دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » "کمال قادری" هنرمند عرصه موسیقی کردستان تجلیل شد

"کمال قادری" هنرمند عرصه موسیقی کردستان تجلیل شد

0
کد خبر: 1449

"کمال قادری" هنرمند عرصه موسیقی کردستان تجلیل شد

آخرین اثر کمال قادری "شیوەنی کردستان" شعر ماموستا "قانع" است که با استقبال بسیار زیاد مردم نیز روبرو شد

جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در قالب انجمن مردمی تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان با حضور در منزل کمال قادری از هنرمندان عرصه موسیقی کُردی به پاس سال‌ها خدمت و فعالیتش در این حوزه از وی تجلیل کردند. 
به گزارش روابط عموی انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر عضو انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان در ادامه سلسله برنامه‌های قدردانی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان فرهنگی، هنری و ادبی، پنچشنبه شب(16 آذر1402) با حضور در منزل خواننده و هنرمند خوش‌صدا و خوش‌نام کردستان مامۆستا کمال قادری در فضایی صمیمی و دوستانه ضمن دیدار با این هنرمند کردستانی،  خدمات وی در ثبت و ضبط نواهای موسیقی "فولکلور" را ارج نهاده و لوح سپاس انجمن را به وی اهدا کردند.
در ابتدای این مراسم یحیی صمدی، فعال فرهنگی و عضو هیات مدیره انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان به تشریح فعالیت‌های بیش از دو دهه‌ انجمن تجلیل، در راستای تکریم و قدردانی از مفاخر فرهنگی و هنری استان پرداخت و یکی از افتخارات انجمن را مردمی بودن و همراهی همیشگی اصحاب فرهنگ و هنر ذکر کرد و گفت: این انجمن در بزرگداشت هنرمندان و ادباء فعالیت می‌کند و هدف از این کار تشویق هنرمندان به فعالیت بیشتر و آشنایی نسل جوان با هنرمندات و ترویج فرهنگ قدرشناسی از بزرگان فرهنگ و هنر است.
وی افزود: امشب در منزل کاک کمال قادری جمع شده‌ایم تا فعالیت و خدماتش را به موسیقی کُردی پاس بداریم. 
صمدی با تاکید یادآور شد: انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان وابسته به هیچ گروه، حزب و یا سازمان و ارگان داخلی و خارجی نبوده و نیست و به صورت مستقل فعالیت می‌کند و تنها هدف آن، زنده نگه داشتن یاد هنرمندان و تقدیر از زحمات آنها و تلاش برای تعالی هنر، فرهنگ و ادب این دیار می‌باشد.
در این دور همی صمیمانه، دکتر یحیی امینی، زانا قاسمی‌فر، دکتر سید جمال حسینی، بیان علیرمایی، دکتر سید بهاءالدین حسینی، زاهد کریمی، فتانه مرادی، دکتر وفا حسینی، شهین ساعدپناه، امجد افتخار، شرمین زرنشان، هاوار بهمنی و سهیلا محمدی در سخنان کوتاهی قدرشناسی از هنرمندانی را اقدامی پسندیده و زیبا دانستند و نسبت به تکریم آنان توسط خود مردم تأکید کردند.
سخنرانان، آوازهای مامۆستا کمال قادری را در حفظ و گسترش موسیقی سنتی و اصیل کردی قابل تحسین دانستند و نقش چنین هنرمندانی را در توسعه و ترقی هنر کردستان بی بدیل و ارزشمند عنوان کردند.
اجرای موسیقی و شعرخوانی نیز بخشی از این مراسم بود.
کمال قادری متولد ۲۹ اسفند سال ۱۳۵۲ می‌باشد، از سال ۱۳۷۰ به شیوه سنتی و محفلی شروع به آوازخواندن کرد اما از سال ۱۳۷۵ با ضبط و تولید ۴ اثر فاخر در تلویزیون، نامش بر سر زبان‌ها افتاد.
خوانندگان مورد علاقه وی که هنر و صدایشان زمینه ترغیب کاک کمال را به این عرصه فراهم کرده‌اند اساتید برجسته و صاحب سبک موسیقی کُردی بوده‌اند که می‌شود با اولویت به هنرمندان بزرگی همچون استاد حسن زیرک، استاد ناصر رزازی و استاد محمد ماملی اشاره کرد.
وی به شیوه رسمی و آکادمیک تحصیل نکرده و نزد هیچ استادی تلمذ ننموده است و آنچه وی را تبدیل به یک خواننده مطرح کرده است تنها علاقه، استعداد و پشتکار خودش بوده است. 
از فعالیت‌های این هنرمند می‌توان به ضبط و تولید ۱۶ ترانه برای مرکز موسیقی، ضبط و تولید ۴۰ اثر همراه با ارکستر رادیو تلویزیون مرکز، ضبط و تولید نزدیک به ۷۰ ترانه برای تلویزیون کردستان و تولید و انتشار چندین آلبوم هنری شامل: "گل میخک"، "سنه"، "آزادی" و "رمان شعر" اشاره کرد.
آخرین اثر ماموستا کمال "شیوەنی کردستان" شعر ماموستا "قانع" است که  این ترانه همراه با کلیپی که برای آن ساخته شد بخشی از مصائب و دردها و رنج‌های جامعه کردستان را به تصویر کشید که با استقبال بسیار زیاد مردم نیز روبرو شد.
گزارش: شوان صیدی
عکس‌ها: اسد صیدی


تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید