پنج شنبه، 20 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » گونه جدید ویروس توت فرنگی شناسایی شد

توسط محققان ویروس‌شناسی گروه گیاهپزشکی دانشگاه کردستان؛

گونه جدید ویروس توت فرنگی شناسایی شد

0
کد خبر: 1257

گونه جدید ویروس توت فرنگی شناسایی شد

در این تحقیق که به تلاش دکتر محمد حاجی‌زاده و خانم مهندس نسرین قادری از دانشگاه کردستان، دکتر کولونویک از انستیتو بیولوژی مولکولی گیاهی کشور جمهوری چک و دکتر تزانتاکیس از دانشگاه آرکانزاس آمریکا در حال انجام است، توالی­‌یابی کامل ژنوم این ویروس تعیین و در پایگاه داده‌­های ژنومی (NCBI) ثبت شده است.
محققان ویروس‌شناسی گیاهی گروه گیاهپزشکی دانشگاه کردستان با همکاری‌ محققان خارجی موفق به شناسایی یک گونه جدید ویروسی از مزارع توت‌فرنگی استان کردستان شدند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، در این تحقیق که به تلاش دکتر محمد حاجی‌زاده و خانم مهندس نسرین قادری از دانشگاه کردستان، دکتر کولونویک از انستیتو بیولوژی مولکولی گیاهی کشور جمهوری چک و دکتر تزانتاکیس از دانشگاه آرکانزاس آمریکا در حال انجام است، توالی­‌یابی کامل ژنوم این ویروس تعیین و در پایگاه داده‌­های ژنومی (NCBI) ثبت شده است.
در بررسی تبارزایی، این ویروس متعلق به جنس کرینی­ویروس و خانواده کلاستروویریده می‌­باشد و گزارش آن در دوازدهمین کنگره بین‌­المللی بیماری‌­شناسی گیاهی که در اوایل شهریورماه سال جاری در کشور فرانسه برگزار می‌شود ارایه خواهد شد. تحقیقات تکمیلی در مورد انتقال ویروس از طریق سفیدبالک در طبیعت و میزبان‌­های احتمالی آن در جریان است و بعد از تکمیل در یک ژورنال معتبر به چاپ خواهد رسید.
با توجه به اهمیت توت‌­فرنگی در استان کردستان به عنوان یک محصول استرتژیک، شناسایی و تعیین مشخصات مولکولی ویروس‌­های آلوده‌کننده آن از چند سال قبل در آزمایشگاه ویروس‌شناسی گیاهی دانشگاه کردستان آغاز شده است که تاکنون منجر به شناسایی شش گونه ویروسی از قبل شناخته‌شده و یک گونه جدید شده است. شناسایی ویروس‌­های آلوده‌کننده یک محصول در یک منطقه، قدم اول و اساسی برای انتخاب ارقام مقاوم، غربالگری مواد تکثیری آلوده و صدور گواهی سلامت در یک کشاورزی پایدار و مدرن است.
لازم به ذکر است که ویروس­‌های گیاهی باعث ایجاد بیماری در انسان نمی‌­شوند اما باعث کاهش کمی و کیفی قابل توجه در محصولات کشاورزی خواهند شد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید