سه شنبه، 13 آذر 1403
روژان پرس » اخبار » معلم کردستانی، پاداش بازنشستگی خود را وقف «جایزهٔ ملی معلم» کرد

گفت‌وگو با ثریا مطهرنیا

معلم کردستانی، پاداش بازنشستگی خود را وقف «جایزهٔ ملی معلم» کرد

0
کد خبر: 935

معلم کردستانی، پاداش بازنشستگی خود را وقف «جایزهٔ ملی معلم» کرد

سرکار خانم ثریا مطهرنیا، معلم نیکوکار و یکی از ۱۰ معلم برگزیده در مرحلهٔ نهایی جایزهٔ‌ جهانی معلم(Global teacher prize) است. 

معلم نیکوکار کردستانی، پاداش بازنشستگی خود را وقف «جایزهٔ معلم» کرد.                                    

سرکار خانم ثریا مطهرنیا، معلم نیکوکار و یکی از ۱۰ معلم برگزیده در مرحلهٔ نهایی جایزهٔ‌ جهانی معلم(Global teacher prize) است. 
وی اهل بیجار گروس از استان کردستان است و 30سال زندگی خود را وقف خدمت به دانش‌آموزان روستاهای محروم کردستان نموده است.
این معللم فداکار امسال در مراسم رونمایی از جایزهٔ‌ معلم که با حضور ۱۲۰۰ نفر از فعالان تعلیم‌وتربیت کشور برگزار شد، پاداش بازنشستگی خود پس از ۳۰‌ سال خدمت را به «جایزهٔ‌ معلم» اهدا کرد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه روژان ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جایزه ملی معلم گفت: تجلیل از مقام معلم به عنوان یک امر نمادین، حائز اهمیت است چرا که بر نقش آموزگاران در شکل‌گیری قدرت ملی و تحقق عینی عبارت ایران قوی به میناجی آموزش و پرورش تاکید می‌کند.
مطهرنیا افزود: جایزه‌ی معلم اما صرفا جنبه‌ی نمادین نخواهد داشت و موید این نکته است که نگاه و رویکرد جامعه‌ی آموزش و پرورش و مسئولانِ بخش‌های گوناگون کشور به تجلیل از مقام معلم؛ جدی‌تر شده و این از نشانه‌های بسیار امیدوار کننده است. قطعا؛ هم بدنه‌ی فرهنگیان کشور و هم جمعیت بالای دانش‌آموزان که نیروهای پیشران کشور به سمت پیشرفت هستند در خلاء کاستی‌ها و بی‌توجهی‌ها؛ می‌توانند مورد طمع دشمنان کشور قرار گیرند.
وی اظهارداشت: به لحاظ علمی؛ سیستم آموزشی در هر جامعه علاوه بر تدارک زمینه‌ی رشد و فعالیت آتی نیروهای اجتماعی، ماشین بازتولید ارزش‌ها و حفظ انسجام اجتماعی است. در چنین شرایطی بایست توجه کرد که اهمیت آموزش و پرورش نباید به امری تزیینی و بازاری تبدیل شود.
این معلم کردستانی گفت: جایزه معلم در چنین شرایطی می‌تواند برای معنا بخشی به جمله‌‌ی تزیینی نشدن و بازارای نشدن امر آموزش بسار اثرگذار و حائز اهمیت باشد.
وی با اعلام اینکه آموزش و پرورش می‌بایست امری دولتی باقی بماند و در رقابت با آموزش خصوصی و غیر انتفاعی؛ هرگز به حاشیه رانده نشود، خاطرنشان کرد: حاشیه رفتن آموزش و پرورش دولتی؛ به بهانه‌ی پیشرفت اقتصاد‌ی و بهره‌وری و چنین کمیت‌های بی‌اعتبار آزمون نشده‌ای؛ قدرت نرم و ایدئولوژیک نظام را در داخل و سپس در خارج از کشور تحلیل خواهد برد؛ چرا که با تمام نظارت‌ها هم؛ بخش خصوصی لزوما متعهد به بایسته‌های آموزش تراز انقلاب اسلامی نخواهد بود و در مساله‌ی مولد‌سازی نیز مطالبه‌ی ما، نگاه متمایز و ویژه به آموزش و پرورش و رفع نگرانی‌های این حوزه است که البته تا کنون دوبار، خبرگزاری‌ها نسبت به این امر از طرف مسئولین تاکید کرده‌اند، اما شایسته است که به صورت عینی و ملموس، بهبود وضعیت آموزش و پرورش را لمس کنیم تا رفع نگرانی جدی از دغدغه مندان، صورت پذیرد.
وی گفت: در فرآیند بودجه‌ریزی برای آموزش و پرورش به اندازه‌ی بودجه‌ریزی‌های دفاعی و امنیتی می‌بایست جدی عمل‌ کرد چرا که امر آموزش مانند گوهر داخل صدف سیستم و نماد قدرت نرم آن است که می‌بایست باقی بخش‌ها از این سیستم درون‌زا و نو زا؛ چون سپری محکم؛ محافظت کنند تا ضمن پمپاژ خون به ارگان‌های حیاتی جامعه و نظام، در قالب آماده‌سازی نیروها بتواند؛ اخلاقیات، هنجارها، ارزش‌ها و قوانین جامعه را نیز حفظ کند.
مطهرنیا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مهمترین ارگان پیونددهنده‌ی بطن و متن اجتماع با ساختار حکمرانی است اظهار کرد:‌ ایجاد نشاط و تحرک به میانجی رویدادهای ورزشی و هنری، مسابقات دینی و سایر برنامه‌ریزی‌هایی از این دست می‌تواند آموزش و پرورش را به پل بین خانواده و جامعه برای تحقق راهبرد اتحاد ملی تبدیل کند.
وی گفت: رونمایی از جایزه‌ی معلمی، یکی از تلاش‌های موثر و کارکردی و کاربردی برای بازهویت بخشی ملی و دینی به جامعه‌ی معلمان کشور است و چنین تدابیر زیبا و هوشمندانه‌ای می‌‌تواند در سطوح بالاتر و پایین‌تر نیز به عنوان ابتکار عمل جمهوری اسلامی مطرح شود و دیپلماسی علمی و آموزشی می‌تواند یکی از شئون آن به طور مثال در اعطای جایزه‌ی معلمی جهان اسلام باشد یا در سطوح استانی و شهرستانی نیز چنین جوائزی طراحی و به معلمان برگزیده اعطا گردد و حتی جایزه‌ی دانشجو معلم برتر و دانش آموز برتر را هم طراحی کرد که اثرات مفیدی برجای خواهد گذاشت.
این معلم فداکار در پایان گفت:‌ تقدیم پاداش بازنشستگی‌‌ام به جایزه ملی معلم اقدامی كوچك و عملی برای نگاه ارزشمندم به جايگاه واقعی معلم و حمایت از معلمان سرزمین‌ام است.
جایزه وقفی و مستقل «معلم» مشابه نمونه خارجی آن یعنی جایزه جهانی معلم بنیاد وارکی است که با هدف قدردانی از معلم‌ها و افراد تاثیر‌گذار در حوزه آموزش و پرورش، طراحی شده است. بنیان‌گذاران جایزه «معلم» امیدوارند این جایزه بتواند در سطح ملی و جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد و مشوقی برای دانش‌آموزان نخبه باشد تا در عرصه معلمی فعالیت کنند.
خبرنگار- روناک خسروی شاد
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید