شنبه، 8 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » آیین بزرگداشت نظامی گنجوی در سنندج

به همت انجمن ادبی فرهنگی ئالا برگزار شد

آیین بزرگداشت نظامی گنجوی در سنندج

0
کد خبر: 1726

آیین بزرگداشت نظامی گنجوی در سنندج

در این مراسم از سه استاد دانشگاه دارای پژوهشهای دانشگاهی با موضوع حکیم نظامی گنجوی دعوت شده بود تا در زمینه ها و موضوعات مشترک و تاثیرگذاری ادبیات فارسی بر ادبیات کُردی با محوریت حکیم نظامی سخنرانی کنند. 
در سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر نامدار ایرانی، مراسمی به همت انجمن ادبی فرهنگی ئاڵا در سنندج برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روزنامه روژان در این مراسم معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: امروز در تقویم ایران به نام حکیم نظامی گنجوی نامگذاری شده است؛ حکیمی توانا نه تنها در عرصه ادبیات ایران بلکه یکی از موثرترین ادیبان و داستان‌سراهای ادبیات جهان. حکیم نظامی داستان‌سرایی در ادبیات فارسی را به کمال رسانده و در ادبیات داستانی ایران و‌ جهان موثر بوده است.
عیسی فلاحی افزود: ما در ادبیات هرچی داریم از سعدی، حافظ، فردوسی، سنایی و نظامی و شاعران بزرگ است مفاهیم ادبی حکیم نظامی مورد استفاده و تقلید بسیاری از شاعران در ادبیات معاصر فارسی و‌ کُردی بوده است.  
وی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار بر این است که از شعرا و ادبیان نامی منطقه و استان نیز با همکاری انجمن‌های سنندج طی مراسم ویژه‌ای تجلیل شود.  
وی با اشاره به اینکه هنر و فرهنگ مرز نمی‌شناسد افزود: در برنامه‌های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به همه دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها به صورت یک‌سان نگریسته شده است. ما در کنار بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی قدردانی از شعرای بزرگ منطقه را نیز در برنامه خواهیم داشت.
پاسداشت حکیم نظامی گنجوی بایستی هرساله با شکوه برگزاری شود
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این آیین گفت: به منظور جلوگیری از مصادره شاعران نامدار ایرانی توسط بعضی از کشورهای همسایه، لازم است هرساله با شکوه و عظمت خاصی از شاعران در روز بزرگداشت آنها قدردانی شود.  
معصومه حسنی خوانساری ضمن قدردانی از اقدام بسیار زیبای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به جهت برگزاری بزرگداشت این شاعر نامی افزود: ما بنا به رسالت واقعی کتابخانه‌های عمومی، آمادگی خود را برای برگزاری بزرگداشت‌ها و همایش‌های ویژه نکوداشت شعرای ایرانی اعلام می‌کنیم. 
در این مراسم از سه استاد دانشگاه دارای پژوهش‌های دانشگاهی با موضوع حکیم نظامی گنجوی دعوت شده بود تا در زمینه‌ها و موضوعات مشترک و تاثیرگذاری ادبیات فارسی بر ادبیات کُردی با محوریت حکیم نظامی سخنرانی کنند.  
در ابتدا دکتر ایوب نقشبندی به داستان شیرین و فرهاد از دیدگاه روانکاوانه پرداخت، سپس دکتر فرهاد محمدی در خصوص تاثیر ادبیات فارسی به ویژه نظامی گنجوی در ادبیات کُردی صحبت کرد و در پایان دکتر هیوا حسن‌پور که اخیراً به عنوان پژوهشگر نظامی‌پژوهی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت، اظهار داشت: بیشتر تکنیک‌های شعر و داستان‌سرایی شاعرانه نظامی گنجوی در غرب مورد استفاده ادبیان قرار گرفته است، نظامی از چهره‌های ادبی ایران و جهان است.
در ادامه این آیین چندین شاعر از انجمن ادبی فرهنگی ئالای شهر سنندج به شعرخوانی در وصف نظامی گنجوی و آراء و اندیشه‌های ادبی این شاعر بزرگ پرداختند. 
کلید واژه ها:
نظامی گنجوی
دسته بندی: اخبار / فرهنگی / کردستان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید