جمعه، 7 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » بانک مسکن رتبه اول تامین تسهیلات مسکن و پیشتاز تسهیلات اشتغال کردستان

مدیر امور شعب بانک مسکن استان در گفت‌وگو با خبرنگار روژان‌پرس:

بانک مسکن رتبه اول تامین تسهیلات مسکن و پیشتاز تسهیلات اشتغال کردستان

0
کد خبر: 1101

بانک مسکن رتبه اول تامین تسهیلات مسکن و پیشتاز تسهیلات اشتغال کردستان

فعالیت‌های بانکی کارخانه پتروشیمی و معادن بزرگ که تمام منافع آنها در کردستان تامین می‌گردد سود آن به حساب سایر استان‌ها می‌رود.
روژان‌پرس: مشکلات مربوط به مسکن طعم شیرین زندگی را در کام مردم کردستان تلخ کرده است زیرا بحث تنها کمبود خانه، بالا بودن اجاره و ودیعه نیست بلکه از اینها تلخ‌تر بر می‌گردد به سکونت بخش اعظم جمعیت استان در منازل غیر استاندارد و بد ریخت شدن چهره نظام شهری توسط ساخت و ساز غیر مجاز.
شهرهای کردستان بیشتر شبیه روستاهای بزرگ هستند تا شهر. وجود محلات حاشیه‌ای فاقد هر نوع استاندارد شهری و ایمنی تمام استان را تبدیل به آلونک‌های پر جمعیت کرده و افراد در محلات فاقد زیرساخت شهری (خیابان، شبکه آب و فاضلاب، معبر، جدول، فضاهای سبز، آموزشی، ورزشی و مذهبی) و خانه‌های محروم از هر نوع شاخص زیستی (مساحت، معماری، ایمنی سازه، نور، تهویه هوا، پارکینگ) به سر می‌برند.
در اینجا بحث تنها موارد فوق نیست بلکه حاشیه این مسائل مهمتر از بطن هستند زیرا تاثیر مستقیم بر نظام اجتماعی، مناسبات فرهنگی و ساختار اقتصادی و نهاد خانواده دارد، نگاه به وضعیت انظباط روانی، علایق درون خانوادگی، حس تعلق به جامعه، ارتباط درون طبقاتی و فعالیت‌های اقتصادی ساکنان بافت‌های شهری غیر استاندارد و مقایسه آن با محلات استاندارد حکایتی تلخ دارد.
افسردگی، اعتیاد، طلاق، بروز خشونت، گرایش به مشاغل پرخطر و گرایش به عقاید ایدئولوژیک افراطی از بارزترین ویژگی‌های این مناطق است، به این علت کانون تشکیل مشاغل کاذب و مسموم و پاتوق فعالان این مشاغل هستند که در مدار فعالیت خود نظم محلات استاندارد را هم به چالش کشیده‌اند.
بنابراین باید متولیان امور کشور در هر سه قوه رسیدگی به بهبود وضعیت مسکن در کردستان را در دستور کار قرار دهند زیرا حل آن تنها از عهده دولت برنمی‌آید و هر بخش مرتبط با اختیارات خاص هر سه قوه است. دولت لایحه بودجه و برنامه‌ریزی را بر عهده دارد، مجلس مسئولیت بررسی و تصویب پیشنهادات دولت و قوه قضائیه امور مربوط به تعیین مالکیت و اصلاح قوانین مالکیتی، جزایی و کیفری را بر عهده دارد.
یکی از ارکان اساسی حل مشکل مسکن اعم از ساخت، خرید و اجاره نظام بانکی است زیرا مسئولیت تامین منابع مالی این حوزه تنها از عهده بانک‌ها بر می‌آید، اما ورود به این میدان نیاز به تامین منابع و افزایش اختیارات مدیران استانی دارد تا مبالغ مورد نیاز در موعد مقرر پرداخت شود چون کشور درگیر افزایش مستمر نرخ مصالح و خدمات است و تاخیر در پرداخت تسهیلات موجب افزایش هزینه‌ها خواهد شد.
یکی از راه‌های تقویت منابع بانک‌ها گردش پول افراد، نهادها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان است اما امروزه استان با یک معضل بزرگ گردش پول بنگاه‌های بزرگ استان در خارج از استان روبه‌روست، برای نمونه اشاره می‌شود به فعالیت‌های بانکی کارخانه پتروشیمی و معادن بزرگ که تمام منافع آنها در کردستان تامین می‌گردد و موارد مربوط خسارات زیست محیطی و زیست انسانی آن بر کردستان وارد می‌شود اما سود آن به حساب سایر استان‌ها می‌رود.
سال‌هاست که مدیران بانکی استان فریاد کمبود منابع و ضرورت انتقال حساب‌های بانکی بنگاه‌های بزرگ به کردستان را سر می‌دهند و مدیریت ارشد و نمایندگان استان در مجلس قول انجام این خواسته را می‌دهند اما تا کنون این اتفاق نیفتاده و در، همچنان بر پاشنه قلبی خود می‌چرخد و این بنگاه‌ها جواب مسئول ارشد استان و نمایندگان را نمی‌دهند و شاید جوابی داده و قابل بیان نیست.
بانک مسکن به عنوان بانک عامل و تخصصی حوزه مسکن بیشترین نقش را در تامین منابع پولی ساخت و ساز مسکن بر عهده دارد و ضرورت دارد تا متولیان اداره امور استان این نهاد را در انجام رسالت اصلی یاری دهند زیرا جدای از تامین خانه موجب جهش حوزه اقتصاد و اشتغال هم خواهد شد.
ارتباط حوزه مسکن با بیش از 200 حوزه تولیدی، تخصصی و مهارتی این حوزه را تبدیل به پیشران برنامه‌های اقتصادی کرده و ضرورت توجه به آن را امری غیر قابل گریز کرده است.
نگاه به عملکرد بانک مسکن در چند سال اخیر حکایت از افزایش روزافزون کمی و کیفی نقش آن در تامین مسکن کردستان دارد اما برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به فعالیت بیشتر است که تنها با افزایش همکاری دولت و مجلس امکان پذیر خواهد بود.
برای اطلاع از رویکرد و عملکرد بانک مسکن گفت‌وگوئی با مدیر امور شعب این نهاد در استان انجام داده‌ایم.
امید راستبین با اشاره به نقش حوزه مسکن در افزایش رونق اقتصادی و انظباط اجتماعی و مناسبات فرهنگی گفت: استفاده حوزه ساخت و ساز با طیف وسیعی از محصولات صنعتی، تخصص مهندسی و مهارت‌های فنی و کارگری سبب تقویت تولید، افزایش اشتغال و رونق بازار خواهد شد. در حوزه مسائل اجتماعی هم باعث پایان یافتن پدیده‌هایی از قبیل مزاحمت و تنش درون خانوادگی، مشغله فکری و روانی سرپرست خانوار، تامین استانداردهای زیستی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی، افزایش ازدواج و کاهش طلاق و فرار از خانه و در زمینه فرهنگی هم بانی افزایش کمی آموزش فرزندان، افزایش صمیمیت درون خانوادگی و افزایش دگرپذیری و شاخص مطالعات خواهد شد، بنابراین توجه به این حوزه، پیشران سایر حوزه‌های توسعه است.
وی افزود: یکی از موانع موجود بر سر راه بانک مسکن کمبود منابع است به طوری که در اکثر موارد ناچار به استفاده از منابع سایر استان‌ها می‌شویم که هزینه زیادی بر جای می‌گذارد؛ این در حالی است که بخش مهمی از منابع این استان‌ها از کردستان تامین می‌گردد زیرا بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کردستان همه فعالیت‌های بانکی خود را به خارج از استان منتقل کرده‌اند و این امر سبب از دست رفتن گردش‌های چند هزار میلیارد تومانی می‌شود و ما ناچاریم تا همین منابع را با پرداخت سود بالا به کار بگیریم که در اینجا باید از همه مدیران ارشد در دولت و مجلس و متولیان ارشد استان تقاضا کنیم که زمینه بازگشت این منابع به استان را فراهم کنند، در صورتی که این مهم تحقق یابد میزان توان بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات افزایش یافته و زمان انتظار متقاضیان به حداقل ممکن می‌رسد.
راستبین تصریح کرد: کل تسهیلات پرداختی سال ۱۴۰۱ بانک مسکن ۱۸ هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال در قالب هفت هزاتر و ۷۲۱ قرارداد بود که توانست بخش مهمی از نیاز متقاضیان را پاسخ دهد اما با نیاز واقعی استان فاصله دارد که مدیریت و کارکنان بانک مسکن با تلاش خستگی‌ناپذیر و استفاده از همه راه‌های ممکن سعی در کاهش فاصله نیاز استان با منابع موجود دارند.
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان اعلام کرد: سال گذشته تسهیلات مورد نیاز ۳۳۲ واحد بافت فرسوده با یک هزار و ۱۷ میلیارد ریال، ۱۷۶ واحد مسکن روستایی با ۲۱۶ میلیارد ریال و سه هزار و ۳۴۰ واحد نهضت ملی مسکن با ۱۰ هزار و ۴۴۴ واحد پرداخت شد.
وی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را پیشران بهبود شاخص کمی و کیفی مسکن دانست و اظهار کرد: تامین سرپناه استاندارد یکی از اهداف اصلی دولت است که باید همه نهادهای مرتبط تمام توان و منابع خود را در این راستا بسیج کنند تا در موعد مقرر به نتیجه برسد، بانک مسکن با درک اهمیت این طرح، وارد میدان شده و حاضر به پاسخ‌گوئی به همه تقاضاها است به طوری که از ابتدای اعلام طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ تسهیلات مورد تقاضای سه هزار و ۹۱۷ واحد با ۱۲ هزار میلیارد و ۴۷۴ میلیون ریال را تامین کرد.
وی خاطر نشان کرد: کل تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن کردستان معادل ۱۶ درصد خالص پرداختی استان بود که ۱۴ درصد از این ۱۶ درصد توسط بانک مسکن پرداخت شده و در این راستا رتبه اول در میان بانک‌های استان را به دست آوردیم.
راستبین با اعلام خبر پرداخت ۳۳ هزار و ۹۱۳ میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته افزود: در مدت مورد اشاره بیش از ۱۴۰ درصد منابع تسهیلات پرداخت شد، این در حالی است که بر اساس استاندارد تخصیص منابع باید تا سقف ۸۵ درصد منابع اختصاص یابد و ما برای جبران کمبود از مازاد منابع سایر استان‌ها استفاده می‌کنیم که سود و هزینه هنگفتی به آن تعلق می‌گیرد.
وی مشارکت بانک مسکن در رونق بخشی به تولید و اشتغال را رویکرد اصلی این بانک معرفی کرد و گفت: سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۱ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار تولید و اشتغال قرار داد که ۳۰ درصد کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی استان را به خود اختصاص داده و رتبه اول استان را کسب کردیم.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید