جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » سریال سنجرخان معرف افتخار مقاومت ملی یا نمایش جعل و انکار

صدیق مینایی*

سریال سنجرخان معرف افتخار مقاومت ملی یا نمایش جعل و انکار

0
کد خبر: 1900

سریال سنجرخان معرف افتخار مقاومت ملی یا نمایش جعل و انکار

نمایش این فیلم سبب جریحه دار شدن قلب تاریخ و افکار عمومی کوردها شده که همه منتظر موضع گیری افراد مدعی بزرگی، نمایندگان مجلس و رسانه‌‌های کورد در مقابل این سریال بود اما انگار که همه به ماه عسل سکوت و نمایش رضایت رفته‌‌اند.
دلاوری و شجاعت جزو ویژگی‌های ذاتی نژاد کورد است و سالارزنان و شیرمردانش همواره پرچمدار اخلاق و پیشتاز مبارزه با ستم بوده‌اند، همین قابلیت ژنتیکی سبب شده که زنان کورد پا به پای مردان در میدان‌های شرف نمائی و اخلاق مداری نقش بازی کرده و برگ‌های تاریخ دنیا را با واژه‌های شرافتمندانه می‌آرایند، زن در فرهنگ تمام ملت‌ها یا شریک زندگی است، یا ناموس مرد و یا همبستر اما این جایگاه در فرهنگ کورد به اعلی درجه شرافت و کرامت رسیده و زن همسنگر است.
عضویت زن در اولین پارلمان تاریخ «یانه‌و ژووری»، سپردن فرماندهی سپاه به زنان در 2 هزار سال قبل از میلاد، حضور زنان در مناسبات علمی و آموزشی و قرار داشتن بیرق پیشقراولی زنان دنیا در دستان بانوان کورد افتخاری والا برای کوردهاست.
تاریخ گواهی می‌دهد که ابرمردان کورد با همراهی سالار زنان توانستند خط بطلان بر امپراتوری آشور کشیده و دنیا را از شر آن نجات دهند، تاریخ شهادت می‌دهد که اگر کوردها نبودند قوم خونخوار «هون» هزاران سال قبل آثار مالکیت سرزمینی و حضور انسانی ساکنان ایران زمین را محو کرده بودند، از هزاران سال قبل از میلاد مسیح تا کنون پرچم فرهنگ، تمدن و بیگانه ستیزی ایران زمین در دستان کوردها قرار دارد و تمام برگ‌های زرین تاریخ این سرزمین را کوردها رقم زده‌اند.
در زمانی که زن بایستی در حرمسرا، بازار شهوت سلطان را گرم کرده و یا گرفتار دست محدودیت‌‌های ناشی از بی اعتمادی مردان بود، زنان کورد در مدارس مشغول یادگیری و آموزش علوم و فنون بودند و یا در مراکز نظامی مشغول آموزش‌های دفاعی بودند؛ در این شرایط بود که مستوره خانم اردلان پیشتاز علمی و ادبی زنان دنیا شد، «فاطه ره‌‌ش» گه‌‌لواخی دمار از روزگار سپاه روس در دیواندره درآورد، مریم زعفرانلو سپاه افغان را در خراسان شکست داد، شرافت خانم میروندی اولین زن کدخدای ایران شد و هزاران سالارزن دیگر که هر کدام علاوه بر ایفای نقش شخصی، هزاران ابرمرد و ابرزن را تحویل جامعه دادند.
اما تاریخ‌نگاری ایران زمین و تدوین زندگی‌نامه بزرگان ایران زمین حکایتی تلخ از بی‌مهری در حق کورد دارد که این رویکرد می‌‌تواند معلول علل مشکوک و متفاوت باشد، ماهیت هر کدام از برنامه‌‌های تاریخی و مستندات تلویزیونی، مقالات رسانه‌‌ای و کتب تدوین شده توسط غیر کوردها مملو از جعل، انکار، حسادت و مصادره است.
برای اثبات این ادعا اشاره می‌‌شود به فیلم سنجرخان وزیری که نماد مقاومت در برابر روس و عامل ایجاد وحشت در دل آنها بود، تاریخ تحریف شده داخل را رها کنید و سری بزنید به اسناد طبقه بندی شده روسیه، بریتانیا، عراق و عثمانی تا ببینید که عظمت قامت مبارزاتی و اخلاقی «سردار اکرم» کورد را؛ چرا برای تدوین فیلم نامه سراپا کذب، انکار و جعل به اسناد و مستندات موجود در کتب تاریخی مراجعه نکردید، نوشته‌‌های موجود در منازل بزرگان و پیرمردانی که داستان‌‌ها از این بزرگمرد کورد در دل دارند؟
 این فیلم که با هدایت و بازیگری برخی از هنرمندان کورد تولید شده تمام تلاش خود را به کار می‌‌گیرد که هویت کوردی و ماهیت عقلی، اخلاقی و مبارزاتی سنجرخان و خاندان وزیری را انکار کرده و از این ابرمرد، فردی هوس ران، بی تدبیر و کله‌‌شق، خاندان وزیری را خاندانی فاقد شهامت و جامعه کوردی را جامعه برادرکشی و تفرقه نمایش دهد.
گویا زمان فیلم اصلی بسیار بیشتر از فیلم پخش شده بوده و تمامی قسمت‌‌های مربوط به پیکار کوردها به فرماندهی سردار اکرم با روس‌‌ها را حذف و فقط داستان رقابت عشقی با برادر، حکمرانی حسادت و کینه بر قلب همسران برادران وزیری، رقابت درون فامیلی برای نزدیک شدن به قصاب کردستان(ناشریف الدوله)، غارت شهرها و روستاها توسط عشایر تاریخ ساز و آبرودار را نمایش دادند.
چرا پیوستن شیوخ سراج الدینی نقشبندی (حضرات شیخ حسام الدین و شیخ علاءالدین) به سپاه شهید سنجرخان، فتح سنگرهای روس در غرب ایران توسط کوردها، فراری دادن سپاه غارتگر روس تا دروازه رشت و حمایت خوانین مه‌‌نمی، گه‌‌لواخی و کولیائی از سردار اکرم به نمایش درنیامد؟
نمایش این فیلم سبب جریحه دار شدن قلب تاریخ و افکار عمومی کوردها شده که همه منتظر موضع گیری افراد مدعی بزرگی، نمایندگان مجلس و رسانه‌‌های کورد در مقابل این سریال بودند اما انگار که همه به ماه عسل سکوت و نمایش رضایت رفته‌‌اند.
* روزنامه‌‌نگار


تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید