یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » جاده‌های باریک در نقش آزادراه!

قدیر اللهمرادی

جاده‌های باریک در نقش آزادراه!

0
کد خبر: 1475

جاده‌های باریک در نقش آزادراه!

فرودگاه سنندج سهم قابل تاملی در حمل و نقل ندارد و شبکه ریلی (راه آهن سنندج تهران) نیز هنوز تا رسیدن به شرایط اید آل فاصله زیادی دارد.
به‌مناسبت ۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل
بر اساس آمار موجود از یک هزا و ۹۰۰ کیلومتر راه اصلی در استان کردستان تنها ۳۲۰ کیلومتر آن بزرگراه است که البته منظور از آن مسیرهای دو بانده‌ای است که عموما از کیفیت مناسب هم برخوردار نیست. این در حالیست که این استان فاقد آزادراه است و هنوز بار سنگین حمل و نقل بار و مسافر بر دوش همین جاده‌هاست؛ چرا که فرودگاه سنندج سهم چندانی در این جابجایی ندارد و شبکه ریلی (راه آهن سنندج تهران) نیز هنوز تا رسیدن به شرایط اید آل فاصله زیادی دارد.
جاده‌های کردستان محل تردد خودروهای ترانزیتی است که نه‌ تنها عایدی برای کردستان ندارند، بلکه همین جاده‌های باریک با لایه نازک آسفالت را نیز مستهلک و مستهلک‌تر می‌کند.
در این میان واژگونی تانکرهای حامل سوخت در جاده‌های کردستان به یک سناریوی تکراری تبدیل شده که جدای از آسیب‌های جانی و مالی فروان، به محیط زیست و منابع آبی استان هم خسارات زیادی وارد می‌کند.
تردد خودروهای ترانزیتی در محورهای مواصلاتی کردستان بخصوص مسیر مریوان - سنندج، تلخ‌ترین صحنه‌ها را برای مردمان استان رقم زده است.
مردم کردستان هر ساله شاهد واژگونی، آتش‌سوزی و یا تصادف تعدادی زیادی از این تانکرها در مسیرهای مواصلاتی استان هستند.
سال ۱۳۹۷ یکی از این تانکرهای حامل مازوت در  بلوار دکتر حسینی سنندج موجب مرگ ۱۱ شهروند سنندجی شد.
دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز یک دستگاه تانکر حامل سوخت در شهر حسین‌آباد سنندج واژگون شد و مرگ سه نفر از جمله یک زوج جوان را رقم زد.
در این حادثه بر اثر سرازیر شدن مازوت به خانه‌های مردم، به بیش از 30 منزل مسکونی خسارت وارد شد و 15 خودرو هم در آتش سوخت.
سال گذشته خبرگزاری فارس در گزارشی رسمی شمار ورود تانکرهای حامل مواد سوختی از مرز باشماق مریوان را در هر ۲۴ ساعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ تانکر اعلام کرد و نوشت: "در ۲۴ ساعت به طور متوسط ۲۸۵ تانکر در مسیری به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر در استان کردستان تردد می‌کنند؛ تانکرهایی که هر کدام با حمل ۳۷ هزار لیتر مواد قابل اشتعال نقش یک بمب متحرک را بازی می‌کنند."
سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۷ تانکر و سال ۱۴۰۰ بیش از 26 تانکر حامل مواد شیمیایی و مشتقات نفتی در محورهای کردستات واژگون شده است.
به عقیده کارشناسان، واقعیت جاده‌های کردستان در حد جاده فرعی است اما کاربری امروز آنها در حد آزادراه است! و بار ترانزیتی مرز باشماق به عنوان دومین مرز پرتردد کشور روی همین جاده‌های باریک و غیراستاندار قرار دارد.
 تا زمانی که جاده‌های استان اصلاح و تعریض نشود و به محورهای ترانزیتی دارای استاندارد ارتقا پیدا نکند قطعا شاهد کاهش آمار تصادفات و واژگونی تانکرها نخواهیم بود.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید