پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » دولت برنامه خاص برای حضور نخبگان در بدنه مدیریت دارد

مدیرعامل بنیاد ملی نخبگان کردستان:

دولت برنامه خاص برای حضور نخبگان در بدنه مدیریت دارد

0
کد خبر: 1529

دولت برنامه خاص برای حضور نخبگان در بدنه مدیریت دارد

یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت کشور حضور نخبگان در بدنه تصمیم گیری و اجراست که بر اساس آن هسته‌های اندیشه‌ورز شکل گرفت تا به عنوان بازوهای مشورتی استانداران عمل کنند که جای خوشحالی است اعلام کنم، کردستان اولین استانی بود که این طرح را اجرا کرد.
بحث ضرورت حضور نخبگان در بدنه تصمیم‌گیری و اجرائی کشور سال‌هاست که مورد تاکید صاحب نظران است اما تا کنون به صورت کامل به این توصیه عمل نشده و روند توسعه ملی به صورت مستمر تاوان آن را در قالب هدر رفت منابع و زمان می‌پردازد و خط سیر اقتصاد و فرهنگ کشور به سمت ظهور بحران‌های غیر قابل کنترل است.
در حالی که برخی از متولیان اداره کشور این ضرورت را درک کرده‌اند برخی از متولیان هم این ضرورت را انکار کرده و به انواع مختلف جایگاه و نقش نخبگان را نادیده گرفته و سعی در حرمت شکنی آنان دارند، که چند مورد از این رفتار در قالب میزگردهای رسانه‌ای صدا و سیما و سخنان آنها مشاهده شد.
تداوم کم توجهی به نقش نخبگان سبب شکل گیری فرار مغزها گردید که در دهه اخیر این پدیده سریع‌تر شده و کشور را در معرض بحران و تهدید قرار داده است. نخبگانی که تا رسیدن به درجه نخبگانی که برای طی مسیر نخبگی از تمام ظرفیت های قانونی تحصیل رایگان و بهره مندی از سایر خدمات شهروندی استفاده کرده اند، به راحتی توسط کشورهای دیگر جذب می‌شوند.
تا چند سال قبل بیشترین حجم خروج در حوزه نخبگان سیاسی و فرهنگی بود اما امروزه دایره این موضوع گسترش یافته و طیف پزشکان متخصص، جراح، پرستار، معلم، مهندس و نیروی کار ماهر را هم در بر گرفته است و نخستین پیش لرزه‌های خود را در حوزه درمان و تامین نیروی انسانی واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی به صدا درآورده است.
نخبگان کورد به علت نگاه های خاص در بخشی از دولت های گذشته تا حالبه توسعه و نداشتن نقش سازمان یافته در نظام قدرت و ضعف کارکردهای رسانه‌های کوردی بیش از سایر ایرانیان از نگرش مذکور آسیب دیده-اند به طوری که یا با درد تبعیض سازگار شده و به حاشیه نشینی قناعت کرده‌ یا فرار را بر قرار ترجیح داده-اند، امروزه بخش بزرگی از خدمان پزشکی، مهندسی، فنی و مکانیکی اروپا و آمریکا توسط کوردهای ایرانی انجام می‌شود. استخدام‌های خارج از روال در مناطق کوردنشین در سنوات گذشته سبب حضور کارشناسان و مدیران ناتوان در بدنه مدیریت این مناطق شده و اکثر طراحی‌ها و اجراهای عمرانی، برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و فرهنگی، سیاست گذاری‌های اجتماعی و خدمات بهداشتی و درمانی با کم و کاستی‌های متنوع مواجه هستند.
اما نگاه به وضعیت موجود حکایت از تغییر در نگرش غالب حاکمیت و اصلاح شرایط به سود نخبگان دارد اما حرکت در عمل بسیار کند بوده و پاسخگوی نیاز نیست و باید سرعت عمل را افزایش داد تا بیش از این خسارات بر روند توسعه ملی و استانی تحمیل نشود چون نتایج حذف نخبگان در طول 44 سال گذشته بهترین تجربه برای متولیان اداره کشور است.
تشکیل بنیاد نخبگان اولین نشانه از اجرای رویکرد نوین است زیرا نشان دهنده این واقعیت است که بدنه حاکمیت اراده کرده تا نخبگان را وارد نظام برنامه‌ریزی و اجرائی کند. خبرنگار «روژان پرس» در راستای عمل به رسالت ذاتی خود که فعالیت در زمینه گردش آزاد اخبار و اطلاعات است مصاحبه‌ای با مدیرعامل بنیاد ملی نخبگان کردستان انجام داده تا جامعه را رویکردها و عملکردهای این نهاد آگاه سازد.
دکتر جمال سلیمی، ابتدای سخن را با اشاره به روحیه نخبگان آغاز کرد و گفت: نخبه قشری متوقع نیست و تنها دنبال ایفای نقش در بهبود شرایط زندگی افراد و پیشبرد توسعه پایدار است، این قشر انسان‌هایی خستگی ناپذیرند و تنها زمانی ناراحت می‌شود که این نقش از وی گرفته شود. خوشبختانه نخبگان ما در دسته جات سیاسی قرار نگرفته و آدمهایی مستقل و متکی به نفس هستند. وی افزود: نخبه را نمی‌توان در دایره هویت‌های ملی، قومی، دسته‌ای و... محدود کرد و او هویتی انسان‌گرایانه دارد چون دایره خدماتش همه انسان‌ها را در بر می‌گیرد و باید همه اقشار و افکار در خدمت ایجاد بستر حضور این افراد باشند.
سلیمی نگاه مدیریت فعلی به نخبگان را واقع گرایانه‌تر نامید و تصریح کرد: در ابتدای تشکیل دولت شاهد حضور دو نفر از نخبگان شناسنامه‌دار در پست‌های معاونت استانداری بودیم و می‌توان این موضوع را به عینه دید که سکانداران سیاسی و حاکمیتی استان نگاه ویژه‌ای به ماهیت و ضرورت حضور آنها در روند مدیریت و توسعه استان داشتند و به طور مشخص استاندار کردستان حامی بنیاد بوده و تمام تلاش خود را برای افزایش عملکرد این نهاد در پرورش و جذب نخبگان به کار برده است.
وی اعلام کرد: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت کشور حضور نخبگان در بدنه تصمیم گیری و اجراست که بر اساس آن هسته‌های اندیشه‌ورز شکل گرفت تا به عنوان بازوهای مشورتی استانداران عمل کنند که جای خوشحالی است اعلام کنم، کردستان اولین استانی بود که این طرح را اجرا کرد و هم اکنون نخبگان تحت پوشش و حمایت بنیاد ملی نخبگان در امور زیربنائی، آب، کشاورزی، صنعت، معدن و فرهنگ مشارکت دارند و جمعی از نخبگان استان  با حکم استاندار در این عرصه‌ها حضور دارند.
وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: اساتید حوزه فرهنگ استان 21 فقره بازدید از نقاط مختلف کشور داشتند که جالب‌ترین آن حضور استادان زبان کوردی در فرهنگستان زبان و ادبیان فارسی و برگزاری نشست هم اندیشی با دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان بود که در نتیجه این نشست ارتباط ویژه ای بین دانشگاه کردستان و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در سنندج ایجاد و تفاهمنامه همکاری بین فرهنگستان و مرکز کردستان شناسی نیز تدوین شد.
سلیمی با اعلام خبر اجرای طرح بورسیه صنعتی تصریح کرد: این طرح با همکاری بنیاد ملی نخبگان و صاحبان واحدهای صنعتی اجرا می‌شود که بر اساس آن اسم واحدهای موافق با استخدام نخبگان کنکور  در دفترچه کنکور سراسری درج و ستاره‌دار می‌شوند و متقاضیان شرکت در کنکور می‌توانند این واحدها را انتخاب کرده و پرداخت هزینه تحصیل و استخدام آنها توسط این واحدها تضمین می‌گردد، این طرح مدت 2 سال است به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و قرار است که در کنکور امسال 4 کد رشته برای آن تعیین گردد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید