جمعه، 14 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » دولت نگاه ویژه به احداث راه و استاندارد سازی جاده‌های کردستان دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل کردستان:

دولت نگاه ویژه به احداث راه و استاندارد سازی جاده‌های کردستان دارد

0
کد خبر: 1505

دولت نگاه ویژه به احداث راه و استاندارد سازی جاده‌های کردستان دارد

320 کیلومتر از کریدور شمال – جنوب از کردستان عبور می‌کند که تا کنون 160 کیلومتر از آن انجام شده و سایر قطعه‌های آن نیز در دست اتمام است.
راه یکی از بسترهای اصلی توسعه پایدار است و تمام عوامل این حوزه را تحت تاثیر مستقیم خود قرار می‌دهد به طوری که ضریب پیشرفت تمام شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تابعی از وضعیت راه می‌باشد.
بدون بهره‌مندی از راه‌های استاندارد امکان دست‌یابی به اهداف تعریف شده در اسناد توسعه ممکن نیست زیرا بستر اصلی انتقال مواد اولیه به واحدهای تولیدی، حمل تولید به بازار، جابه‌جائی نیروی انسانی، هدایت گردشگر به نواحی توریست‌پذیر و تردد سرمایه‌گذاران است.
یکی از معیارهای اساسی انتخاب محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی «راه» است و سرمایه‌گذار در صورت وجود راه‌های استاندارد حاضر به ایجاد واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی است زیرا راه‌های غیر استاندارد علاوه بر افزایش هزینه حمل و نقل، خطرات مربوط به تردد نیروی انسانی، مواد اولیه و تولید را به حداکثر می‌رساند.
بنابراین دولت‌ها باید قبل از اندیشیدن به سرمایه‌گذاری دولتی و جذب بخش خصوصی به ایجاد راه‌های استاندارد بپردازند.
کردستان به علت قرار گرفتن در مدار توسعه ملی بیش از سایر مناطق نیازمند «راه» استاندارد است چون تا قبل از  دو دهه گذشته این استان به علت نگرش ناسیونالیستی افراطی رژیم پهلوی به توسعه، بروز تنش‌های داخلی اوایل انقلاب و جنگ ایران و عراق از کاروان توسعه ملی عقب افتاد.
بعد از پایان جنگ ایران و عراق، کردستان وارد فصل نوینی از توسعه شده و دولت برنامه کاهش فاصله توسعه‌یافتگی این استان با استان‌های برخوردار را در دستور کار قرار داد که این روند با انتصاب محمدرضا رحیمی به عنوان استاندار کردستان تسریع شد.
اما این فصل نوین همواره با کش و قوس و فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده به طوری که در برخی مقاطع زمانی با پیشرفت همراه بوده و در مقاطعی با توقف، زیرا فاصله بالائی بین ظرفیت بسترهای توسعه و برنامه‌های اقتصادی دولت وجود داشته است.
جاده‌های غیر استاندارد، نبود راه‌آهن و ظرفیت بسیار پایین حمل و نقل هوائی امکان جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و فعال‌سازی بنگاه‌های دولتی را به حداقل ممکن کاهش داد تا اینکه از دو دهه قبل، دولت فعالیت در ایجاد بسترهای ارتباطی را در اولویت قرار داد و کردستان تبدیل به کارگاه بزرگ راه‌سازی شد و این روند اکنون هم ادامه دارد، از یک سو پروژه‌های بزرگراه شمال – جنوب فعال شد و از دیگرسو پروژه‌های مواصلاتی درون استانی؛ اما این روند هم همیشه تحت تاثیر محدودیت‌های بودجه و پایین بودن ظرفیت شرکت‌های پیمانکاری بوده است.
این را باید دانست که اهمیت نگهداری مستمر راه‌ها از احداث جاده بیشتر است زیرا ساختن، یک بار است اما نگهداری مستمر، بنابراین ضرورت دارد تا موضوع نگهداری بیش از ساخت، مدنظر مدیریت توسعه باشد تا بتوان استانداردهای ایمنی را حفظ کرد.
خبرنگار «روژان پرس» برای اطلاع خوانندگان و مخاطبان از وضعیت فعلی و برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت موجود گفتگوئی با مدیرکل راهداری و حمل و نقل کردستان انجام داده که اینک پیش روی شماست.
فرزاد حسنی با اشاره به وضعیت فعلی شاخص بزرگراهی گفت: اکثر راه‌های استان 4 خطه شده که صرفا با احداث باند دوم و بدون توجه به ارتقاء هندسی باند موجود صورت گرفته است که این خود باعث شده و وقوع حادثه برای کاربران جاده‌ای خواهد گردید که توجه ویژه در این خصوص تاثیر به سزائی در کاهش تصادفات جادهای در محورهای 4 خطه را در بر خواهد داشت، در حال حاضر 327 کیلومتر از 1 هزار و 700 کیلومتر راه‌های استان در حالت بزرگراهی قرار دارد که در مقایسه با میانگین کشور اصلا مناسب نیست.
وی افزود: در کردستان بر اساس اولویت بندی‌های صورت گرفته محورهای همدان – باشماق و بوکان – کامیاران در دستور کار قرار گرفت و تکمیل شد، همچنین 320 کیلومتر از کریدور شمال – جنوب از کردستان عبور می‌کند که تا کنون 160 کیلومتر از آن انجام شده و سایر قطعه‌های آن نیز در دست اتمام است.
حسنی تصریح کرد: این را بیان کنم که اداره کل راهداری در حوزه ساخت راه روستایی مسئولیت دارد و در حوزه راه‌های غیر روستایی تنها در حوزه نگهداری مسئول هستیم.
این مقام مسئول در خصوص عملکرد این نهاد در زمینه نگهداری و بهره برداری از راه‌ها اعلام کرد: روکش، ترمیم، لکه‌گیری، آسفالت و درزگیری، بر اساس 4 شاخص آسیب دیدگی کم، شدید، متوسط و سالم اولویت بندی می‌شود که بر اساس مطالعات از ابتدای سال 1401 میزان آسیب دیدگی راههای استان 28 درصد شدید، 25 درصد متوسط، 37 درصد کم و 9 درصد سالم بود که میانگین کشوری به ترتیب عبارت بود از 16، 25، 29 و 22 درصد که نشان دهنده این است که میزان آسیب دیدگی راه‌های استان در مقایسه با میانگین کشوری بالاست و باید اعتبارات ویژه برای رسیدن به میانگین به استان اختصاص یابد.
وی اعلام کرد: در سال 1401 بیش از 213 کیلومتر عملیات اصلاحی و ترمیمی در قالب 34 پروژه با 223 میلیارد تومان اعتبار اجرا و عملکرد ما در 8 ماه گذشته سالجاری 386 کیلومتر با 379 میلیارد تومان اعتبار بود، لازم به ذکر است که در دولت دکتر رئیسی 704 میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح و روکش اختصاص یافت.
حسنی خاطر نشان کرد: موضوع خراب شدن آسفالت به علت استمرار تردد مدام تکرار می‌شود که در کردستان به علت اینکه مشخصات آسفالت راه‌های اصلی و فرعی در حد معمولی است این روند از شدت بیشتری برخوردار بوده و برای مقابله با این شدت باید مشخصات را ارتقاء دهیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با تاکید بر اهمیت ایمنی راه‌ها گفت: خط کشی، ارتقاء حفاظ میانی، روشنایی، شیار لرزاننده، تابلو علائم و آرام سازی ترافیک از عوامل اصلی افزایش سطح ایمنی راههاست که در سال 1400 در حدود 55 میلیارد تومان اعتبار برای انجام 1 هزار و 680 کیلومتر خط کشی، 44 فقره ارتقاء حفاظ میانی، 245 کیلومتر لرزاننده، 10 دستگاه تونل، نظافت 7 هزار و 750 تابلو علائم، تعمیر 3 هزار و 950 تابلو و احداث 1 هزار و 150 تابلو جدید اختصاص یافت، در سال 1401 با اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار پروژه‌هایی از قبیل 3 هزار و 300 کیلومتر خط کشی، 21 کیلومتر نیوجرسی، 110 کیلومتر شیار لرزاننده، 12 هزار و 725 فقره نظافت تابلو علائم، 7 هزار و 115 فقره تعمیر علائم و 2 هزار 200 فقره احداث تابلو جدید انجام شد.
وی افزود: در 8 ماه گذشته سالجاری با صرف 82 میلیارد تومان اعتبار 2 هزار و 700کیلومتر خط کشی، 11 کیلومتر نیوجرسی، 90 کیلومتر شیار لرزاننده، 4 هزار و 200 فقره نظافت تابلو، 3 هزار و 250 فقره تعمیر تابلو و 1 هزار و 600 فقره احداث تابلو جدید انجام شد.
وی در خصوص احداث ابنیه فنی اظهار کرد: در سال 1401 در راستای احداث پل در جاده-های استان 11 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار برای اجرای 8 پروژه به اتمام رسید و در 8 ماه گذشته سالجاری نیز 12 پروژه با 11 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار اجرا شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل کردستان با اشاره به خدمات خاص در حوزه راهدار محوری گفت: امسال در 10 شهرستان در کنار جاده‌ها و نقاط پرتگاهی با استفاده از مصالح موجود مثل خاک، شن و ماسه، نیوجرسی و گاردریل اقدام به احداث ابنیه خاص نمودیم تا میزان تصادفات و سقوط وسایط نقلیه را به حداقل ممکن برسانیم که در نتیجه این اقدامات تعداد کشته‌های ناشی از تصادف به زخمی به شدت کاهش یافته و از رتبه 3 کشوری به رتبه 28 رسیدیم.
وی خبر از کاهش مطالبات معوق پیمانکاران داد و اعلام کرد: مدیریت فعلی سازمان راهداری از ابتدای کار نگاه ویژه به مطالبات معوق پیمانکاران داشته و برای هر کدام از طلب‌کاران مبالغی از محل اعتبارات ملی و استانی در نظر گرفته و پرداخت شد و اکنون حجم کوچکی از مطالبات معوق باقی مانده که در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد.
حسنی با اعلام این مطلب که دولت دکتر رئیسی نکاه ویژه به «راه روستائی» دارد گفت: در سفر اول دولت به استان 1 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای احداث و آسفالت 375 کیلومتر در مدت 3 سال اختصاص یافت که در سال اول 150 کیلومتر آن انجام شد، علاوه بر این از محل سایر اعتبارات هم توانستیم 181 کیلومتر دیگر را هم به اتمام برسانیم که در نتیجه این اقدامات رتبه اول احداث و آسفالت راه روستائی کشور را کسب کردیم، از این مهم هم نباید غافل بود که با آسفالت راه‌های روستائی، سطح سرویس کاربران در این راه‌ها افزایش یافته که تامین اعتبار در خصوص ایمن سازی راه‌های روکش شده با توجه به کوهستانی بودن بیش از 90 درصد راه‌های استان تاثیر به سزائی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی راه‌های روستائی خواهد داشت.
وی افزود: در 8 ماه گذشته امسال هم 131 کیلومتر احداث و آسفالت انجام شده و در مجموع تا کنون 74 درصد تعهدات تحویل شده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید