دوشنبه، 2 تیر 1404
روژان پرس » اخبار » فریادهایی که شنیده نشدند!

سید عارف قادرزاده *

فریادهایی که شنیده نشدند!

0
کد خبر: 2191

فریادهایی که شنیده نشدند!

وقوع یک تصادف صرفا به خسارت مالی و آسیب جانی همان صحنه تصادف ختم نمی‌شود و تبعات آن سال‌های سال دامنگیر خانوادەها خواهد بود.
سالهاست که جادەها تبدیل به دغدغه مردم استان  شده‌اند.
دریافت پی در پی خبر تصادفات مرگبار در جادەها، بدون شک موجب تکدر خاطر مردم  استان می‌گردند.
تصادفات مرگبار در جادەهای استان خانواده‌های بسیار زیادی را داغدار نموده و آسیب ناشی از فوت عزیزان هیچوقت التیام پیدا نخواهد کرد و چه بسا آثار و تبعات یک تصادف سالهای بعد خود را نشان دهند.
برای درک بهتر موضوع به یک مثال عینی از یک تصادف در  جادەهای استان اشاره می‌کنم. 
در اوایل دهه هشتاد در یکی از جادەهای استان کردستان راننده سواری پیکان که مرد نسبتا جوانی بود بر اثر تصادف با یک دستگاه اتوبوس فوت کرد. راننده پیکان دارای همسر و فرزند بود. یکی از فرزندان، پسر بچه خردسالی بود. این پسربچه محروم از  محبت و مراقبت پدر (هر چند مادر با رنج و زحمت فراوان برای فرزند سنگ تمام گذاشتە بود) کم‌کم بزرگ شد و هر روز که می‌گذشت خلاء محبت پدر و فشار اقتصادی ناشی از عدم حضور پدر را بیشتر احساس می‌کرد و در نهایت بر اثر همین فشارهای روحی و اقتصادی در سن نوجوانی اقدام به خودکشی نمود.
ضمن عذرخواهی از خوانندگان محترم که بیان این مثال عینی موجب ناراحتی و تکدر خاطر آنها گردید، هدف از بیان این مطلب این موضوع مهم است که وقوع یک تصادف صرفا به خسارت مالی و آسیب جانی همان صحنه تصادف ختم نمی‌شود و تبعات آن سالهای سال دامنگیر خانوادەها خواهد بود.
اقدامات تعریض، دو خطه کردن و اصلاح هندسی در جادەهای استان بیش از دو دهە است کە شروع شدە است اما این جادەها همچنان و همانند سال‌های قبل از انجام این اقدامات، جان می‌گیرند.
هر چند که دلسوزان، دغدغەمندان، فعالین مدنی و اجتماعی بارها و بارها این مشکلات را بازگو کردەاند اما گوش شنوایی برای شنیدن وجود نداشتە است و آن هم احساس خودبرتربینی و عدم وجود نگاه کارشناسی مسئولین به موضوع است.
مسئولین و متولیان امر؛ روی سخن با شماست. وضعیت موجود و وقوع تصادفات مرگبار تکراری در مقاطع مشخصی از راه‌های استان از جمله محدوده سراب‌قامیش در جاده سنندج به دیواندرە، ابتدای جاده سقز به بانه، محدوده شهرک صنعتی و انتهای حوزه استان کردستان در جاده سقز به بوکان، گردنه صلوات آباد در جاده سنندج به دهگلان، محدوده کارخانه گچ در جاده بیجار به تکاب، پیچ‌های پایین گردنه مروارید و حوالی سە راهی موچش در جاده سنندج به کامیاران، حوالی محدوده زندان و پیچ‌های بعد از وینسار در جاده قروه به همدان، محدوده کوله در جاده دیواندره به سنندج، تونل‌های جاده جدیدالاحداث سنندج به مریوان و... نیازمند انجام اقدامات اصلاحی فوری می‌باشند و چنانچه اخبار  ابتدای سال تا امروز جستجو گردد اهمیت این موضوع بیشتر و بهتر مشخص خواهد شد.
و اما سخنی بی‌پرده با مسئولین محترم؛
مسئولیت پشت میز‌نشینی نیست. مسئولین مرتبط با موضوع راههای استان از جمله استاندار محترم، اعضای محترم شورای ترافیک استان و شهرستان‌ها، نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران محترم و مدیران کل محترم زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی روی سخن با شماست.
جادەهای استان در اذهان عمومی لقب قتلگاه را یدک می‌کشند که به هیچ وجه برازنده استان نیست پس کاری باید کرد، فردا خیلی دیر است....
* کارشناس رسمی دادگستری

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید