یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » موقوفات بانو ماهرخسار خانم معتمدوزیری ستاره درخشان آسمان وقف و خانه امید نیازمندان کردستان

موقوفات بانو ماهرخسار خانم معتمدوزیری ستاره درخشان آسمان وقف و خانه امید نیازمندان کردستان

0
کد خبر: 1551

موقوفات بانو ماهرخسار خانم معتمدوزیری ستاره درخشان آسمان وقف و خانه امید نیازمندان کردستان

مبلغ 16.450.000.000 شانزده میلیارد چهارصدوپنجاه میلیون تومان در راستای نیت واقف خیر اندیش هزینه شده است.
وقف به عنوان یک چارچوب سازمان یافته برای هدایت اموال و دارائی خیرین به سمت انجام امور عام المنفعه و حل مشکلات نیازمندان، از تاریخی طولانی برخوردار است به طوری که اکثر ادیان و مکاتب قواعد و دستورات خاصی در این زمینه دارند.
یکی از ارکان اصلی فرهنگ کرد اختصاص بخشی از دارایی و توانائی‌های غیر مالی افراد به امور عام المنفعه و مشارکت در تامین نیاز افراد می‌باشد که این گرایش فرهنگی با ظهور دین اسلام و تعیین موازین وقف بیش از پیش تقویت شده و سبب بی نیازی امور آموزشی، مراکز علمی، مساجد، علمای دینی و نهادهای خیریه از حمایت‌های مالی دولت‌ها شده است.
امروزه هزاران منبع درآمدزا مثل اراضی کشاورزی، مراکز تجاری، باغات، مجتمع‌های مسکونی و... در مناطق کوردنشین نقش تامین منابع مالی مورد نیاز حوزه آموزش علوم دینی، مدارس آموزشی، معیشت علمای دینی  و طلاب، مراکز نگهداری از معلولان، کودکان بی سرپرست، خانواده‌های نیازمند، موسسات درمانی و .... را بر عهده دارند، به این علت است که مناطق کردنشین را سرزمین وقف، نماد نیکوکاری و نمود ایثار می‌نامند.
در چند سال گذشته دایره وقف تنها مشمول مساجد، خانقا، تکیه و طلاب بود اما امروزه این دایره وسعت بیشتری یافته و وارد امور درمانی، خدمات رسانی به معلولان، سالمندان و کودکان بی سرپرست، تامین جهیزیه دختران کم بضاعت، تهیه ملزومات تحصیلی دانش آموزان فقیر، ایجاد اشتغال برای جوانان و ساخت مدارس ، راه و منزل وغیره شده است.
برخی خانواده و افراد داریم که مشارکت آنها در وقف و امور خیریه چنان وسیع است که هم تمام طبقات و امور را شامل میشود و هم دایره شهرتشان جهان شمول است ، خاندان بانو ماهرخسارمعتمد وزیری در ردیف این موارد قرار دارند که نام ماهرخسار خانم بیش از همه نمایان است.
ماهرخسار خانم معتمد وزیری همسر حاج محمد تقی معتمد وزیری از بزرگان سنندج بوده که تمام اموال خود در سطح استان کردستان را در سال 1326 شمسی وقف مسجد فاروقیه سنندج و امور خیریه و عام المنفعه آموزشی، درمانی، ورزشی و فرهنگی کرد.
برای اطلاع از نیات واقف، نوع موقوفات و عملکرد تولیت موقوفات ماهرخسار خانم معتمد وزیری گفتگوئی با نماینده متولی این نهاد انجام داده‌ایم که اینک پیش روی شماست.
قادر کریمی نماینده متولی موقوفه بانو ماهرخسارخانم معتمد وزیری با اشاره به گستره و نیات واقف این موقوفات گفت : گستره موقوفات ماهرخسار خانم معتمد وزیری بسیار وسیع بوده و شامل املاک کشاورزی، تجاری و مسکونی در شهرستان‌های سنندج و قروه می‌باشد که در 2 سال اخیر این تولیت با تشکیل پرونده و ارجاع آن به مراجع قضائی توانسته صدها میلیارد تومان اراضی موقوفه را از زمین خواران پس بگیرد و از تصرف آنها خارج نماید.
وی افزود: هدف اصلی ما دفاع از واقفانی است که اموال خود را با نیت خدمت به جامعه وقف نموده و این یک وظیفه شرعی وقانونی واخلاقی ما است .
کریمی با تاکید بر ضرورت افزایش حضور واقفان در عرصه خدمات اجتماعی اظهار کرد: حوزه اجتماعی کردستان بیش از همه حوزه ‌ها نیازمند حمایت خیرین و واقفان خیراندیش است زیرا در حال حاضر ما با معضلاتی از قبیل طلاق، اعتیاد، سستی بنیاد خانواده، کاهش جمعیت، زنان خیابانی و کودکان کار هستیم که ریشه همه آنها در عوامل متعددی قرار دارد اما عامل اقتصادی در صدر این عوامل بوده و برای چاره این مشکلات جامعه نیاز به حضور واقفین و نیکوکاران هست، موقوفات بانو ماهرخسار خانم معتمد وزیری از ابتدا نگاهی ویژه به حضور پررنگ اجتماعی، فرهنگی، اسلامی و ملی داشته اما در 2 سال اخیر با توجه به افزایش درآمد موقوفات این حضور پر رنگ‌تر شده و در آینده بهبودی بیشتری خواهد داشت.
وی افزود: پاسداشت مقام پاکبانان، آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد، برگزاری مراسم تجلیل از خیرین با همکاری ستاد دیه استان، بازدید مشترک موقوفه و کمیته امداد از اورامان تخت با هدف شناسائی خانواده ‌های نیازمند و بهسازی و مرمت دیوار، لوله کشی آب، نقاشی در و پنچره مدارس ننله و اهدایی لوازم تحریر به مناطق حاشیه شهر سنندج  و تعمیر سرای سالمندان سنندج  قربانی کردن 115 راس دام زنده، بسته های معیشتی و غذایی، توزیع نان رایگان در حاشیه شهر سنندج، تجهیز مدارس شهر سنندج علاوه بر این در زمینه ورزشی هم اقداماتی شامل برگزاری جام فوتبال محلات حاشیه سنندج و 30 روستای این شهرستان همراه با تهیه البسه ورزشی، توپ، جایزه، مدال و کاپ، تقدیر از قهرمان ملی ورزشهای رزمی و حمایت از کنفوکاران مدال آوران عضو تیم ملی را در کارنامه امسال داریم. جمعا به مبلغ 16.450.000.000 شانزده میلیارد چهارصدوپنجاه میلیون تومان در راستای نیت واقف خیر اندیش هزینه شده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید