وقتی هیچ سازمانی و نهادی قادر به توقف قاچاق نفت نیست، لااقل نمایندگان مجلس قوانینی وضع کنند که از این غولهای سیاه و ارابههای مرگ عوارض سنگینی اخذ و برای تکمیل پروژههای راهسازی مناطق مرزی ازجمله کردستان هزینه شود.
روژان پرس: تردد تانکرهای حمل سوخت در جادههای باریک و ناامن کردستان به بلای جان مردم تبدیل شده است.
مرز مشترک با کشور عراق، اگرچه مزیتی برای کردستان محسوب میشود اما ظاهرا از این مزیت تنها مرگ و عزا نصیب ساکنانش میشود و عواید صادرات و واردات تنها برای مدیران شرکتهای بازرگانی (قاچاقچیان قانونی) مستقر در پایتخت است.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، فقط ۳۳۲ کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد در حالیکه تردد تانکرهای حمل سوخت در همین راههای باریک بیش از بزرگراههای مرکز کشور است.
در این میان تراژدی غمناک سوانح جادهای پایانی ندارد و جان باختن افراد بسیاری در جادههای پر و پیچ خم کردستان حکایتی تکراری است؛ بهگونهای که کمتر ماهی است که خبری از تصادف یا واژگونی یکی از این بمبهای متحرک در جادههای کردستان به گوش نرسد و اخیرا واژگونی تانکر حامل سوخت در شهر حسینآباد در ۴۵ کیلومتری سنندج.
آقای وزیر، آقای نماینده؛ در نظر بگیرید ساعت ۲۰ شب است و در منازلتان سرگرم استراحت یا خوردن شام و کارهای روزمره هستید؛ یهو منزلتان به جهنم تبدیل میشود! چگونه این صحنهها را میبینید و شب آرام سر بر بالین میگذارید؟
هزاران لیتر سوخت به منازل و مغازههای مردم سرازیر میشود؛ خودروهای کنار جاده را میسوزاند و لهیب شعلههای آتش از پنجرهها به داخل منازل بالادست زبانه میکشد. شهر در خاموشی فرو میرود و ضجه زنان و کودکان به آسمان بلند میشود.
متاسفانه بر اثر این حادثه ناگوار ۳ نفر ازجمله راننده کامیون جانشان را از دست دادند. ۱۵ نفر مصدوم شدند که ۳ نفرشان به صورت سرپایی مداوا و ۱۲ نفر هم در یکی از بیمارستانهای سنندج بستری هستند.
طبق آخرین آمار، در این حادثه ۲۸ واحد مسکونی و ۶ دستگاه خودرو سواری دچار خسارت شدید شدند.
خبر به سرعت در کشور پیچید و حتی به آن سوی مرز هم رسید. در این میان به برکت شبکههای مجازی، هر کسی آمد و نظری داد. ابتدا گفتند بنزین است بعد گفتند مازوت است و در آخر معلوم شد "نفتا" است؛ ماده خطرناکی با درجه اشتعال بسیار بالا.
اما در میان همه اظهار نظرهای مقامات محلی و کشوری، سخنان رئیس شرکت نفت کردستان حائز اهمیت بود. آنجا که اعلام کرد: "تانکر مذکور جزو ناوگان حمل و نقل این شرکت نبوده و مربوط به یک شرکت خصوصی است! و هیچ بارنامهای از شرکت ملی نفت و تعاونیهای زیرمجموعه آن برای این محموله صادر نشده است!".
مرز مشترک با کشور عراق، اگرچه مزیتی برای کردستان محسوب میشود اما ظاهرا از این مزیت تنها مرگ و عزا نصیب ساکنانش میشود و عواید صادرات و واردات تنها برای مدیران شرکتهای بازرگانی (قاچاقچیان قانونی) مستقر در پایتخت است.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، فقط ۳۳۲ کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد در حالیکه تردد تانکرهای حمل سوخت در همین راههای باریک بیش از بزرگراههای مرکز کشور است.
در این میان تراژدی غمناک سوانح جادهای پایانی ندارد و جان باختن افراد بسیاری در جادههای پر و پیچ خم کردستان حکایتی تکراری است؛ بهگونهای که کمتر ماهی است که خبری از تصادف یا واژگونی یکی از این بمبهای متحرک در جادههای کردستان به گوش نرسد و اخیرا واژگونی تانکر حامل سوخت در شهر حسینآباد در ۴۵ کیلومتری سنندج.
آقای وزیر، آقای نماینده؛ در نظر بگیرید ساعت ۲۰ شب است و در منازلتان سرگرم استراحت یا خوردن شام و کارهای روزمره هستید؛ یهو منزلتان به جهنم تبدیل میشود! چگونه این صحنهها را میبینید و شب آرام سر بر بالین میگذارید؟
هزاران لیتر سوخت به منازل و مغازههای مردم سرازیر میشود؛ خودروهای کنار جاده را میسوزاند و لهیب شعلههای آتش از پنجرهها به داخل منازل بالادست زبانه میکشد. شهر در خاموشی فرو میرود و ضجه زنان و کودکان به آسمان بلند میشود.
متاسفانه بر اثر این حادثه ناگوار ۳ نفر ازجمله راننده کامیون جانشان را از دست دادند. ۱۵ نفر مصدوم شدند که ۳ نفرشان به صورت سرپایی مداوا و ۱۲ نفر هم در یکی از بیمارستانهای سنندج بستری هستند.
طبق آخرین آمار، در این حادثه ۲۸ واحد مسکونی و ۶ دستگاه خودرو سواری دچار خسارت شدید شدند.
خبر به سرعت در کشور پیچید و حتی به آن سوی مرز هم رسید. در این میان به برکت شبکههای مجازی، هر کسی آمد و نظری داد. ابتدا گفتند بنزین است بعد گفتند مازوت است و در آخر معلوم شد "نفتا" است؛ ماده خطرناکی با درجه اشتعال بسیار بالا.
اما در میان همه اظهار نظرهای مقامات محلی و کشوری، سخنان رئیس شرکت نفت کردستان حائز اهمیت بود. آنجا که اعلام کرد: "تانکر مذکور جزو ناوگان حمل و نقل این شرکت نبوده و مربوط به یک شرکت خصوصی است! و هیچ بارنامهای از شرکت ملی نفت و تعاونیهای زیرمجموعه آن برای این محموله صادر نشده است!".
این در حالی است که به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان، مصوبه کمیسیون ایمنی راهها، تردد تانکرهای حامل مواد خطرناک را از ساعت ۱۷ تا ۷ صبح در جادههای استان ممنوع کرده است.
وقتی این اظهارات و سرعت غیر مجاز به عنوان عامل وقوع حادثه و مسیر حرکت تانکر و زمان وقوع حادثه را کنار هم قرار دهیم قطعا به نتایجی میرسیم که تداعیگر همان قاچاق سوخت است. آنهم نه توسط کولبران نگونبخت! بلکه توسط قاچاقچیانی که ظاهرا در کشور کسی جلودارشان نیست.
حال پیشنهاد این است: وقتی که در این آشفته بازار، سازمانی و نهادی قادر به توقف قاچاق و حمل غیر قانونی این پدیده قرن نیست، لااقل نمایندگان مجلس با کمک دولت لوایح و قوانینی وضع کنند که از این غولهای سیاه و ارابههای مرگ عوارض سنگینی اخذ کنند.
این عوارض سنگین در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی روبروست میتواند سرفصلی برای تسریع در تکمیل پروژههای راهسازی مناطق مرزی ازجمله کردستان تعریف شود.
وقتی این اظهارات و سرعت غیر مجاز به عنوان عامل وقوع حادثه و مسیر حرکت تانکر و زمان وقوع حادثه را کنار هم قرار دهیم قطعا به نتایجی میرسیم که تداعیگر همان قاچاق سوخت است. آنهم نه توسط کولبران نگونبخت! بلکه توسط قاچاقچیانی که ظاهرا در کشور کسی جلودارشان نیست.
حال پیشنهاد این است: وقتی که در این آشفته بازار، سازمانی و نهادی قادر به توقف قاچاق و حمل غیر قانونی این پدیده قرن نیست، لااقل نمایندگان مجلس با کمک دولت لوایح و قوانینی وضع کنند که از این غولهای سیاه و ارابههای مرگ عوارض سنگینی اخذ کنند.
این عوارض سنگین در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی روبروست میتواند سرفصلی برای تسریع در تکمیل پروژههای راهسازی مناطق مرزی ازجمله کردستان تعریف شود.
هژیر اللهمرادی
عکسها: بختیار صمدی
آدرس کوتاه خبر: