سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » سمیناری برای میش‌مرغ

تنها ۴۰ بال از این پرنده در ایران باقی مانده است

سمیناری برای میش‌مرغ

0
کد خبر: 1699

سمیناری برای میش‌مرغ

میش مُرغ پرنده‌ای از خانواده هوبره یان و تنها پرنده سنگین جهان است که قادر به پرواز است که در دشت های وسیع بی درخت، زمین های استپی و کشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌کند.
به گزارش روژان پرس، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کردستان در این سمینار به معرفی گونه در حال انقراض میش مرغ ( میش سی یا چیرگ) برای حضار پرداخت و گفت: این گونه به تازگی با تلاش کارشناسان در دشت های سقز دیده شده و درصد ایجاد زیستگاه مناسبی برای این گونه هستیم.
حیدر ویسی اظهار کرد: در دهه پنجاه تا اواخر دهه هفتاد در دشت های چاردولی قروه جمعیت مناسبی از این گونه در دشت ها حضور داشت که متاسفانه به دلیل زهکشی اراضی، حفرچاه، تخریب و ناامنی زیستگاه، از سال هشتاد گونه در این دشت مشاهده نشده است.
وی افزود: جمعیت این گونه در ایران که خجالتی‌ترین پرنده کشورمان محسوب می‌شود، حتی از یوزپلنگ آسیایی هم کمتر است و بر اساس آخرین سرشماری انجام شده که مربوط به اسفند سال ۹۹ است، ۱۹ بال میش مرغ در کشور رصد شده و جمعیت این پرنده در کشور کمتر از ۴۰ بال تخمین زده می‌شود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کردستان ادامه داد: میش مرغ در خطر انقراض‌ترین گونه جانوری ایران محسوب می‌شود و با توجه به شناسایی این زیستگاه جدید در سقز باید از تجربیات دیگر استان‌ها به خصوص بوکان در جهت حفاظت از این گونه بهره برد.
در این مراسم امید یوسفی مدیر طرح ملی احیاء میش مرغ در کشور، به جمعیت گونه در کشورهای دیگر و سرشماری اشاره کرد و از اقدامات حفاظتی و تجربیات خود و در انتقال آن در راستای حمایت از میش مرغ در استان کردستان سخن گفت.
میش مُرغ پرنده‌ای از خانواده هوبره یان و تنها پرنده سنگین جهان است که قادر به پرواز است که در دشت های وسیع بی درخت، زمین های استپی و کشتزارهای پهناور حبوبات و علفزارها زندگی می‌کند.
کلید واژه ها:
میش‌مرغ میش مرغ حمامیان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید