گام بلند دولت برای ثبات اقتصادی در کردستان
مرز باشماق هاب لجستیکی بینالمللی میشود
تقویت مرز باشماق به عنوان یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب و تبدیل پهنه مریوان به عنوان هاب صادراتی محصولات تمامی مناطق کشور با احداث نمایشگاه دائمی جهت بازار مصرف کشور عراق از دیگر اهداف عالی در چشمانداز منطقه آزاد کردستان است.
روژان پرس: مناطق آزاد تجاری - صنعتی می توانند اثرات مثبت اقتصادی زیادی از لحاظ درآمد ناخالص ملی، اشتغال و به مرور بومیسازی صنعت و ورود تکنولوژی در جامعه خود داشته باشند، مشروط به اینکه این مناطق تجاری- صنعتی فقط تبدیل به مناطق خرید و فروش کالا نشود.
در مناطق آزاد تجاری- صنعتی، بهعلت پرداخت نکردن مالیات، تردد آزاد و راحت، فعالیتهای اقتصادی آزاد و فارغ از بوروکراسی اداری، نبود محدودیتهای اقتصادی، میتوان به راحتی فعالیتهای مناسب اشتغالزایی را ایجاد کرد.
متأسفانه بیشتر نیروهای توانمند استان کردستان بهعلت نبود واحدهای صنعتی بزرگ همچنین مشکلات خاص زیر ساختی در استان، از کردستان خارج شده و در سایر مناطق مرکزی و جنوبی و حتی اقلیم کردستان بهصورت نیروی کارگری مشغول به فعالیت هستند، که انتظار میرود راه اندازی و رونق این مناطق آزاد اقتصادی در استان کردستان، مشکلات موجود به ویژه بیکاری را در منطقه کاهش دهد.
با راه اندازی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی که محدوده خاصی را در بر میگیرد، به طور قطع و به مرور خدمات پشت این مناطق، توسعه فرودگاهها و جادهها، مناطق توریستی و هتلها نیز توسعه مییابد که این خود اشتغالزا و درآمدزا خواهد بود.
بانه نگین اقتصادی غرب کشور
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کردستان میگوید: شهرستان بانه در آیندهای نزدیک به نگین اقتصادی غرب کشور تبدیل میشود.
احمد خسروی، در رابطه با آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی بانه گفت: فاز اول شهرک صنعتی بانه، با هزینهای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان آماده بهرهبرداری است و در فاز دوم هم فعالیتهای زیادی از جمله دیوارکشی و حصارکشی شهرک که حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی کل مجموعه را شامل می شود انجام شده است.
وی ادامه داد:۹۰ درصد فاز اول این پروژه به اتمام رسیده و ماباقی کارها نیز به موازات اجرای واحدهای صنعتی که در این شهرک انجام خواهد شد، به اتمام می رسد.
به گفته خسروی، شرکت شهرکهای صنعتی در فاز اول، توانایی واگذاری بیش از ۸۰ قطعه زمین به سرمایهگذاران را در منطقه ویژه اقتصادی بانه دارد که واگذاریها بر اساس بررسیهای دقیق و نظر نهایی شورای راهبری منطقه ویژه در استان صورت میگیرد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کردستان، از استقبال خوب متقاضیان شهرستانهای سقز و بانه، برای سرمایهگذاری در این شهرک خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه بیش از سه برابر توان، متقاضی وجود دارد که این امر نوید دهنده رونق سرمایه گذاری در منطقه است.
وی با تاکید بر اینکه واگذاریها باید با دقت و حساسیت زیادی در منطقه ویژه اقتصادی نسبت به شهرکهای صنعتی صورت گیرد افزود: عدم اجرای طرح و یا عدم توانمندی متقاضی از جمله عوامل موثر بر واگذاریها است، به طوری که باید سرمایهگذار واقعی، هم سرمایه مالی، هم سرمایه فنی و توانایی انجام واجرا داشته باشد.
خسروی بیان کرد: در میان سیل انبوه متقاضیانی که تا کنون وجود داشته است، بهترین انتخابها با کمک شورای راهبردی انجام شده و از میان ۴۰ متقاضی، حدود ۲۵ قرارداد نهایی شده و ۸ هکتار از اراضی منطقه ویژه، به صاحبان واحدها واگذارشده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه متقاضیان واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی بانه بسیار زیاد است، انتظار میرود متقاضیان منتخب، در زمان مناسب نسبت به تکمیل واحد صنعتی خود اقدام کنند، چرا که در غیر این صورت، قرارداد آن ها مطابق قانون به مرحله داوری و استرداد زمین می رسد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کردستان، افزود: متقاضیان واحدهای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی، شامل تخفیفات و امتیازات زیادی از جمله زمین صنعتی با ارزانترین قیمت ممکن و تسهیل در پرداخت شده اند که این امر فرصت های خوبی برای سرمایهگذاران است و باید از آن در زمان مناسب بهره ببرند، چرا که هدف، تحقق سرمایهگذاری در منطقه است.
وی، بزرگترین چالش منطقه ویژه اقتصادی بانه را مقیاس و مساحت این شهرک ذکر کرد و یادآور شد: مساحت منطقه ویژه اقتصادی بانه به لحاظ محدودیت و تملک زمین، کوچک انتخاب شده است در حالی که مناطق ویژه اقتصادی در سراسر کشور غالبا بیشتر از ۵۰۰ هکتار است اما در استان کردستان این مساحت یک پنجم میانگین کشوری بوده و نزدیک به ۱۰۰ هکتار است.
با راهاندازی منطقه آزاد کردستان مرز باشماق مریوان هاب لجستیکی بینالمللی میشود
مدیر اجرایی منطقه آزاد کردستان نیز گفت: در اهداف عالی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان، با تقویت زیرساختهای لازم، مرز باشماق به هاب لجستیکی در مقیاس ملی و بینالمللی تبدیل میشود.
حمیدرضا بیتا اظهار کرد: تقویت مرز باشماق به عنوان یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب و تبدیل پهنه مریوان به عنوان هاب صادراتی محصولات تمامی مناطق کشور با احداث نمایشگاه دائمی جهت بازار مصرف کشور عراق از دیگر اهداف عالی در چشمانداز منطقه آزاد کردستان است.
(هاب لجستیکی، مرکزی خاص است که در آن تمامی فعالیتهای سازماندهی، تفکیک، هماهنگی، توزیع و حملونقل کالا از طرف واحدهای مختلف تجاری و توسط اپراتورهای مختلف صورت میگیرد)
وی با اشاره به طرح ساماندهی مرز باشماق گفت: ساماندهی بخش پایانهای، فعالیتهای کوتاه مدت، ساماندهی محدوده ترانشیپ صادراتی و شرکتهای حمل و نقل بینالمللی، ساماندهی صنوف خدماتی و هماهنگی بین دستگاهی از جمله بخشهای این طرح است.
مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه مریوان به فعالیتهای بلند مدت هم اشاره کرد و گفت: توسعه پایانه باشماق از هفت هکتار موجود به ۱۸ هکتار در قالب طرح توسعه (طرح جامع مصوب شورای عالی ساماندهی مرزهای کشور) از مهمترین این برنامههاست.
بیتا به تسهیلات لازم در بخش دسترسی هم اشاره کرد و افزود: احداث کمربندی مریوان بعلاوه تکمیل ۴ بانده شدن مسیر سنندج به مریوان، ۲ برابر شدن حجم مبادلات تجاری طی ۲ سال آتی و حتی ۳ برابر شدن در صورت افزوده شدن مرز سیرانبد، تامین زیرساختهای لازم و منتظر نماندن برای طرح جامع، از اقداماتی است که برای تسریع در جذب و استقرار سرمایهگذاران در دست انجام است.
وی اضافه کرد: احداث مجتمعهای خدماتی در تراز بین المللی جهت پذیرایی از گردشگران خارجی و شکوفایی ظرفیتهای گردشگری مریوان در پهنه تعریف شده، ضمن جذب و افزایش توریسم داخلی و خارجی شغلهای مکمل بیشماری در سطح کل استان ایجاد خواهد کرد.
مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه مریوان افزود: باتوجه به ظرفیتهای مصرفی در اقلیم کردستان عراق، احداث سورتینگهای صادراتی، کشاورزی و پالایشگاههای دام در ایجاد و رونق تولید و اشتغال در منطقه موثر خواهد بود.
بیتا یاد آور شد: توسعه توریسم درمانی، آموزشی و گردشگری از مهمترین محورهای توسعهای پهنه مریوان است.
آمادهسازی زیرساختها از مهمترین نکات رونق مناطق آزاد تجاری است که در این راستا بخش دولتی باید به سرعت زیرساختهای لازم برای تشکیل مناطق آزاد تجاری و صنعتی در بانه و مریوان را آماده کند؛ جاده مناسب برای تردد و همچنین فرودگاه سقز هم که به نحوی مهمترین زیر ساخت برای شکلگیری این مناطق هستند، باید در اولویت قرار گیرد.
چنانچه این زیر ساختها فراهم شود مواردی چون به کارگیری نیروهای تحصیلکرده، سامان دادن به بخش صادارات و واردات در این مناطق و تا حد قابل توجهی حجم کولبری در استان کردستان ساماندهی خواهد شد.
آدرس کوتاه خبر: