جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » بدون همراهی خیرین نظام آموزشی کردستان به مقصد نمی‌رسد

بدون همراهی خیرین نظام آموزشی کردستان به مقصد نمی‌رسد

0
کد خبر: 1908

بدون همراهی خیرین نظام آموزشی کردستان به مقصد نمی‌رسد

دولت به علل مختلف با محدودیت منابع روبروست و نمی‌تواند بودجه همه پروژه‌ها را در موعد مقرر تامین کند، اگر روحیه نیکوکاری جامعه نباشد آسیب‌های زیادی به روند توسعه فرهنگی وارد شده و تعداد زیادی از نوابغ بی بضاعت قربانی می‌شوند.
اگر تاریخ را بنگریم به این واقعیت پی می‌بریم که فرهنگ ایثار و فداکاری بزرگترین ویژگی شخصیتی کوردهاست و جدای از جامعه خود سایر جوامع را هم از این خصوصیت بی نصیب نساخته‌اند، کار به جائی رسیده که در مواردی جان را فدای خدمت می‌کنند.
مردمان کورد در طول تاریخ برای گسترش علم و دانش از مال و دارایی خویش گذشته‌اند تا هم عدم تمکن مالی سبب محروم شدن یک مستعد از ادامه تحصیل نشود و هم این حوزه، از خدمات دولت بی نیاز گردد، این فرهنگ سبب شده تا اندیشمندان کورد به راحتی بتوانند اظهار نظر کرده و در دنیا به گشت و گذار علمی بپردازند و احدی نتواند برای آنها محدودیت تعریف کند.
برای اثبات این ادعا اشاره می‌شود به فعالیت مدارس آموزش علوم دینی و غیر دینی در تمام مناطق کوردنشین و پراکنده شدن پرورش یافتگان این مراکز در دنیا، متمولین کورد همواره منابع مالی مدارس را به صورت پرداخت مستمر و وقف دارایی و املاک خود تامین کرده‌اند.
شمارش نوابغ کورد که پرورش یافته این مدارس بوده و عامل ترقی علمی و عقلی دنیا بوده‌اند از عهده هیچکس برنمی‌آید اما برای نمونه به چند مورد اشاره می‌گردد، ملاابوبکر مصنف چوری که صرف و نحو عربی را به کمال رساند، ملااحمد نودشی که فقه اسلامی را تکمیل کرد، خانم مستوره اردلان در شرایطی که زنان دنیا حق خواندن و نوشتن نداشتند تبدیل به پیشتاز زنان دنیا در دانش اندوزی شد، خاندان‌های عندلیبی، یوسف زمانی و کامکار پیشتاز موسیقی دنیا هستند که در اساس دانش آموخته دانشگاه‌های کشورهای دیگر نیستند و در کردستان به اوج مهارت رسیدند، ماموستا هژار موکوریانی غربت 700 ساله کتاب قانون ابوعلی سینا را پایان داد.
اکنون هم کوردها پیشتاز ایثار و بخشش مال و دارایی برای خدمت به توسعه علمی و عقلی هستند و اجازه نمی‌دهند حوزه دانش قربانی کمبود منابع مالی دولتی شود و هر ساله مبالغ کلانی برای حمایت از مدرسه سازی، تجهیز مدارس به تکنولوژی کمک آموزشی مدرن، احداث کتابخانه، راه اندازی آزمایشگاه و فضای ورزشی و تفریحی هدیه می‌کنند.
همه این را می‌دانیم که دولت به علل مختلف با محدودیت منابع روبروست و نمی‌تواند بودجه همه پروژه‌ها را در موعد مقرر تامین کند، اگر روحیه نیکوکاری جامعه نباشد آسیب‌های متنوعی به روند توسعه فرهنگی وارد شده و تعداد زیادی از نوابغ بی بضاعت قربانی می‌شوند.
مجمع خیرین مدرسه ساز کردستان سال 1381  فعالیت خود را آغاز کرد که تا کنون توانسته خدمات شایانی به حوزه علم و دانش کند زیرا در زمان‌های خاص اقدام به برگزاری جشنواره و همایش‌های مختلف می‌کند تا بتواند از این طریق منابع مالی نیکوکاران را جمع آوری کند.
خبرنگار روژان پرس برای اطلاع از وضعیت عمرانی مدارس کردستان و نیازهای تجهیزاتی و فضاهای ورزشی، تفریحی و آزمایشگاهی آنها و عملکرد مجمع خیرین مدرسه ساز گفتگوئی با مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان انجام داده که اینک پیش روی شماست.
ابراهیم مرادی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در کردستان گفت: 6 شهرستان بانه، مریوان، ناحیه 1 سنندج سقز، قروه و دهگلان به علت افزایش جمعیت دانش آموزان با کمبود فضای آموزشی روبرو هستند که بیشتر در شهرکها و حاشیه شهرها قرار دارند و ادارات متولی برای غلبه بر این کمبودها ناچارند تا هم تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس‌ها را افزایش دهند و هم مدارس را 2 شیفته کنند.
وی افزود: رونق اقتصادی سقز و بانه و مهاجر پذیر بودن سنندج و قروه سبب افزایش تعداد دانش آموزان شده و باید متولیان اداره استان تهمیدات لازم را برای جلوگیری از بروز کمبود فضاهای کاربردی و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی بیندیشند تا با تبعاتی مانند ترک تحصیل و افت کیفی آموزش مواجه نشویم.
مرادی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل اصلی بروز کمبود فضای آموزشی عدم توجه به تامین مکان آموزشی توسط راه و شهر سازی در اجرای طرح مسکن مهر است، به طوری که  در یکی از پروژه‌های مسکن مهر سنندج 7 هزار و 600 خانوار ساکن شده اما هیچ زمینی برای فضای آموزشی در نظر گرفته نشده و دانش آموزان ناچار به ادامه تحصیل در مناطق دیگر هستند که علاوه بر تحمیل هزینه گزاف تردد به خانواده، خطرات جانی را برای دانش آموزان به همراه دارد.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت راه و شهر سازی و شهرداری‌ها باید نسبت به تامین فضای آموزشی در طرح‌های نهضت ملی مسکن، احیاء بافت فرسوده و مسکن اجتماعی اقدام کنند و ما از این ارگان‌ها و مدیریت ارشد استان خواستاریم تا راهکارهای ممکن را سریعا اجرا نمایند، در غیر این صورت آینده ناخوشایندی در این زمینه پیش رو داریم.
مدیرکل نوسازی مدارس کردستان با اعلام این مطلب که سرانه فضای آموزشی کردستان کمتر از میانگین کشوری است، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای سال 1401 سرانه فضای آموزشی کشور 23/5 متر مربع است که این عدد در کردستان 4/79 متر مربع بود، میانگین کشوری در سال 1402 به 5/28 متر مربع و میانگین کردستان با وصف تحویل 38 هزار و 500 متر مربع به علت افزایش جمعیت دانش آموزی به 4/81 متر مربع رسید.
وی اقزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه باید سرانه به 6/35 متر مربع برسد که برای رسیدن به این عدد باید هر سال22  سانتی متر مربع  به سرانه کشور افزوده شود که برای رسیدن به هدف بایستی 300 هزار متر مربع فضا احداث شود.
مرادی در خصوص افزایش استانداردهای کمی و کیفی مدارس کردستان گفت: 6 درصد از مدارس نیازمند بازسازی و 13 درصد هم باید مقاوم سازی شوند که شامل 2 هزار و 400 کلاس شده و باید 9 هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص یابد.
وی تنها راه خروج از این وضعیت را ورود خیرین به میدان دانست و تصریح کرد: خیرین بزرگترین تکیه‌گاه حوزه آموزش کردستان هستند و اگر این همت والای آنها نبود اکنون با شرایط سخت‌تری روبرو بودیم، سال گذشته نیکوکاران 100 میلیارد تومان تهعد حمایت از ساخت، بهسازی، نوسازی و تجهیز را تقبل کردند که تا پایان فروردین امسال 70 درصد از آن تحقق یافت.
مرادی در ادامه اظهار کرد: برای ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی و حمایت از آینده سازان و نخبگان استان نیاز به افزایش همت این خیرین داریم و از همه آنها خواستارم تا حمایت خود را گسترش دهند و دانش آموزان مناطق محروم را در طی مسیر پیشرفت یاری دهند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید