جمعه، 31 فروردین 1403
روژان پرس » اخبار » کنفرانس علمی یافته‌های تحقیقاتی توت فرنگی در سنندج برگزار شد

با حضور مهمانانی از خارج از کشور؛

کنفرانس علمی یافته‌های تحقیقاتی توت فرنگی در سنندج برگزار شد

0
کد خبر: 1116

کنفرانس علمی یافته‌های تحقیقاتی توت فرنگی در سنندج برگزار شد

توت فرنگی کردستان به یک برند ملی تبدیل شده و از این رو چند سالی است که برای معرفی بیشتر این محصول هر ساله در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد جشنواره توت فرنگی در کردستان برگزار می‌شود.
سنندج- خبرنگار روژان پرس:
توت فرنگی کردستان به یک برند ملی تبدیل شده و از این رو چند سالی است که برای معرفی بیشتر این محصول هر ساله در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد جشنواره توت فرنگی در کردستان برگزار می‌شود.
امسال چهارمین جشنواره در دو بخش علمی و مردمی برگزار شد.
پیمان اسکندری مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: توت فرنگی کردستان به یک برند تبدیل شده و ما در تلاش هستیم جشنواره را به عنوان یک رویداد فرهنگی در تقویم کشوری به ثبت برسانیم.
دیروز در کنفرانس علمی یافته‌های تحقیقاتی توت فرنگی که با حضور مهمانانی از خارج از کشور برگزار شد دبیر علمی کنفرانس گفت: برای این همایش ۶۵ مقاله ارسال شده بود که ۲۵ مقاله به عنوان مقاله علمی پذیرفته شد.
دکتر محمود کوشش صبا اظهار داشت: توت‌فرنگی چندین برابر سایر محصولات کشاورزی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.
وی ادامه داد: تولید مکانیزه محصول توت‌فرنگی یکی از قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در کردستان است که باید به آن توجه کرد. برای افزایش تولید در واحد سطح به کشت‌های عمودی، چند طبقه، تونلی روی آورد. توسعه و اصلاح ارقام توت‌فرنگی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود.
 دبیر علمی همایش توت فرنگی خاطرنشان کرد: سرعت بالای تنفس محصول توت‌فرنگی عمده دلیل وحود بیشتر ضایعات در این محصول است.
۵۷ درصد تولید توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: تقریبا ۵۷ درصد تولید توت‌فرنگی کشور در کردستان است و این امر استان را به قطب تولید توت فرنگی در کشور تبدیل کرده است.
محمد مهدی برومندی با تاکید بر  نگاه دانش‌محور و علمی به بخش کشاورزی، نقش دانشگاه در باور پیدا کردن به این نگاه را مهم دانست.
وی افزود: بیش از ۳هزار و ۹۰۰هکتار سطح زیر کشت توت‌فرنگی در استان کردستان در فضای باز است.
برومندی خاطرنشان کرد: کردستان مازندران گلستان و گیلان به ترتیب در کشور بیشترین تولید توت فرنگی را دادند و این در حالی است که در مجموع تولید سالانه توت‌فرنگی در کشور ۱۲۰هزار تن است.
وی ادامه داد: متوسط تولید توت فرنگی در واحد سطح دنیا ۲۲تن در هکتار است که این امر در استان کردستان ۱۶تن است.
وی با اشاره به اینکه کردستان پیشتاز تولید تحقیق و ترویج کشت توت‌فرنگی در کشور است بیان داشت: مشکلاتی در حوزه کشت توت‌فرنگی در کردستان و کشور وجود دارد که حل آنها نیاز به اهتمام دانشگاه دارد.
برومندی تصریح کرد: پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در کشت توت‌فرنگی یکی از مشکلات است که دانشگاه می‌تواند در تولید نشاء سالم و عاری از ویروس محصول توت‌فرنگی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: جهاد کشاورزی آمادگی کامل دارد که با دانشجویان و اساتید و دانشگاه‌های کشور و دانشگاه سلیمانیه در راستای تولید بهتر محصول توت‌فرنگی همکاری کند.

توسعه کشاورزی از سیاست‌های دولت در کردستان است
در ادامه این همایش عبدالله رشیدی پور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در استان کردستان بحث توسعه بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: امروز در کشور همه توت‌فرنگی، انجیر و انگور سیاه را به نام کردستان می‌شناسند و این امر بار مسئولیت متولیان بخش کشاورزی را سنگین‌تر کرده است.

مقدمه ایجاد ۳۰۰هکتار گلخانه در کردستان
پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز اظهار داشت: ارقام جدیدی که به زودی معرفی خواهد شد قطعا در تولید با کیفیت توت‌فرنگی در استان کردستان موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های بسیار تنها ۴۳هکتار گلخانه در استان وجود دارد که نشان از عقب‌ماندگی استان در این بخش است.
اسکندری تصریح کرد: تمهیدات ایجاد ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان انجام شده که امیدواریم هرچه زودتر اعمال شود و محصولات جالیزی به گلخانه‌ها متتقل شوند.
وی ادامه داد: در نظر داریم کشت گلخانه‌ای را در مناطق مرزی استان گسترش دهیم.
مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: همکاری‌های بسیار خوبی با دانشگاه کردستان در راستای توسعه کشاورزی استان داریم و در ادامه با دانشگاه سلیمانیه نیز در راستای توسعه کشاورزی  همکاری خواهیم کرد.
تولید توت‌فرنگی پیشاهنگ توسعه کردستان
رئیس دانشگاه کردستان نیز اظهار داشت: امیدواریم این همایش پلی برای ترقی علمی و اقتصادی استان کردستان و اقلیم کردستان عراق باشد.
دکتر حامد قادرزاده  ادامه داد: امروز در کشور به توت‌فرنگی به عنوان یک محصول با ارزش‌ افزوده بالا توجه می‌شود.

هشت کشور دنیا درگیر اجرای طرح اصلاح تولید توت هستند
یکی از محققان بخش کشاورزی ایتالیا گفت: هشت کشور دنیا و ۲۰ موسسه تحقیقاتی درگیر اجرای پروژه استراتژی‌های اصلاحی برای تولید انواع توت به ویژه توت فرنگی هستند.
پروفسور برونو مِزِتی در کنفرانس بین المللی یافته های تحقیقاتی توت فرنگی در تالار مولوی دانشگاه کردستان، افزود: از سال ۲۰۲۱ اجرای پروژه استراتژی‌های اصلاحی برای تولید انواع توت به ویژه توت فرنگی را آغاز کردیم و پروژه توسط ۲۰ موسسه تحقیقاتی از هشت کشور اتحادیه اروپا در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: با اجرای این پروژه مراکزی که ذخایر ژنتیکی انواع توت را داشتند باهم ارتباط برقرار کردند و با استفاده از تکنولوژی های نوین و نظرسنجی مصرف کنندگان، در حال تحقیق در این زمینه هستیم.
این محقق ایتالیایی با اشاره به اینکه این پروژه چهار ساله است، بیان کرد: هدف این پروژه دست‌یابی به ارقام سازگار با محیط‌های مختلف است و هچنین ارقامی که بتوانند در مقابل تنش‌ها و تغییرات اقلیمی مقاوم باشند.
وی با بیان اینکه هم اکنون بر روی ۲ هزار رقم جمع‌آوری شده در حال فعالیت هستیم، گفت: کشورهای دیگر خارج از اتحادیه اروپا هم می‌توانند با ما در بحث تبادل ذخایر ژنتیکی همکاری داشته باشند.

رییس دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه: تبادل ایده و یافته‌های تحقیقاتی مهمترین عامل توسعه است
رییس دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه نیز گفت: تبادل ایده‌ها و یافته‌های تحقیقاتی توسط محققان و اجرای آنها توسط مسئولان مهمترین عامل در توسعه هر جامعه است.
«سحر حسین حه‌مه‌رشید» با بیان اینکه آداب و رسوم مشترکی بین مردم کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد که می‌تواند منجر به تقویت ارتباطات طرفین شود، افزود: از آنجا که سنندج قطب تولید توت فرنگی در ایران و اقلیم کردستان عراق است این مهم، جنبه علمی کنفرانس را ارتقا می‌دهد.
وی این کنفرانس را سومین همکاری مشترک با دانشگاه کردستان هم در اجرای همایش‌های علمی و هم تبادل دانشجو عنوان و اظهار امیدواری کرد برگزاری این کنفرانس علمی بستری برای همکاری بیشتر ما نه تنها در مورد محصول توت فرنگی بلکه بستری برای توسعه کشاورزی دو منطقه شود.
امروز نیز همایش سرمایه‌گذاری توت فرنگی در دانشگاه کردستان و فردا جشنواره مردمی در روستای شیان از توابع سنندج برگزار می‌شود.
کلید واژه ها:
توت فرنگی شیان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید