یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » نقش هورامان در اقتصاد کردستان تعیین‌کننده است

رییس دانشگاه کردستان:

نقش هورامان در اقتصاد کردستان تعیین‌کننده است

0
کد خبر: 1054

نقش هورامان در اقتصاد کردستان تعیین‌کننده است

رییس دانشگاه کردستان در آیین گشایش این همایش گفت: هورامان به عنوان منطقه مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد منطقه دارد.
همایش بین‌المللی هورامان که هدف بازشناسی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هورامان و واکاوی راه‌های تحکیم و پایدارسازی توسعه این منطقه امروز چهارشنبه در دانشگاه کردستان برگزار شد.
رییس دانشگاه کردستان در آیین گشایش این همایش گفت: هورامان به عنوان منطقه مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد منطقه دارد.
به گزارش خبرنگار روژان‌پرس، دکتر حامد قادرزاده با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از بازار کردستان، کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق در جایگاه علمی و اقتصاد کالایی به هورامان وابسته است گفت: شناخت بیشتر توانمندی‌های این منطقه زمینه را برای خلق فرصت‌های جدید و توسعه منطقه فراهم می‌کند. 
وی به ویژگی‌های فرهنگی و محیطی هورامان و سخت‌کوشی هورامیان اشاره کرد و گفت: شناخت ویژگی‌های این منطقه نیازمند برگزاری ده‌ها کنفرانس علمی در مراکز دانشگاهی است.
وی اقتصاد انسانی، تعمیق ارزش‌ها و عبور از محدودیت در مسیر تبدیل به فرصت را از دیگر ویژگی‌های هورامان برشمرد و با بیان رسالت و مسوولیت‌های اجتماعی دانشگاه کردستان، افزود: دانشگاه کردستان، دانشگاهی است که در سطح ملی و بین‌المللی در حال درخشش و شناخت است.
این همایش با همکاری پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان، دانشگاه حلبچه، استانداری کردستان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.
در این همایش که فردا نیز ادامه دارد سلسله وبینارهایی آنلاین و حضوری با موضوع توسعه پایدار گردشگری در هورامان، کارآفرینی در هورامان، زمینەها و ظرفیت‌های توسعه هورامان، بنچاق هورامان، نگاهی گذرا بە روند تغییرات زبانی در هورامی، تحلیلی بر مبنای دادە‌های هورامی کندولە‌ای و هورامی کرمانشاهی، تاریخ نثر هورامی، باستان‌شناسی هورامان، جریان‌شناسی شعر نو هورامی، محیط زیست و اکوسیستم هورامان، تنوع زیستی هورامان(تنوع پوشش گیاهی، تنوع گونه های جانوری)، موسیقی هورامان برگزار خواهد شد. 
گفتنی است، در سال ۱۳۹۹ منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران به ثبت جهانی در یونسکو رسید که اهمیت بررسی و شناخت علمی و دقیق این منطقه را بیشتر کرده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید