جمعه، 14 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » رفاه و آسایش جامعه هدف رویکرد اصلی سازمان بهزیستی است

مدیرکل بهزیستی کردستان:

رفاه و آسایش جامعه هدف رویکرد اصلی سازمان بهزیستی است

0
کد خبر: 1530

رفاه و آسایش جامعه هدف رویکرد اصلی سازمان بهزیستی است

هم اکنون 7 هزار و 200 خانوار تحت پوشش بهزیستی کردستان فاقد مسکن هستند که برنامه تامین مسکن آنها را در دست اجرا داریم و در حال حاضر 460 واحد در دست احداث داریم که 92 درصد آن در مناطق شهری قرار دارند، این را یادآور شوم که امسال تا کنون 170 واحد به افراد واگذار شده است.
همه دنیا بر این باورند که معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند اما میزان اهمیت دادن به نیازهای این اقلیت بزرگ به اندازه بزرگی تعدادشان نیست، به طوری که این قشر مدام از دست مشکلات پیش روی زندگی خویش و کم توجهی جامعه و دولت‌‌ها می‌‌نالند.
روزی نیست که صدها فیلم و خبر از آسیب دیدن و خودکشی معلولان در فضای مجازی و واقعی منتشر نشود و افرادی از سر دلسوزی و یا برای جذب مخاطب کانال‌‌ها و پست‌‌های فضای مجازی خود از این افراد پشتیبانی لفظی و شعاری نکنند اما زمانی که موقع عمل می‌‌رسد همه دولت‌‌ها را مسئول دانسته و برای فرار از مسئولیت شروع به انتقاد به دولت‌‌ها می‌‌کنند.
اما این یک واقعیت است که برای رسیدگی به نیاز نیازمندان و معلولان نباید منتظر دولت باشیم چون میزان منابع مالی موجود در جامعه بیشتر از منابع دولتی است اما احساس تکلیف بسیار کمتر از منابع و ادعاست.
بسیارند معلولانی که برای تامین نیاز ناچار به گدائی هستند، بسیارند معلولانی که برای فرار از مسخره جامعه کنج خانه را ماوای خود کرده‌‌اند، بسیارند معلولانی که با ترس از تصادف و سقوط از خانه خارج می‌‌شوند تا نفسی تازه کنند، بسیارند معلولانی که حتی خانواده‌‌ها هم از آنها فراری هستند.
معلولیت محصول حوادث طبیعی، سوانح و تصادفات و بی توجهی‌‌های علمی در فرزند آوری است پس هیچ معلولی معلولیت را انتخاب نکرده تا نیازمند همت جامعه شود.
استان‌‌هایی که از روند توسعه همه جانبه کشور عقب افتاده و شاخص‌‌های بهداشتی، اقتصادی، غذائی و درمانی آنها در سطح پایین قرار داشته بیش از استان‌‌های برخوردار، با معلولیت مواجه‌‌اند و بسیاری از معلولان شهرهای توسعه یافته هم تعلق به استان‌‌های محروم دارند و برای فرار از کمبودهای همه جانبه به این شهرها مهاجرت کرده‌‌اند.
سطح شهرها و روستاهای کردستان تبدیل به جولانگاه تصاویر و صحنه‌‌های دلخراش تردد، نیاز و درماندگی معلولان شده اما سطح شهرها و روستاها جولانگاه خدمت‌‌گذاران به معلولان نیست و همه تنها به سردادن سخن همدردی و انتقاد از دولت بسنده می‌‌کنند.
جامعه ما از پتانسیل بزرگی برای حمایت از معلولان برخوردار است اما اراده خدمت بسیار پایین است تا جائی که بسیاری از افراد از دادن خانه به معلولان اجاره نشین خودداری و بسیاری از مغازه دارها حاضر به دادن نیسه به این عزیزان نیستند و بسیاری از تاکسی‌‌داران از سوار کردن معلولان خودداری می‌‌کنند.
بیشترین نیاز معلولان کردستان در حوزه تامین معیشت، وسایل توانبخشی و مسکن است که با یک همت جمعی می‌‌توان آنها را بی نیاز ساخت.
خبرنگار «روژان پرس» برای اطلاع از وضعیت زندگی معلولان، سیاست‌‌های دولت برای حمایت از این قشر و عملکرد سازمان بهزیستی در راستای خدمات رسانی به آنها گفتگوئی با مدیرکل این نهاد در کردستان انجام داده که اینک پیش روی شماست.
حسین رسولی با اشاره به جمعیت معلولان کردستانی گفت: هم اکنون 36 هزار خانوار کردستانی تحت پوشش حمایت‌‌های مستمر (دریافت کنندگان دائمی خدمات پولی، درمانی و حمایتی) و غیر مستمر (افرادی که از خدماتی همچون تسهیلات بانکی و حمایت‌‌های مالی موردی) سازمان بهزیستی هستند که بیشترین تعداد این افراد معلولین می‌‌باشند و در حال حاضر 32 هزار و 525 نفر معلول شناسائی شده که 25 هزار و 500 نفر آن مشمول حمایت‌‌های مستمر هستند.
وی افزود: عوامل معلولیت افراد شامل عوامل طبیعی (زلزله، سرما و سیل)، حوادث غیر طبیعی (تصادف و سقوط) و ژنتیکی هستند که خانواده‌‌های دارای سابقه ژنتیکی در زمانی قصد فرزند آوری دارند از آزمایشات ژنتیک و مشاوره بهزیستی بهره مند می‌‌شوند که در این پروسه خانواده‌‌های تحت پوشش از خدمات رایگان استفاده کرده و سایر اقشار غیر تحت پوشش به نسبت وضعیت مالی هزینه پرداخت می‌‌کنند.
رسولی در خصوص گستره خدمات این نهاد اظهار کرد: سازمان 54 ماموریت کلیدی در حوزه‌‌های اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشارکت‌‌های اجتماعی دارد که در این قالب 120 فعالیت، طرح و برنامه قابل ارائه می‌‌باشد، بنابراین تمام اقشار جامعه مخاطب سازمان بهزیستی هستند که اولویت به معلولین و زنان بی سرپرست، بد سرپرست، خود سرپرست و آسیب دیدگان اجتماعی تعلق دارد اما در بحث پیشگیری از معلولیت‌‌ها، اعتیاد و آسیب‌‌های جسمی و روانی و سلامتی تمام اقشار از خدمات غربالگری شنوائی، تنبلی چشم و دوره‌‌های آموزشی قبل از ازدواج از قبیل مهارت‌‌های زندگی و آموزش‌‌های زندگی خانواده برخوردارند و در این برنامه‌‌ها در محلات حاشیه و آسیب دیده در اولویت هستند.
وی تصریح کرد: سال گذشته 199 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار در اختیار سازمان بهزیستی کردستان قرار گرفت.
این مقام مسئول در مورد نحوه جذب مشارکت‌‌های مردمی گفت: مشارکت مردمی از طریق دستگاه‌های دولتی و موسسات خیریه غیر دولتی صورت می‌‌گیرد که در 2 قالب نیات خاص و عام است، 85 درصد مشارکت مردمی از طریق موسسات خیریه غیر دولتی جذب شده، سال گذشته 120 میلیارد و 800 میلیون تومان به صورت نقدی، غیر نقدی و خدماتی در این راستا در اختیار بهزیستی و موسسات خیریه و مراکز نگهداری تحت نظارت بهزیستی قرار گرفت.
وی افزود» هم اکنون 400 مرکز، موسسه و انجمن خیریه غیر دولتی تحت نظارت این سازمان فعالیت می‌‌کنند که 53 واحد از آنها تحت عنوان «مشیت زندگی» هستند و در محلات استقرار خانواده‌‌های تحت پوشش ایجاده شده‌‌اند تا دسترسی آنها به خدمات سازمان بهزیستی به صورت آسان و سریع ممکن شود که در اصل رابط بین بهزیستی و اقشار و افراد تحت پوشش هستند.
رسولی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه سازمان بهزیستی در زمینه تامین مسکن مددجویان اعلام کرد: خانواده‌‌های دارای 1 عضو معلول و زنان سرپست خانوار تا 100 میلیون تومان بلاعوض و خانواده‌‌های دارای 2 فرزند ومعلول در مناطق روستائی 150 میلیون و در مناطق شهری 200 میلیون تومان بلاعوض دریافت می‌‌کنند، علاوه بر این تمام خانوارها و افراد تحت پوشش اعم از مستمر و غیر مستمر از پرداخت هزینه انشعاب آب، برق، گاز و تلفن و صدور پروانه ساخت و تعمیر معاف هستند، یکی از چالش‌‌های عمده ما در استان کمبود زمین مناسب معلولان است.
وی تصریح کرد: در زمینه تامین ودیعه مسکن هم امسال تا پایان دی ماه 31 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به افراد و خانوارهای تحت پوشش پرداخت شده و در این مدت 425 خانوار از معافیت پرداخت هزینه انشعابات و صدور پروانه ساخت و تعمیر بهره مند و 32 میلیارد تومان بلاعوض هم به متقاضیان پرداخت شده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون 7 هزار و 200 خانوار تحت پوشش بهزیستی کردستان فاقد مسکن هستند که برنامه تامین مسکن آنها را در دست اجرا داریم و در حال حاضر 460 واحد در دست احداث داریم که 92 درصد آن در مناطق شهری قرار دارند، این را یادآور شوم که امسال تا کنون 170 واحد به افراد واگذار شده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید