یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » کردستان؛ حوزه فرهنگی و تمدنی ایران بزرگ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کردستان؛ حوزه فرهنگی و تمدنی ایران بزرگ است

0
کد خبر: 1162

کردستان؛ حوزه فرهنگی و تمدنی ایران بزرگ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از انجام مقدمات برای ایجاد کارخانه تولید مشترک کاغذ در ونزوئلا خبر داد و گفت: در کنار خودکفایی کاغذ ملی با استاندارد بالا نیم نگاهی هم برای صادرات کاغذ به کشورهای آمریکای لاتین و مرکزی خواهیم داشت.
سنندج - خبرنگار روژان‌پرس:
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی که از کردستان صحبت می‌کنیم، صحبت از یک حوزه فرهنگی و تمدنی ایران بزرگ است.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: کردستان به درازای تاریخ در ایجاد تمدن ایران بزرگ نقش داشته و کردها طی دهه‌های اخیر با قوت از استقلال و آزادی و حاکمیت ملی ایران دفاع کرده‌اند.
به نوشته روزنامه روژان وی که در یادواره کشوری شهدای بمباران ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۳ بانه سخن می‌گفت اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی زمینه‌ای برای کارهای بزرگتر است و باید تاریخ پرافتخار کردستان در دوران جنگ تحمیلی برای نسل جوان و آینده بازگو شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شهادت ۶۰۳ نفر در بمباران ۱۵ خرداد سال ۶۳ در بانه، یادآور شد: بیش از ۹۰ حمله هوایی در دوران دفاع مقدس به بانه شده است.
وی تاکید کرد: دشمنان خیلی تلاش کردند ایران را به سمت واگرایی سوق دهند اما امروز ایران اسلامی با عزت و قدرت به عنوان قدرت اول نظام‌های سیاسی منطقه و قدرت تاثیرگذار معادلات جهانی شناخته می‌شود.
آمادگی‌ وزارت فرهنگ برای همکاری در راه‌اندازی موزه خوشنویسی سنندج
وزیر فرهنگ در آغاز برنامه‌های سفر یک‌ روزه‌اش به استان کردستان از نمایشگاه آثار هنرمندان خوشنویس استان کردستان در نگارخانه هنر سنندج بازدید کرد و گفت: با توجه به پیشینه و ظرفیت استان کردستان با هماهنگی استاندار برای راه‌اندازی موزه خوشنویسی در سنندج آماده همکاری هستیم و برای تحقق این موضوع تلاش می‌‌کنیم.
وی تلاش‌های هنرمندان کردستان برای تولید آثار فاخر فرهنگی را ارج نهاد و حمایت از هنرمندان عرصه‌های مختلف را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه عنوان کرد.
 در این نمایشگاه گروهی، 45 اثر نستعلیق و نستعلیق شکسته از اساتید خوشنویسی استان کردستان به نمایش در آمده است که آثاری از اساتید شاخص خوشنویسی از جمله اساتید کابلی، امیرخانی، حیدری و خانم حسینی در این مجموعه در معرض دیده علاقه‌مندان قرار گرفته است. این نمایشگاه به مدت یک هفته در نگارخانه هنر سنندج برپا خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به منظور شرکت در یادواره کشوری شهدای ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۳ شهرستان بانه به کردستان سفر کرده بود از پروژه تالار مرکزی سنندج بازدید کرد و از آن به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص فرهنگی استان نام برد و اظهار داشت: سعی برای است این پروژه تا قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد.
ساختمان قدیمی تالار مرکزی سنندج خرداد 1382 تخریب شد و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه تمام استان کردستان باقی مانده است.
وی در بدو ورود در فرودگاه سنندج اظهار کرد: استان کردستان به استان فرهنگ و هنر و ادب مشهور بوده و در این عرصه در کشور پیشتاز است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی کردستان از افتخارات کشور به شمار می‌رود، افزود: آماده استقبال از هرگونه برنامه توسعه‌ای برای استان کردستان هستیم.
اسماعیلی، اضافه کرد: سال گذشته کردستان پایتخت کتاب کشور بود و این حرکتی برای رشد و توسعه فرهنگی استان است.
وی با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهوری در این استان اعلام کرد: امروز جمع‌بندی از میزان پیشرفت و تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور در استان انجام خواهد شد.
اسماعیلی با بیان اینکه، کردستان از اولویت‌های ما در وزارت ارشاد اسلامی برای فعالیت‌های فرهنگی است، تصریح کرد: توان خود را برای پیشبرد این استان به کار خواهیم بست.
اسماعیلی از راه‌اندازی دفاتر رایزنی‌های فرهنگی ایران در ونزوئلا و برزیل خبر داد و گفت: این دفاتر بزودی راه‌اندازی می‌شوند.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی در ونزوئلا و دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از انجام مقدمات برای ایجاد کارخانه تولید مشترک کاغذ در ونزوئلا خبر داد و گفت: در کنار خودکفایی کاغذ ملی با استاندارد بالا نیم نگاهی هم برای صادرات کاغذ به کشورهای آمریکای لاتین و مرکزی خواهیم داشت.
کلید واژه ها:
محمدمهدی اسماعیلی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید