مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان در گفتوگو با خبرنگار روژان پرس:
1 هزار و 328 میلیارد تومان پروژه سازمان راهداری کردستان آماده افتتاح و کلنگزنی است
عملیات احداث راه در 2 سال اخیر معادل 12 درصد کل راههای احداث شده در طول تاریخ راهداری کردستان بوده است که این را افتخاری برای دولت، مدیریت ارشد استان و سازمان راهداری و حمل و نقل میدانیم.
راه یکی از مهمترین بسترهای توسعه است زیرا بیشتر امورات مربوط به حمل و نقل بار، مسافر، گردشگر، مواد اولیه، محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی، نیروی انسانی ماهر و متخصص، نهادهای امداد و نجات و محمولههای تجارت خارجی از طریق جاده انجام میشود.
میزان توسعه یافتگی هر نقطه جغرافیایی تابعی از استانداردهای کمی و کیفی راههاست چون سرمایهگذار، بازرگان، گردشگر و وسایط نقلیه حاضر نیستند جان و دارائی خود را در جادههای پر خطر قرار دهند، بنابراین باید احداث و استاندارد سازی این حوزه در اولویت برنامهریزیهای دولت باشد.
کردستان تا 10 سال قبل نامناسبترین جادههای کشور را داشت به طوری که هر روز رویدادهای تلخ از قبیل تصادف و واژگونی کامیون و خودرو، خسارت انسانی، زیان مالی و تخریب محیط زیست بر جای میگذاشت، تاریخ کردستان هیچگاه حادثه واژگونی تانکر حامل MTBE در سال 1381 را فراموش نمیکند زیرا ماده شیمیایی حمل شده را وارد سد قشلاق کرده و جنگ روانی ناشی از آن هنوز هم ادامه دارد چون بسیاری از مردم هنوز هم آن را عامل بسیاری از بیماریها میدانند، مردم ایران هیچگاه حادثه برخورد تانکر حامل سوخت با اتوبوس حامل 17 مسافر در سال 1397 در اتوبان دکتر حسینی سنندج را فراموش نمیکنند چون تمام مسافرانش در آتش سوختند، حادثه واژگون شدن تانکر حمل مواد نفتی به شهر حسین آباد در سال 1402 و فوت و و سوختن چند نفر از اهالی هم فراموش شدنی نیست.
در این زمان بود که دولت به این نتیجه رسید که باید توسعه و استاندارد سازی راههای کردستان را در دستور کار قرار دهد و این استان تبدیل به کارگاه بزرگ راه سازی شد، احداث اتوبان، چهار خطه کردن، تعریض، شانه سازی، حذف پیچهای خطرناک، تونل سازی، بهسازی راه روستائی، آسفالت راههای خاکی، روکش آسفالت، نصب حفاظ ایمنی، فعال کردن دوربین-های کنترل هوشمند و نصب تابلو علائم سرعت گرفت.
پروژههای سازمان راهداری در همه مسیرهای تردد و مواصلاتی استان در حال اجرا، مردم در حال مشاهده تغییرات کمی و کیفی جادهها و آمار حوادث، مرگ، جراحت و خسارات مالی هم در سراشیبی کاهش قرار گرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان در گفتوگو با خبرنگار روژان پرس به تشریح جزئیات این پروژهها پرداخت.
فرزاد حسنی در مورد پروژههای آماده افتتاح کردستان گفت: این پروژهها عبارتند از 211 کیلومتر لکهگیری و روکش آسفالتهای حفاظتی با 358 میلیارد تومان اعتبار، 45 کیلومتر راه روستائی با 386 میلیارد تومان اعتبار، 9 پروژه رفع نقاط حادثه خیز با 33 میلیارد تومان اعتبار و 2 هزار کیلومتر خطکشی، 19 کیلومتر حفاظ ایمنی و نصب 3 هزار و 820 عدد تابلو با 77 میلیارد تومان اعتبار.
حسنی تصریح کرد: کلنگزنی پروژههای کمربندی غربی مریوان به عرض 24 متر و 2/1 کیلومتر طول با 70 میلیارد تومان و بهسازی و آسفالت راههای روستائی به طول 45 کیلومتر با 40 میلیارد و 38 میلیون تومان اعتبار را هم در دستور کار داریم.
وی اعلام کرد: مجموع اعتبارات صرف شده برای پروژههای افتتاح شده 854 میلیارد و کل بودجه در نظر گرفته شده برای کلنگزنیها 474 میلیارد تومان است که سرجمع این اعداد به 1 هزار و 328 میلیارد تومان میرسد.
وی با اشاره به تخصیص اعتبارات ویژه از محل منابع مربوط به پیادهروی اربعین افزود: با توجه به اینکه کردستان از امن-ترین مسیرهای اصلی ورود به عراق بوده و با افزایش میزان استقبال زوار مواجه است، دولت برای افزایش ضریب کیفی خدمات رسانی و افزایش امنیت تردد از این مسیر اعتبارات خاصی به کردستان اختصاص میدهد، سال گذشته از این محل 147 کیلومتر روکش آسفالت در مسیر مواصلاتی سنندج- مریوان و امسال هم 30 کیلومتر دیگر انجام شد، علاوه بر این 40 کیلومتر عملیات لکهگیری صورت گرفت که مجموع اعتبارات هزینه شده 340 میلیارد تومان بوده است.
حسنی تصریح کرد: علاوه بر این پروژههایی از قبیل ایمن سازی حد فاصل سنندج - مریوان، نصب 300 متر مربع تابلو علایم، 5/14 کیلومتر ارتقاء حفاظ میانی، تامین روشنائی نقطهای با 1 میلیارد و 52 میلیون تومان، 250 کیلومتر خطکشی، ایمن سازی اظطراری 40 مقطع، نگهداری و تعمیر 65 مورد چراغهای چشمکزن، نصب 1 هزار و 850 مورد تابلو علایم ایمنی راه، تهیه و نصب 160 متر مربع تابلو اطلاعاتی انجام شد.
وی در ادامه اعلام کرد: در بخش پایانه هم اقداماتی از قبیل بهروز کردن تاسیسات مکانیکی و الکتریکی سالن مسافری، رنگ آمیزی درب و پنجره، ایجاد سایبان ورودی، تعمیر و نگهداری سرویسهای بهداشتی، بهره برداری از مرکز پایش راهها در مرز (برای اولین بار در استان) و بتنریزی و آماده سازی مسیر ورودی از عراق تا ترانشیپمنت جهت تسهیل ورود کامیون-های ترانزیتی در کارنامه عملکرد داریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل کردستان در خصوص وضعیت راه روستائی و اقدامات این سازمان در راستای بهبود شرایط اظهار کرد: کردستان 6 هزار و 183 کیلومتر راه روستائی دارد که 3 هزار و 457 کیلومتر آن آسفالت و 2 هزار و 726 کیلومتر آن خاکی است، شاخص طول آسفالت به نسبت طول کل راهها 56 درصد میباشد اما سازمان راهداری روستاهای بالای 20 خانوار را ملاک محاسبه قرار میدهد که بر این اساس 1/71 درصد راههای روستائی استان آسفالت است که این عدد در میانگین کشوری 84 درصد بوده و ما در ردیف استانهای عقب مانده هستیم.
وی با اعلام توجه ویژه دولت به توسعه کمی و کیفی راه روستائی کردستان خاطر نشان کرد: در مدت 3 سال اخیر با احداث 181 کیلومتر راه روستائی رتبه اول ساخت را در کشور کسب کردیم، در سال 1402 با احداث 134 کیلومتر راه روستائی آسفالته در رتبه 5 کشور قرار گرفیم و امسال هم برنامه آسفالت 140 کیلومتر را در دست اجرا داریم.
حسنی افزود: در سفر اول رئیس جمهور شهید 1 هزار و 500 میلیارد تومان، در سفر دوم 500 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای استان مصوب شد که تا کنون 480 میلیارد تومان آن تخصیص یافته و مابقی هم در انتظار تخصیص قرار دارد.
وی در پایان گفت: عملیات احداث راه در 2 سال اخیر معادل 12 درصد کل راههای احداث شده در طول تاریخ راهداری کردستان بوده است که این را افتخاری برای دولت، مدیریت ارشد استان و سازمان راهداری و حمل و نقل میدانیم.
آدرس کوتاه خبر: