دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » تجلیل از استاد موسیقی فولکلور کُردی

به‌دعوت انجمن تجلیل از هنرمندان برگزار شد؛

تجلیل از استاد موسیقی فولکلور کُردی

0
کد خبر: 1263

تجلیل از استاد موسیقی فولکلور کُردی

از جمله فعالیت‌های انجمن تجلیل از هنرمندان در سال‌های اخیر احیای سنت صله رحم و ادای احترام به صاحت پیشکسوتان و ریش‌سفیدان هنرمند بوده است که با بیش از 20 سال سابقه فعالیت تاکنون از ده‌ها استاد و هنرمند تجلیل کرده است.
سنندج- روژان‌پرس: جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگ و ادب کردستان در قالب انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان با حضور در منزل خواننده نواهای فولکلور کردی مامۆستا میرزا فتح‌اللە میرزایی متخلص به (فەتحوڵڵا هەمرۆڵەیی) از سالها تلاش وی در عرصه موسیقی فولکلور کُردی به ویژه آواهای منطقه لیلاخ قدردانی کردند.
در این دیدار که به همت انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان انجام گرفت، همچنین با اهداء لوح سپاس از "دایه شریفه" همسر این هنرمند که همراه و حامی میرزا فتح‌الله طی سال‌های دور  و دراز بوده است قدردانی شد.
دکتر سید بهاءالدین حسینی از فعالان حوزه فرهنگ اظها داشت: آوازها و ملودی‌هایی که میرزا فتح الله خوانده شاید کسی فکر کند کهنه است اما این طور نیست این آوازها کهن هستند نه کهنه! این ملودی‌های قدیمی نشانه غنا و اعتبار موسیقی محلی است که با ذائقه مردم همخوانی دارد و از همین رو اینک توسط ارکسترهای بزرگ بازخوانی می‌شود.
حسینی ادامه داد: میرزا فتح الله آوازهایی خوانده است که حلقه وصل نسل قدیم و جدید است به قول سعدی این آهنگ‌ها «شاهدهای خاک‌آلود هستند» که گاهی گرد فرانوشی بر روی آن‌ها نشسته که باید تمیز و پاکیزه شوند.
سیدمصطفی بلاغی نیز گفت: میرزا فتح الله یکی از افراد خوش‌صدا و با نجابت منطقه است که برای حفظ آوازهای فولکلور این هنر را به فرزندان خود منتقل کرده است.
وی اقدام انجمن حمایت از هنرمندان را بسیار ارزشمند دانست و افزود: انجمن با این کار خود باعث تشویق و ایجاد انگیزه بیشتر در هنرمندان منطقه می‌شود.
کامل گلباغی از فعالان فرهنگی نیز با بیان اینکه کسانی چون میرزا فتح الله و هنرمندان دیگر شناسنامه یک ملت هستند گفت: اگر این عزیزان نباشند ملت شناخته نمی‌شوند. انجمن حمایت از هنرمندان طی چند سال فعالیت خود کاری کرده است که دوست و بیگانه اقدامات آن‌ها را قبول دارند که این کار باعث افتخار است.
حاج عباس سرمستی از فعالان اجتماعی کردستان نیز گفت: خیلی خوشحالم که هنرمندانی چون میرزا فتح الله در منطقه ما حضور دارند و باعث افتخار است که امشب مردان بزرگی برای تجلیل از او در این مجلس حاضر شده‌اند. من حدود 50 سال است حاج فتح الله را از نزدیک می‌شناسم در طول این سال‌ها در مراسم‌ شادی و عزای مردم منطقه حضور داشته و همه به نیکی از او یاد می‌کنند.
آرش حسین‌پناهی از هنرمندان و مجریان برنامه‌های فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از کارهای میرزا فتح الله انتقال هنر خود به فرزندانش بوده است، گفت: ما هنرمندان بزرگی داشته‌ایم که با از دنیا رفتن آن‌ها هنرشان نیز از بین رفته است؛ اما ماموستا فتح الله با انتقال هنر خود به فرزندانش قسمتی از آوازهای فولکلور منطقه را حفظ کرده است.
ناصر رحیمیان از فعالان حوزه چاپ و نشر هم با اشاره به اینکه افرادی چون میرزا فتح الله یک گنجینه هستند گفت: باید این گنجینه‌ها را قدر دانست تا شاهد افرایش تعداد چنین افرادی در جامعه باشیم.
دکتر یحیی امینی از محققان حوزه تاریخ و فولکلور کردستان نیز در ادامه این نشست گفت: اگر خدا بخواهد به کسی عزت بدهد اسباب آن را فراهم می‌کند و این مهم شامل میرزا فتح الله شده است. به نظر من خانواده به خصوص خانم میرزا فتح اله شرایطی را فراهم کرده‌اند که وی توانسته با خیال راحت هنر خود را عرضه کند به همین علت باید قدردان خانواده وی بود.
در ادامه این دیدار صمیمی، دکتر حامد نظرویسی تهیه کننده و مجری کارشناس برنامه‌های ورزشی هم ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع هنرمندان از انجمن تجلیل به جهت دعوت و فراهم نمودن برگزاری مطلوب چنین جلسات ارزشمندی در طول دو دهه اخیر، قدردانی کرد.
وی وجود چهره‌هایی چون میرزا فتح الله را سرمایه و الگویی معتبر و اثرگذار برای آیندگان دانست و یادآور شد: در عصر نوین ارتباطات مخاطب‌محوری جایگزین رسانه‌محوری شده و تلاش مدیران رسانه‌ای بر تولید و انتشار پیام مطابق ذائقه مخاطب استوار است؛ لذا موسیقی به عنوان یک پیام‌رسان قدرتمند و بدون داشتن محدودیت سنی می‌بایست از این اصل پیروی کند، به همین دلیل باز تولید موسیقی‌های فولکلور مطابق خواست و نیاز مخاطب است که در این زمینه هم اساتید هنر موسیقی و هم حامیان و متولیان می‌بایست همت جدی داشته باشند.
حاضرین در این نشست با قرائت اشعار و اجرای آهنگ‌هایی به مجلس گرمی خاصی بخشیدند. اجرای موسیقی فولکلور توسط دو جوان هنرمند هەمرۆڵەیی صباح و صلاح میرزایی (فرزندان میرزا فتح الله) پایان بخش این مراسم بود.
مامۆستا میرزا فتح اللە میرزایی متخلص به "فەتحوڵڵا هەمرۆڵەیی" متولد تیر ماه ۱۳۱۹ و ساکن روستای هەمرۆڵە (امروله) است. از دوران کودکی به موسیقی فولکلور به ویژه آواهای منطقه لیلاخ روی آورد و آواز خواندن را از دوران نوجوانی شروع کرد و اینک بیش از نیم قرن است که مشغول تولید و بازخوانی نواهای فولکلوریک کردی می‌باشد.
کلمه‌ها و اشعاری که وی در آوازهایش به کار گرفته بیشتر فولکلور، و برخی نیز اشعار شاعران بزرگ کُرد و تعداد زیادی نیز سروده خود استاد می‌باشد.
میزرا فتح الله میرزایی به واسطه سفرهایی که داشته، اکثر سفرها را با شعرهای خود ساخته به آواز تبدیل کرده است.
وی در اخلاق و ادب و مردمداری و مهمان‌نوازی و کمک به همنوعان نیز دارای شهرت و اعتبار خاصی است. در خانواده‌ای کم‌جمعیت متولد شده و تنها یک خواهر داشته که در هنگام تولد خواهرش، مادرشان دار فانی را وداع گفته است و سالها دارای نامادری بوده است. نکته ارزشمند این موضوع این است که نامادری‌اش بعد از چند سال دچار بیماری می‌شود و توان حرکت کردن و راه رفتن را از دست می‌دهد و نگهداری و مراقبت از وی بر عهده میرزا فتح الله و به ویژه همسرش بوده است.
میرزا فتح الله به بیشتر سبک‌های فولکلور کردی آواز خوانده اما بیشتر ترانه‌هایی که از وی ضبط و ثبت شده است سبک لیلاخ می‌بادشد. چون در گذشته امکانات تولید و ضبط کمتر بوده، خیلی از آوازهایش که در دوران جوانی هم بوده ضبط نشده است؛ با این حال، بیش از صد کاست از وی موجود است که خیلی از آنها از شاهکارهای هنر فولکلور کردی به شمار می‌آید.
وی جدای از آواز خواندن، حافظ قرآن است و در خواندن مولودی‌نامه و معراج‌نامه‌ تبحر دارد و در خیلی از برنامه‌های معنوی و عرفانی مشارکت داشته است.
وی دارای 4 فرزند پسر (شریف، صدیق، صباح و صلاح) و دو فرزند دختر (آفاق و ثریا) است و خوشبختانه با وجود 83 سال سن با صحت و سلامتی در روستای امروله همچنان مشغول کشاورزی و کسب نان حلال می‌باشد.
از جمله فعالیت‌های انجمن تجلیل از هنرمندان در سال‌های اخیر احیای سنت صله رحم و ادای احترام به صاحت پیشکسوتان و ریش‌سفیدان هنرمند بوده است که با بیش از 20 سال سابقه فعالیت تاکنون از ده‌ها استاد و هنرمند تجلیل کرده است که می توان به تجلیل از هنرمندانی همچون: مرحوم براتعلی نورایی (کابرات)، مرحوم عباس کمندی، مرحوم عبدالله ماچکه ای، مرحوم ملک محمد محمدی (مەڵێ دۆم)، زنده یاد قادر عبدالله زاده (مامۆستا قالەمەڕە)، مرحوم ئوستا توفیق محمودی، زنده‌یاد محمدصابر صابر، مرحوم سیروس معروفی، مرحوم یدالله نامجو، مرحوم نجمه الدین شوکت یاریان، مرحوم عزیز کرماشانی، مرحوم جلال ملکشاه، مرحوم ابراهیم دلاوری، مرحوم شریف ولیدی، مرحوم احمد نظیری، زنده یاد استاد طاهر یارویسی (یارسان) ، مرحوم حبیب مله ای، مرحوم نجمه الدین درفش، و اساتید دیگری که انشالله عمری طولانی و باعزت و سلامتی و موفقیت بیشتری داشته باش ند مانند: عدنان کریم، هادی ضیاءالدینی، یدالله محمدی، فتانه ولیدی، رحیم لقمانی، کلثوم عثمان پور، دکتر اسعد اردلان، بهمن قبادی، فردین صادق ایوبی، محمدهمایون کمانگر، دکتر قطب الدین صادقی، سیمین چایچی، ماجد مردوخ روحانی، منصور رحمانی، اسعد سراج الدینی، احمد محمدی، ماموستا ملا عمر صالحی صاحب، توفیق ابراهیمی، مهدی حجت السادات، فاتح عزت پور، فتح الله امینی، ناصر رحیمیان، صابر شیانی، عطا نهایی، فتانه مرادی، جمیل نوسودی، شریف علیر مایی، زاهد کریمی، عدنان برزنجی ، سید اسماعیل حسینی، عادل نادری، یدالله شاکری، زانا قاسمی فر، بهروز نورانی پور، فاطمه فرهادی، سعدالله نصیری، هوشنگ شگرف، علی ظهیرنیا، هوشنگ معتمدی، وحید معتصمی، عزت کنعانی، اسد صیدی، رحمان علیرمایی و خالد احمدی "گەڵواخی" اشاره کرد.
گزارش: سارا زندی/ عکس‌ها: ژوان صمدی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید