ابراهیم مرادی افزود: شهرستانهای سنندج، بانه، مریوان و سقز به علت مهاجرپذیری بالا با کمبود کمی و کیفی شدید مواجه هستند به طوری که در بانه سرانه به 4/2 مترمربع کاهش یافته و اگر تمهیدات سریع برای این موضوع اندیشیده نشود با افت شدید کیفیت تحصیلی و ترک تحصیل مواجه خواهیم شد.
وی خاطر نشان کرد: محلات مسکن مهر و نهضت ملی مسکن به علت بیتوجهی به فضای آموزشی از وضعیت بسیار بغرنجی برخوردارند به طوری که در برخی محلات زمین برای احداث مدرسه وجود ندارد.
مرادی ادامه داد: قبل از انقلاب جمعیت روستائی بیشتر از شهری بود و بیشترین حجم اعتبارات ساخت مدارس در روستاها هزینه میشد اما بعد از انقلاب با پدیده وارونگی جمعیت مواجه شدیم ولی تخصیص اعتبارات مدرسه سازی هیچ تناسبی با این پدیده نداشت تا جائی که امروزه در برخی روستاها با مدارس مترکه روبرو هستیم و در شهرها با کمبود کلاس درس، برای پایان دادن به این شرایط نیاز به 5 هزار و 90 میلیارد تومان اعتبار داریم.
وی یادآورشد: 28 مدرسه کانکسی در استان داشتیم که ساخت مدارس جایگزین آنها در دستور کار قرار گرفت، 18 مورد آن تحویل و 10 مورد دیگر هم با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد است که با برنامههای تعریف شده تا پایان امسال شاهد حذف این مدارس خواهیم بود، علاوه بر این استان دارای 68 مورد مدرسه سنگی با 213 کلاس بود که تا کنون 22 واحد آن تحویل شده و 18 مورد دیگر هم در دست احداث هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس کردستان در مورد مدارس نیازمند مقاومسازی اعلام کرد: 6/5 درصد مدارس استان باید تخریب و نوسازی شوند که نیاز به 1 هزار و 208 میلیارد تومان اعتبار دارد، همچنین 13 درصد مدارس نیاز به مقاومسازی دارند که برای انجام آن باید 990 میلیارد تومان بودجه تخصیص یابد و برای تکمیل پروژههای نیمهتمام هم 960 میلیارد نیاز داریم.
برنامه ساخت مدارس در کردستان باید تغییر کند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با انتقاد از روش مدیریت ساخت فضاهای آموزشی گفت: در برخی مناطق مدرسه را با هزینههای کلان ساختهاند که امروزه دانشآموزی برای تحصیل در آن وجود ندارد، برعکس در برخی مناطق هم دانشآموز فراوان اما مدرسه و کلاس درس به اندازه کافی وجود ندارد.
کیومرث حبیبی افزود: بسیاری از مدارس روستائی در آینده نزدیک به علت نبود دانشآموز متروکه خواهند شد.
وی تصریح کرد: نظام سیاستگذاری دست مدیران را برای اعمال نفوذ بر تصمیمگیریها بسته به این علت بخش بزرگی از منابع به هدر میرود بنابراین باید در این رویکرد نغییرات بنیادی ایجاد کرد.
حبیبی ادامه داد: قیمت زمینهای دارای کاربری آموزشی بسیار بالاست و انگیزه مشارکت در مدرسهسازی را از سرمایهگذار میگیرد برای نمونه اشاره میشود به لکه زمینی در شهرک سعدی که سازمان ملی زمین و مسکن نرخ 60 میلیون تومام را برای هر متر آن در نظر گرفته که هیچکس حاضر نیست در این مزایده شرکت کند.
وی اعلام کرد: در حالی که در بانه با کمبود شدید کلاس درس مواجه هستیم و سرانه فضای آموزشی آن «یک هشتم» سرانه کشور است این عدد در یاسوکند بالاتر از استانداردهای جهانی میباشد.
در برخی مناطق کردستان بودجه مدرسهسازی داریم اما زمین نداریم
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کردستان خواستار به کارگیری روشهای نوین تامین فضای آموزشی شد و اظهار کرد: باید مدارس پیشساخته مجهز را برای استان تهیه کنیم تا به راحتی بتوان آنها را از مناطق بینیاز به مناطق نیازمند برد.
اکبر محمدی افزود: استفاده از شیوههای نوین آموزشی یکی از راههای پایان دادن به کمبود کلاس و تجهیزات آموزشی است.
وی تصریح کرد: در برخی مناطق اعتبارات کافی داریم اما زمین دارای کاربری وجود ندارد.
محمدی خاطر نشان کرد: 87 درصد اعتبارات مدرسهسازی در ردیف اعتبارات ملی است که باید متولیان اداره استان و نمایندگان مجلس برای افزایش سهم استان از این منابع تلاش کنند.
باید از قانون مولدسازی برای ارتقاء شاخصهای توسعهیافتگی آموزشی استان استفاده میکنیم
استاندار کردستان با تاکید بر الزام تلاش مضاعف برای ساماندهی به وضعیت آموزشی استان گفت: شرایط موجود و پایین بودن کیفیت شاخصهای آموزشی به ویژه کمبود و فرسوده بودن کلاسهای درس ایجاب میکند تمام توان خود را برای برون رفت از شرایط فعلی به کار گیریم تا روند توسعه استان بیش از این آسیب نبیند.
آرش لهونی افزود: اقدامات مدیریت استان برای پایان دادن به کمبودها قابل قبول نیست و ضرورت دارد تا همه ظرفیتهای موجود را به کار گیریم.
وی تصریح کرد: سهم مدرسهسازی و تجهیز مدارس در بودجه استانی افزایش خواهد یافت، علاوه بر این از قانون مولدسازی املاک مازاد دولتی برای ارتقاء شاخصهای توسعهیافتگی آموزشی استان استفاده میکنیم چون قانون اجازه این موضوع را به مدیریت استانها داده است.
لهونی ادامه داد: شرکتهای اقتصادی و واحدهای صنعتی کردستان از قدرت کافی برای حمایت از حوزه آموزشی استان برخوردار نیستند بنابراین برای جبران کمبودها باید از اعتبارات ملی، بنیاد جانبازان، ستاد اجرائی فرمان امام و بنیاد علوی استفاده کنیم.
این مقام مسئول بسترسازی برای حضور خیران را یکی از راههای جبران کمبود منابع مالی ذکر و اذعان کرد: روحیه نیکوکاری و حمایت از دانش در فرهنگ و اصول دینی ما از وجاهت بالائی برخوردار است که همه باید این را ظرفیتی مناسب برای تقویت نظام آموزشی بدانیم.
وی ترک تحصیل دختران روستائی را ناشی از کمبودهای فضای آموزشی دانست و یادآور شد: در برخی از روستاها دختران خانوادههای فقیر به علت نداشتن تمکن مالی برای ادامه تحصیل در شهرها ناچار به ترک تحصیل میشوند که این امر با فرهنگ و دیانت ما سازگاری ندارد و من بر این باورم که اگر در روستائی حتی یک دختر هم وجود داشت نباید اجازه داد که ناچار به ترک تحصیل شود.
آدرس کوتاه خبر: