به نظر میرسد همان گونه که دفاع از کیان میهن در دوران دفاع مقدس مهم بود اکنون نیز دفاع از جان و مال مردم، مقدس ترین دفاع است.
روژان پرس: چه حکایتی از این دردناکتر که هرچه تلفات جانی سرنشینان خودروهای داخلی بیشتر میشود، کیفیت تولیدات شرکتهای خودروسازی نازلتر و قیمت فروش آنها سیر صعودی پیدا میکند.
به راستی چرا خودرو ملی، ارابه مرگ هموطنان ما شده است؟!
این “اَبر چالش” مخرب و زیانبار را چه کسانی رقم زدهاند؟
شاید در تذکر یک دقیقهای اخیر دکتر سارا فلاحی عضو کمسیون امنیت ملی مجلس بتوانیم به پاسخ بخشی از این مطالبه مردمی دست پیدا کنیم. تذکری که اخیراً در صحن مجلس در دفاع از جان و مال مردم و انتقاد از صنعت خودروسازی داخلی و مافیای آن ایراد کرده و در سطح خبرگزاریها و رسانههای کشوری انعکاس گستردهای پیدا کرده است؛
“داستان بازی خودروسازان با امنیت خاطر مردم و با بیتالمال، داستان عجیب و غریبی نیست. از دولت پنجم به بعد، خُوی اشرافیگری در بسیاری از خواص رخنه کرد، آنها به جای حفاظت از میراث انقلاب، آن را سهمالارث پدران خود دانستند و امروز پشت مافیای خودرو هستند و حتی نهادهای بالادستی را دچار اشتباهات محاسباتی کردند و طنز تلخ خودروی ملی که بیشتر شبیه تراژدی ارابههای مرگ ایرانیان است را به خورد مردم دادند و در حالی که بیشتر از چنگیزخان مغول از ایرانیان کشته اند، اما تاکنون کسی را یارای مقابله با آنها نبوده و نیست و حتی دولت های مختلف را بلعیدهاند…”
دراین راستا باید گفت که از دوران دولت سازندگی به بعد بسیاری از خواص به سمت سرمایهداری حرکت کردند و به این نتیجه رسیدند که از خوان گسترده بیتالمال به آلاف والوف برسند که راه رسیدن به مطامع خود را در مافیای خودرو تعبیر کردند. در حالی که افزایش قیمت، عدم ایمنی و جان باختن هزاران هموطن سرنشین خودروی داخلی نشان داد که این تولید ملی نبوده و نیست چرا که صنعت خودروسازی ما چیزی شبیه سرهم بندی بوده ودر نقش صنعت مونتاژ عمل کرده است نه تولید ملی. همان صنعت مرگ آفرینی که تا کنون هیچ دولتی نتوانسته آن را متحول و مدیریت کند بلکه این مافیا بوده که هم دولتها و هم وزیران ذیربط را مدیریت نموده است؛ لذا به نظر میرسد همان گونه که دفاع از کیان میهن در دوران دفاع مقدس مهم بود اکنون نیز دفاع از جان و مال مردم، مقدس ترین دفاع است.
نظر به موضعگیری و تذکر متفاوت و مسئولانه نماینده ایلام چند موضوع در این راستا قابل واکاویست؛
۱) نخست اینکه وزیر صمت به وجود مافیا در صنعت خودرو سازی صریحا اذعان کرده؛
“مافیا وجود دارد که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی شبکههایی که منافع آنها اجازه نمیدهد اتفاقات خوبی بیفتد. بنابراین منافعی شکل گرفته که با منافع مردم هم راستا نیست و وظیفه ما شناسایی آنها و حل این مسائل است.”
اما جناب وزیر نفرموده که پس از سالها بالاخره چه وقت و چگونه دولت با این مافیا مقابله خواهد کرد و چرا برای حذف این مافیا، ارادهای امیدوارکننده متصور نیست؟!
۲) اینک که انحصار و نبود رقابت واقعی در صنعت خودروسازی، دلیل عدم ایمنی خودروهای داخلی، گرانی عرضهی آن و اجحاف در حق مردم است، دولت ومجلس برای برون رفت از این معضل چه طرح وبرنامهای در دست اجرا دارند؟
۳) درحالی که شرکتهای خودروسازی جهان علاوه بر آزمونهای کیفی، در تلاش هستند تا خودروهای ایمن تولید کنند و این امر جزو شروط عرضه خودرو در بازارهای جهانی است، به نظر میرسد سازمان ملی استاندارد به وظایف قانونی خود عمل نکرده، آزمونهای سطح ایمنی داخلی برای خودروسازها تدوین و اجرایی نشده و بر کیفیت تولید خودرو نظارت نداشته است لذا در این زمینه باید به افکار عمومی پاسخی قانع کننده ارائه دهد.
۴) به گفته پلیس راهور از ۱۰۰ تصادف، ایربگ ۹۳ خودرو باز نمیشود. خودروهای ما نه زیباست نه ایمنی دارد نه کیفیت دارد، خیلی هم گران است.ازسوی دیگر تنها در طول ۱۲ روز ۵۲۰ نفر از هموطنان ما در جریان تصادفات جادهای تعطیلات نوروزی امسال، فوت کرده و ۸ هزار نفر نیز زخمی شدهاند.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ ۲۰٫۵ مرگ در هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار داشته که رتبهای نگرانکننده و هشدار دهندهای است.
با یادآوری این واقعیات تلخ، اکنون فرصت مناسبیست که دولت رئیسی باهدف اعتمادسازی و تزریق امید به جامعه، با تمرکز و تأکید بر ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها، زمینه کاهش تلفات خودرویی را فراهم نموده و با ایجاد رقابت واقعی بین خودروسازان و وارد کنندگان خودروهای خارجی، قیمت واقعی و منصفانه محصولات ایران خودرو و سایپا را کاهش دهد. به موازات آن ضرورت دارد نهادهای نظارتی و قضایی نیز قاطعانه مافیای خودرو را به مردم معرفی کرده و به پای میز محاکمه بکشانند.
آدرس کوتاه خبر: