شنبه، 8 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » افتتاح دبیرخانه زبان و ادبیات کُردی در ارشاد اسلامی

افتتاح دبیرخانه زبان و ادبیات کُردی در ارشاد اسلامی

0
کد خبر: 1720

افتتاح دبیرخانه زبان و ادبیات کُردی در ارشاد اسلامی

حبیب‌اله بخشوده از چهره‌های فرهنگی و مدیر دبیرخانه زبان کردی ایلام در یادداشتی در مهران نیوز، این اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام را ستود.
روژان‌پرس: در مراسمی با حضور جمعی از اساتید حوزه فرهنگ و ادب استان ایلام، دبیرخانه زبان و ادبیات کُردی ایلامی افتتاح شد.
این آیین با حضور علی هوشمند مدیرکل، محبی معاون فرهنگی و رسانه، نوروزی حراست، قیطانی کارشناس امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و جمعی از نویسندگان، شاعران و اساتید حوزه فرهنگ و ادب استان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری ایلام برگزار شد.
سخنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به زبان کُردی مبنی بر ضرورت ایجاد دبیرخانه زبان و ادبیات کردی و تأثیر ایجاد آن بر حفظ و پاسداشت زبان اصیل کُردی، آغازگر این آیین بود.
در ادامه نیز آقایان حبیب‌الله بخشوده، آرش پالیزبان، علیرضا شوهانی، محمدعلی قاسمی و ظاهر سارایی، اعضای هیئت مدیره دبیرخانه زبان و ادبیات کردی احکام خود را از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام دریافت کردند.
حبیب‌اله بخشوده از چهره‌های فرهنگی و مدیر دبیرخانه زبان کردی ایلام در یادداشتی در مهران نیوز، این اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام را ستود و نوشت: "زبان کردی یکی از شاخه‌های مانای زبان هند-اروپایی و گونه‌ای سرآمد از زبان‌های ایرانی‌ست که به گواه آثار فولکلور و شفاهی منبعی غنی و ارزشمند از واژگان، اصطلاحات، کنایات، قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها اشعار کودکانه، ترانه‌ها و… است که زیر سپهر آبی این جهان پهناور دائما در حال زایش و پویش است.
در روزگاری که بسیاری از زبان‌های بشری در حال احتضار و مرگ تدریجی‌اند. زبان و ادبیات کردی ایلامی از دیرباز با وجود سرایندگان نامدار توانسته است در زیر چتری گسترده و با تنوع و تکثر با همه‌ی گویش‌ها و لهجات خود، کلمات را در زنجیره‌ای از آهنگ و احساس و در در یک نظام آوایی هماهنگ کند و آثاری ماندگار را خلق نماید که مونس و همدم شادی و اندوه مردمانش بوده است.
در قالب همین زبان است که فرهنگ این سرزمین به صورت پیوستاری زیبا جلوه‌ی کهکشانی خود را با تک تک ستارگانش به نمایش گذاشته است."
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید