دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » دشت بیجار به‌مدت ۵ سال ممنوعه اعلام شد

وزارت نیرو:

دشت بیجار به‌مدت ۵ سال ممنوعه اعلام شد

0
کد خبر: 1401

دشت بیجار به‌مدت ۵ سال ممنوعه اعلام شد

نتایج مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، نشان می‌دهد سطح آب زیرزمینی در آبخوان دشت بیجار دچار افت شده است.
وزارت نیرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی دشت شهرستان بیجار واقع در استان کردستان تا تاریخ 20 مهر 1407 (به مدت 5 سال) ممنوع می‌باشد.
در این اطلاعیه آمده است: با عنایت نتایج مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، سطح آب زیرزمینی در آبخوان دشت بیجار دچار افت و حجم مخزن کاهش محسوس یافته است. به منظور جلوگیری از افزایش افت سطح آب زیرزمینی در دشت یاد شده، به موجب ماده 4 قانون توزیع عادلانه آب، حفر چاه عمیق، نیمه عمیق و احداث قنات و یا هرگونه افزایش بهره‌برداری از منابع آب (به استثنای موارد مندرج در آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک ماده به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین و ماده 57 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 84 و در حد سقف تخصیص آب ابلاغ شده) در دشت مذکور طبق نقشه‌های موجود در دفتر حوضه آبریز رودخانه سفیدرود بزرگ شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و شرکت آب منطقه‌ای کردستان از تاریخ  1402/07/20  تا تاریخ 1407/07/20 به مدت 5 سال با حدود اربعه به شرح زیر ممنوع اعلام می­‌گردد.
شمال: ارتفاعات توپ آغاج وکوه چشمه
شرق: کوه چشمه کوره و کوه تماشه
جنوب: ارتفاعات کوه مهرنگار
غرب: ارتفاعات پنجه زاغه
براساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ایران دارای ۶۰۹ دشت است که از این تعداد ۴۱۰ دشت در سال‌های اخیر در جمع دشت‌های ممنوعه و بحرانی قرار گرفته است و این روند رو به رشد بوده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید