دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » صدا بیزاری!

چرا کشیده‌شدن ناخن روی تخته گوش‌خراش است؟

صدا بیزاری!

0
کد خبر: 1485

صدا بیزاری!

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این صدای ناخوشایند با صدای گریه نوزاد و جیغ انسان هم‌فرکانس است که به بقا مربوط می‌شود و محرکی برای واکنش متقابل است.
صدابیزاری نوعی نفرت از صدا است که به‌واسطه آن، افراد واکنش‌های شدیدی به صداهای خاصی نشان می‌دهند که دیگران ‏تولید می‌کنند.
ایندیپندنت نوشت: برای اغلب افراد، حس عجیبی که پس از کشیده‌شدن ناخن روی سطح تخته‌سیاه در بدن به وجود می‌آید، بیگانه نیست. حتی فکر کردن به صدای کشیده شدن ناخن کافی است تا در ستون فقرات احساس لرزش کنیم.
دانشمندان مدت‌های طولانی است که در شگفت‌اند چرا صدای کشیده‌شدن ناخن روی تخته‌سیاه باعث انقباض غیرارادی بدن و حس لرزش می‌شود.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این صدای ناخوشایند با صدای گریه نوزاد و جیغ انسان هم‌فرکانس است که به بقا مربوط می‌شود و محرکی برای واکنش متقابل است.
این صدای خراشیده‌شدن واکنشی مانند بالا رفتن ضربان قلب را به دنبال دارد و به‌جای پاسخ غیر ارادی، باعث تجربه احساسی می‌شود.
به گزارش دیلی‌ میل، اغلب مردم کشیده‌شدن ناخن روی تخته را احساسی ناخوشایند توصیف و از کلمات «لرزش» و «تنفر» در وصف آن استفاده می‌کنند.
دکتر فرانسیس فسمیر، برنده جایزه نوبل، در سال ۲۰۰۶ پژوهشی انجام داد و دریافت که فرکانس‌های واقع‌در میانه محدوده صوتی بسیار آزاردهنده و شبیه به فریادهای هشدار شامپانزه‌ها بودند.
کلید واژه ها:
صدا بیزاری گوشخراش
دسته بندی: اخبار / اسلایدر / اجتماعی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید