سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » رئیس قوه قضائیه وارد سنندج شد

تاکید بر تامین امنیت سرمایه‌گذاری در کردستان

رئیس قوه قضائیه وارد سنندج شد

0
کد خبر: 1057

رئیس قوه قضائیه وارد سنندج شد

این بیستمین سفر استانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای است.
رئیس قوه قضائیه امروز پنجشنبه (۱۴ اردیبهشت) وارد سنندج شد و مسئولان استان از وی در فرودگاه سنندج استقبال کردند.
محسنی اژه‌ای در فرودگاه سنندج گفت: اشتغال، توسعه اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری از دغدغه‌های مهم مردم کردستان است و تامین امنیت سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از مهمترین اهداف این سفر مد نظر است.
وی افزود در این سفر سعی خواهیم کرد مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف کنیم.
مرکز رسانه قوه قضاییه، اعلام کرد که این بیستمین سفر استانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای است.
دیدار با اقشار مختلف مردم، علما و روحانیون شیعه و اهل سنت کردستان، دیدار با قضات و کارکنان دادگستری این استان، حضور در جلسه شورای اداری و همچنین بررسی مشکلات قضایی استان و تصویب مصوبات برای رفع این مشکلات، از مهمترین برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه به کردستان است.
سایر مسئولان عالی قضایی که در سفر به استان کردستان رئیس عدلیه را همراهی می‌کنند، هر کدام به نقاط مختلف این استان خواهند رفت تا ضمن دیدار مستقیم و بدون واسطه با مردم، از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا شوند و برای برطرف کردن مسائل قضایی و سایر مشکلات آن‌ها در حد مقدورات، اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.
در پی حضور هیات‌های کارشناسی قضائی و حقوقی در این استان، مشکلات واگذاری اراضی فاز ۲ شهرک وحدت شهرستان سنندج پس از ۲۵ سال اختلاف بین ادارات و سازمان‌های مختلف در مورد مالکیت آن و بلاتکلیفی برخی شهروندان، با پیگیری و حکمیت سازمان قضایی نیروهای مسلح و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران حل و فصل شد.
گفتنی است پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت راه و شهرسازی، طی روزهای آینده اراضی فاز ۲ شهرک وحدت شهرستان سنندج به صورت رسمی به اعضای تعاونی واگذار خواهد شد.
ستاد کل نیروهای مسلح موافقت کرده است تا اسناد اراضی فاز ۲ شهرک وحدت به نام سازمان ملی زمین و مسکن صادر شوند.

ادیبان کردستان زمینه‌ساز پیشرفت استان هستند
رئیس قوه قضاییه گفت: کردستان ادیبان و شاعران فرهیخته و مواهب الهی و طبیعی زیادی دارد که زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت استان هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان کردستان اظهار کرد: کردستان پ شاعران و ادیبان برجسته و انسان‌های بسیار باصفا و با وفا در طول انقلاب یعنی از آغاز انقلاب تا امروز داشته است و حقیقتا خدمات برجسته‌ای هم برای استان و کشور و دفاع از میهن و مرزها و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان داشته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در سفر یک روزه خود به استان کردستان تاکید کرد مبارزه با فساد و تامین امنیت سرمایه‌گذاری از اولویت‌های دستگاه قضایی است.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای قضایی کردستان، به رئیس کل دادگستری این استان دستور داد که پیگیری‌های لازم را درخصوص پرونده‌های آن دسته از کالاهای قاچاق که در اموال تملیکی استان کردستان مانده‌اند و هنوز آراء مربوط به آنها صادر نشده است، انجام‌ دهد.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به رئیس کل دادگستری استان کردستان دستور داد که با تشکیل کارگروهی ویژه، راهکارهای جذب قضات بومی در این استان را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را به معاونت منابع انسانی قوه قضاییه منتقل کند.
وی از استاندار کردستان نیز خواست که بررسی‌ها و پیگیری‌های مقتضی را در خصوص وضعیت کارخانه‌های مشکل‌دار و‌ همچنین جاده‌های حادثه‌خیز این استان که در این جلسه به صورت جزئی مورد بررسی قرار گرفت انجام دهد و در این زمینه با دادگستری کردستان هم‌افزایی لازم داشته باشد‌.
در این جلسه، «محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها اظهار کرد: در این سفر ۱۲۱ زندانی با بهره‌گیری از ارفاقات قانونی و کمک‌های خیرین از زندان آزاد شدند؛ همچنین در این روز ۴ نفر از افرادی که حکم قصاص آنها صادر شده بود، با رضایت اولیاء دم از قصاص رهایی یافتند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز اعلام کرد طی روزهای آینده سند ۶۰ هکتار زمین از طرف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نام وزارت راه و شهرسازی زده خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری پایان سفر به استان کردستان گفت: بالغ بر ۱۸۷  میلیارد تومان برای تجهیز مراکز و مراجع قضایی استان کردستان مصوب شد که این مبلغ باید تا پایان سال جاری، تخصیص یابد.
وی تصریح کرد: یکی از مسائل استان کردستان، زندان‌هایی است که در داخل شهرهای این استان قرار دارند؛ ما در راستای رفاه حال مردم استان، با همکاری بخش‌های ذیربط، این ندامتگاه‌ها را به خارج از مناطق شهری منتقل خواهیم کرد.
رئیس دستگاه قضا بیان داشت: از آن جهت که ۸۰ درصد قضات استان کردستان غیر بومی هستند، مقرر شد کارگروهی در دادگستری استان برای اتخاذ راهکارهای تربیت، جذب و بکارگیری قضات بومی تشکیل شود و در ابن راه از حوزه و دانشگاه باید کمک بگیریم.
رئیس عدلیه تصریح کرد: همچنین مقرر شد ۱۴ دفتر خدمات قضایی در ۱۰ نقطه استان کردستان تشکیل شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان کردستان نیز گفت: دشمن برای برخی استان‌های مرزی از جمله استان کردستان توطئه‌های پیچیده‌ای را طراحی کرده بود و وقتی انسان مسائل پنهان و آشکار را ملاحظه می‌کند متوجه می‌شود که دشمنان در قضایای اخیر چه می‌خواستند و چه اتفاقی رخ داد؛ با هوشیاری مردم و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی، توطئه خصمانه دشمن در قضایای اخیر خنثی شد؛ باید مجدانه تلاش کرد و نسبت به مردم توجه همه‌جانبه داشت تا مسائلی نظیر قضایای اخیر از جایی دیگر سر در نیاورد.
رئیس عدلیه گفت: اگر بتوانیم مسائل اقتصادی را رفع کنیم، مسائل فرهنگی کاهش می‌یابند و مسائل امنیتی نیز کم‌هزینه‌تر رفع می‌شوند.
وی افزود: کسانی بخواهند فساد کنند و از رانت استفاده ببرند و به بهانه سرمایه‌گذاری، تسهیلات دریافتی را در محل دیگری صرف کنند؛ در این قبیل موضوعات باید هوشیاری به خرج دهیم اما نباید به بهانه امکان وقوع فساد، شرایط جذب سرمایه‌ها را فراهم نیاوریم. من به عنوان رئیس قوه قضاییه در جهت تامین امنیت سرمایه‌گذاری در استان کردستان و حمایت از فعالان سالم اقتصادی و مبارزه همه جانبه با فساد، اختیارات لازم را به رئیس کل دادگستری استان کردستان تفویض می‌کنم. همینجا به رئیس کل دادگستری استان کردستان دستور می‌دهم چنانچه مقامات و مسئولان قوه قضاییه در جریان سفرهای قبلی به این استان مصوباتی داشته‌اند، مراتب را در اسرع وقت برای پیگیری به حوزه ریاست قوه قضاییه اعلام کنند.
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، استاندار کردستان با بیان اینکه این استان به رغم همه ظرفیت‌ها و مواهب خدادادی به دلایل مختلف طعم محرومیت را چشیده و همچنان از آن رنج می‌برد گفت: اتمام کریدور شمال جنوب، ساماندهی وضعیت آسفالت راه‌های روستایی و بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن همدان سنندج، از جمله مطالبات مردم کردستان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز با بیان اینکه در این استان 82 درصد جمعیت اهل‌سنت و 18 درصد اهل تشیع با وحدت و همدلی در کنار هم زندگی می‌کنند، بر ضرورت رونق گرفتن مجدد بازارچه‌های مرزی و ساماندهی وضعیت زندگی مرزنشینان کردستان تاکید کرد.
همچنین در این جلسه، تعدادی از نمایندگان مجلس و مدیران استانی کردستان به بیان مطالب خود در حوزه‌های گوناگون پرداختند.
دیدار با علمای کردستان
رئیس قوه قضاییه دیدار با علمای کردستان با اشاره به نقش روحانیون در زندگی اجتماعی مردم گفت: امروز وظیفه روحانیت سنگین‌تر از مقاطع گذشته است و مردم توقع به حقی از روحانیون دارند تا به طور کامل عامل به احکام و آموزه‌ها و اخلاق اسلامی باشند.
وی افزود: ما روحانیون نباید در روش و منش زندگی از مردم فاصله بگیریم؛ اگر به واسطه تفاوت در قول و عمل ما، مردم دچار شبهات و تردیدهایی شدند و به راه‌های دیگری رانده ‌شدند ما مسئول هستیم؛ کسانی که به واسطه تفاوت در قول و عمل ما به اسلام و نظام بدبین می‌شوند، مظلمه این موضوع بر گردن ما است؛ لذا ما باید هر چه بیشتر خود را به تقوا و حلم و علم مجهز گردانیم.
رئیس عدلیه در ادامه به موضوع حمایت از خانواده‌های زندانیان مرتکب جرایم سنگین که محکوم به مجازات شده‌اند پرداخت و گفت: شما روحانیون همانطور که در قضیه توبه و عفو عناصر فریب‌خورده اغتشاشات، کمک‌کار بودید و با مراجعه به زندان‌ها و ندامتگاه‌ها زمینه توبه و تحول و اظهار پشیمانی آن افراد را فراهم آوردید، در قضیه حمایت از خانواده‌هایی که اعضای آنها محکوم به مجازات‌های سنگین شده‌اند، می‌توانید کمک‌کار باشید.
قاضی‌القضات در پایان با اشاره به موضوع شوراهای افتاء در استان‌های مختلف به ویژه استان کردستان گفت: شما اعضای شورای افتاء استان کردستان پیشنهادات مشخص خود را برای تجهیز امکانات مورد نیاز این شورا و شوراهای مشابه در سایر مناطق کشور ارائه دهید تا ما برای این موضوع اقدام عاجلی را در دستور کار قرار دهیم.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، ماموستا رستمی امام جمعه سنندج به بیان برخی مشکلات اقتصادی و عمرانی استان کردستان پرداخت و خواستار اهتمام مسئولان برای رفع آنها شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با اقشار مختلف مردم استان کردستان، با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شده از جانب نمایندگان قشر‌های مختلف مردمی این استان گفت: می‌خواهیم انتقادات و پیشنهادات مردم را بشنویم و در جهت رفع مشکلات گام برداریم. اولویت کاری در قوه‌قضاییه بر دو اصل مبارزه ریشه‌ای، مجدانه، همه‌جانبه و اصولی و علمی با فساد و همچنین تامین امنیت سرمایه‌گذاری برای کمک به رشد تولید و اشتغال و معیشت مردم‌ متمرکز شده است.
رئیس قوه قضاییه، با اشاره به مقوله ترک‌فعل‌ها و درخواست یکی از نمایندگان اقشار مردم استان کردستان برای تعقیب قضایی مسئولان ترک فعل کرده، گفت: باید توجه داشت که ترک فعل‌های مسئولان، انواع و اقسام مختلفی دارد؛ در برخی موارد مجری قانون نه اینکه نخواهد بلکه نمی‌تواند قانون را اجرایی سازد؛ این قبیل موارد قابلیت تعقیب و مجازات ندارد؛ اما از سویی دیگر چنانچه شما به عنوان نمایندگان اقشار، ادّله و مدارکی ناظر بر سوء‌نیت مسئولی در ترک فعلی دارید، مراتب را برای پیگیری به ما و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی منتقل کنید و اطمینان داشته باشید که رسیدگی‌های لازم و قاطعانه صورت خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاهی استان کردستان اظهار کرد: استان کردستان دارای مختصات و مؤلفه‌های خاص خود می‌باشد و نمی‌توان برای این استان نسخه‌ای را پیچید که برای سایر استان‌ها تجویز می‌شود.
رئیس قوه قضاییه با تبیین و‌تشریح مؤلفه‌ها و‌مختصات خاص استان کردستان گفت: استان کردستان دارای مردمانی فرهیخته و ادیب و باصفا و باوفا می‌باشد و در این استان، مواهب طبیعی سرشاری وجود دارد؛ همچنین دشمن از سالیان دور برای پیاده‌سازی اغراض شوم خود به استان کردستان نگاه و توجه داشته است.
قاضی‌القضات در ادامه، با اشاره به سخنان و نقطه‌نظرات مطرح‌شده از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کردستان گفت:‌ ای کاش شرایطی باشد که تمام سخنان مطرح‌شده از جانب اساتید و دانشجویان استان کردستان از طریق رسانه ملی پخش شود چراکه تمامی این مطالب مطرح شده دارای اهمیت و اولویت می‌باشد.
رئیس عدلیه خطاب به دانشجویان گفت: امروز شما از تبعیض و کم‌کاری و انفعال مسئولان گلایه دارید؛ این سخنان شما مهم و قابل تأمل است؛ اما نکته بااهمیت‌تر آن است که شما خود را به‌گونه‌ای به علم و حلم و همه جوانب مدیریتی مجهز کنید تا وقتی به مراتب مدیریتی رسیدید، اینگونه انتقادات به شما در مقام مدیریت وارد نباشد. شما امروز به صورت گلایه‌آمیز و انتقادی از افراد و چهره‌هایی نام بردید که من هم قبول می‌کنم در این زمینه بی‌تقصیر نیستیم چرا که جلوی آن‌ها را یا نگرفتیم یا کم گرفتیم و در این رابطه حق با شما و مردم است، اما سوال اساسی این است که این افراد و چهره‌ها کجا تحصیل کرده‌اند؟ مگر آن‌ها نیز در همین دانشگاه‌ها به تحصیل نپرداختند؟
 رئیس قوه قضاییه با اشاره به چرخه‌ها و روند‌های معیوب و ناقص در برخی امور نظیر مقابله با قاچاق گفت: در بحث مقابله با قاچاق مشاهده می‌کردیم که علی‌رغم همه زحمت‌ها و هزینه‌هایی که می‌شد و مبادرت به کشف محموله‌های قاچاق می‌گردید، اما در مواردی این محموله‌های مکشوفه و توقیفی در انبار‌های اموال تملیکی یا انبار‌های کالا‌های توقیفی، فاسد می‌شدند و از این منظر خساراتی به بیت‌المال وارد می‌آمد لذا برای رفع این چرخه و روند معیوب با کمک دولت و مجلس گام‌هایی را برداشتیم و در صدد تکمیل این اقدامات هستیم.
رئیس عدلیه با اشاره به موضوع ترک‌فعل‌های مسئولان گفت: باید مقوله ترک‌فعل مسئولان از جهات مختلف تبیین گردد و مشخص شود که آیا این ترک فعل‌های صورت گرفته، ناشی از تقصیر بوده یا قصور؟ آیا زمینه اجرای قانونی که در قبال آن ترک فعل صورت گرفته، وجود داشته یا خیر؟
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در بحث تخطی از قوانین عفاف و حجاب، این اطمینان و یقین حاصل شده که در بخشی از موضوع، ردپای عناصر پشت پرده دشمن که وابسته به ضدانقلاب هستند و کار تشکیلاتی می‌کنند وجود دارد، اما در سایر موارد نیز مخالفت با حجاب و عفاف ناشی از دهن‌کجی به ارزش‌ها و حرکت در جهت منویات دشمن نیست بلکه در مواردی بی‌قیدی وجود دارد لذا ضروری است نوع برخورد و مواجهه ما با این دو مقوله متفاوت باشد.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، ۴ نفر از مسئولان و اساتید دانشگاهی و ۸ نفر از دانشجویان کردستان به بیان دیدگاه‌ها، مطالبات و نقطه‌نظرات خود در باب مسائل مختلف پرداختند.
«قادرزاده» رئیس دانشگاه کردستان از این استان به عنوان یک استان عدالت‌خواه و فرهنگی یاد کرد و ضمن اشاره به رتبه یازدهم دانشگاه کردستان در کشور از حیث جایگاه علمی، به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت دانشجویان و دانشگاه‌های این استان پرداخت.
سفر یک روزه رئیس قوه قضائیه به استان کردستان و تاکید ایشان بر مقوله وجود فرهیختگان و ادیبان کردستانی و نقش آنان در توسعه کردستان و همچنین تفویض اختیارات ویژه به رئیس کل دادگستری در مبارزه با فساد اداری و حمایت از سرمایه‌گذاری نشان از عزم و اراده حاکمیت برای امیدواری به آینده و بازگشت قوه قضائیه به جایگاه واقعی خود در جامعه دارد.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید