یکشنبه، 10 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » همت خیران مدرسه‌ساز ضامن توسعه آموزشی به سمت افق‌های روشن است

در جشنواره خیرین مدرسه ساز کردستان مط رح شد؛

همت خیران مدرسه‌ساز ضامن توسعه آموزشی به سمت افق‌های روشن است

0
کد خبر: 1926

همت خیران مدرسه‌ساز ضامن توسعه آموزشی به سمت افق‌های روشن است

منطقه منفصل شهری ناسیر سنندج 130هزار نفر جمعیت دارد که 40 هزار نفر از آنها دانش‌آموز هستند اما فقط 7 هزار نفر از این افراد در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند.
سنندج/ خبرنگار روژان‌پرس: بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز کردستان با حضور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور، استاندار کردستان، نماینده کردستان در مجلس خبرگان، نمایندگان سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران ادارات دولتی و خیرین برگزار شد.

سال گذشته آورده خیرین مدرسه ساز 300 درصد رشد داشت
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به عملکرد سال گذشته گفت: میزان رشد پروژه‌های تحویلی سال گذشته 35 درصد و میزان رشد آورده خیرین 300 درصد افزایش یافت به طوری که 11 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار به این حوزه تخصیص یافت.
دکتر یازرلو در ادامه اظهار کرد: بخشی از همت خیرین مربوط به خدمات فنی و مهندسی است تا بتوانیم با استفاده از این توانایی‌ها کیفیت ابنیه را ارتقاء دهیم تا آینده سازان کشور در مراکز استاندارد مسیر پیشرفت را طی کنند.
وی افزود: سازمان نوسازی مدارس کشور با تمام توان در خدمت جذب خیرین بوده و نهادهای مرتبط را حمایت خواهد کرد تا بتوانیم استانداردهای آموزشی را افزایش دهیم.
یازرلو تصریح کرد: سرنوشت نسل فعلی و نسل‌های آینده در گرو کیفیت نظام آموزشی است و همه ملت باید خود را در این امر شریک بدانند.

کردستان سرزمین همت خیرین است
استاندار کردستان با اشاره به اهمیت حضور خیرین در عرصه مدرسه‌سازی گفت: شان مدیران قدردانی از خیران مدرسه‌ساز است تا این مسیر سازنده ادامه یابد.
اسماعیل زارعی کوشا افزود: امروزه کشور با افزایش شاخص بخشندگی مواجه است که میتواند مسیر توسعه و شکوفایی را هموار و دست یابی به اهداف شاخص را آسان خواهد کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: مال و دارایی اشخاص جزو دستههای محبوب انسان‌هاست و به راحتی نمی‌تواند از آن گذشت کند مگر اینکه در ردیف صالحین و احباب خداوند باشند که خوشبختانه کردستان در این راستال در ردیف استانهای غنی است.
زارعی کوشا تصریح کرد: خیرین زمینه شکوفایی استعداد فرزندان میهن را فراهم می‌کنند تا نسل‌های آینده با خیال راحت مسیر توسعه را هدایت و مدیریت کنند.

کردستان با 300 هزار متر مربع کمبود کلاس مواجه است
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به کمبود کلاس درس در استان گفت: شهرکهای جدید، مراکز متراکم جمعیتی و حاشیه شهرهای بانه، مریوان، سنندج، قروه و دهگلان بیش از سایر نقاط استان با کمبود کلاس درس مواجه هستند.
هاشم ناظمی جلال افزود: در حال حاضر کردستان با 300 هزار متر مربع کمبود کلاس مواجه است و 19 درصد از مدارس هم نیازمند مقاوم‌سازی هستند.
وی تصریح کرد: سال گذشته به برکت سفرهای رپیس جمهور شهید 104 مدرسه با 406 کلاس درس افتتاح شد که 70 باب آن توسط خیرین احداث شد.
ناظمی جلال خاطر نشان کرد: 160 مدرسه نیمه کاره در استان داریم که برای تکمیل آنها نیازمند همکاری خیرین، بنگاههای اقتصادی و کارخانجات داریم.

یکی از اقدامات مجمع خیرین فعال‌سازی مجامع شهرستان‌ها بود
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان در خصوص عملکرد این نهاد گفت: یکی از اقدامات مجمع خیرین فعال سازی مجامع شهرستانها بود که سبب شد دست خیرین به دورترین نقاط استان برسد.
امید استاد نوروزی افزود: اگر قرار باشد کمبود فضای آموزشی را مطابق قانون توسعه جبران کنیم هیچ وقت این هدف محقق نخواهد شد زیرا در حال حاضر فاصله بزرگی با میانگین کشور داریم بنابراین نیاز به مشارکت خیرین داریم.
وی در ادامه اظهار کرد: در 2 ماه گذشته ستاد اجرایی فرمان حضرت امام احداث 21 مدرسه را تقبل کرده که امسال به بهره برداری می‌رسد، علاوه بر این حاج اکبر ابراهیمی تعهد کرده که تمام مدارس کانکسی دارای بیش از 8 نفر دانش آموز را تبدیل به ابنیه کند.
استاد نوروزی تصریح کرد: ساخت مدرسه 6 کلاسه در سنندج، احداث مدرسه در مالوجه قروه، اهداء 3 هزار متر مربع، اهداء 1 قطعه زمین در روستای سرخه دزج سنندج و احداث مدرسه 12 کلاسه در مریوان با 12 میلیارد تومان اعتبار از دیگر اقدامات خیرین در 2 ماه گذشته بود.

جبران کمبود فضای آموزشی کردستان نیاز به 4 هزار میلیارد تومان اعتباردارد
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با تاکید بر ضرورت حمایت خیرین از روند مدرسه‌سازی در استان گفت: جبران 300 هزار متر مربع کمبود فضای آموزشی نیاز به 4 هزار میلیارد تومان اعتبار و استاندارد سازی فضاهای موجود هم نیاز به یک هزار میلیارد تومان دارد که با وصف افزایش 37 درصدی اعتبارات استانی تنها میتوان 3 هزار میلیارد تومان آن را تامین کرد بنابراین برای جبران کسری بودجه نیاز به همت نیکوکاران داریم.
اکبر محمدی افزود: سیاست دولت سیزدهم و مدیریت ارشد استان در توزیع اعتبارات اولویت دادن به حوزه آموزش و پرورش بر این اساس میزان اعتبارات آموزشی در سال 1402 به نسبت سال قبل از آن از رشد 2 برابری برخوردار شد.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته همت خیران مدرسه ساز در استان رشد 2 برابری داشت که توانست کمک شایانی به بهبود شاخصهای آموزشی استان کند.
محمدی خواستار افزایش تخصیص زمین آموزشی شد و افزود: یکی از چالشهای کردستان در احداث مدارس کمبود زمین است که از دولت و نهادهای متولی خواستارم تا در این راستا اقدامات خود را افزایش دهند.

شهرهای مهاجر پذیر کردستان با کمبود فضای آموزشی روبرو هستند
مدیرکل سازمان نوسازی مدارس کردستان در مورد وضعیت فضاهای آموزشی استان گفت: 25 درصد مدارس کردستان در روستاها و 75 درصد آنها هم در شهرها قرار دارند، این را بیان کنم که از 16 منطقه آموزشی استان تنها 10 منطقه از نظر برخورداری از فضای آموزشی از میانگین کشوری بالاتر هستند.
ابراهیم مرادی افزود: شهرستانهای مریوان، بانه و سقز به علت رونق تجاری و احداث منطقه آزاد وارد مرحله مهاجر پذیری شده‌اند که این امر سبب افزایش تعداد دانش‌آموز و کمبود فضای آموزشی شد به طوری که در شهرستان بانه 40/2 متر با میانگین کشوری فاصله داشته و اکثر مدارس ما دوشیفته هستند.
وی در ادامه اعلام کرد: منطقه منفصل شهری ناسیر سنندج 130هزار نفر جمعیت دارد که 40 هزار نفر از آنها دانش‌آموز هستند اما فقط 7 هزار نفر از این افراد در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند.

نمایندگان باید برای جبران کسری کمبود فضاهای آموزشی اقدام کنند
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت رسیدگی ویژه به آموزش و پرورش گفت: در ادبیات توسعه آموزش و پرورش را اساس توسعه می‌دانند و در ادبیات جامعه شناسی و علوم اجتماعی این حوزه را بر این باورند که فرایند جامعه پذیری بعد از خانواده از طریق آموزش و پرورش تکمیل می‌گردد.
سالار مرادی افزود: بر اساس اصل 30 قانون اساسی دولت مکلف است زمینه آموزش رایگان را برای افراد تا پایان دوره متوسطه فراهم کند که شرایط فعلی اجازه نمیدهد که دولت به تنهایی این امر را تخقق بخشد و باید نیکوکاران وارد میدان شوند.
وی خاطر نشان کرد: نمایندگان استان باید بخش مهمی از وقت خود را به جذب بودجه برای جبران کسری و کمبود فضاهای آموزشی و تکنولوژی آموزشی اختصاص دهند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید