پنج شنبه، 14 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » آرایش سیاسی دور دوم مرحله دوم

انتخابات ریاست جمهوری 1403 جمعه 15 تیر برگزار می‌شود

آرایش سیاسی دور دوم مرحله دوم

0
کد خبر: 1933

آرایش سیاسی دور دوم مرحله دوم

اما فارغ از نتیجه انتخابات در مرحله اول مشارکت پایین در برخی استانها از جمله کردستان است که باید دولتمردان آن را نادیده نگیرند و برای اکثریت خاموش جامعه تدبیری اتخاذ کنند. 
دور اول انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 8 تیر ماه 1403 برگزار شد. بر اساس خبر رسمی ستاد انتخابات، هیچ کدام از نامزدها نتوانستد اکثریت مطلق آرا را به دست آورند. در نتیجه از جمع آراء تایید شده؛ پزشکیان ۴۲.۶ درصد، جلیلی ۳۸.۸ درصد  به مرحله دوم راه یافتند.
مراجع رسمی میزان مشارکت در این دوره از انتخابات را 40درصد عنوان کردند.
در این دور از انتخابات، 61 میلیون و 452 هزار و 321 نفر واجد شرایط رأی‌دادن در داخل و خارج کشور بودند و از این تعداد 24 میلیون و 535 هزار و 185 نفر رای دادند
مرحله دوم چه زمانی برگزار خواهد شد؟
مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری 1403 روز جمعه 15 تیر برگزار می‌شود. نفر اول (پزشکیان) و دوم (جلیلی) به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و بعد از تایید شورای نگهبان، جمعه هفته آینده زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود.
تبلیغات دور دوم انتخابات از چه زمانی شروع می‌شود؟ طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء  مرحله اول ( شنبه 9 تیرماه) شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ مرحله دوم (جمعه 15 تیرماه) ادامه‌خواهد یافت.
به گفته محمدصالح مفتاح،  دبیر ستاد انتخابات صداوسیما برنامه‌های مناظره خارج از الگوهای دوره قبل نیست، اما پیشنهادهای جدیدی هم داریم، تا کنش‌های میدانی نامزدها کم نشود.
طبق ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.
مطابق اصل ۱۱۷ قانون اساسی که در آن آماده است: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رأی داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.»
ماده ۱۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری دور دوم انتخابات را پیش بینی کرده و آورده است: «چنانچه در مرحله اول برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نگردید انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد بدین معنی که دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.»
طبق ماده ۱۴ همین قانون که آورده است: «انتخابات مرحله دوم در جمعه هفته بعد انجام خواهد گرفت؛ بنابراین اگر هیچکدام از نامزدها نتوانند در این دور حائز اکثریت مطلق آرا نشود انتخابات مرحله دوم در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.» اما طبق ماده ۱۵ قانون مذکور چنانچه در هر مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری به هر دلیل، فقط یک نامزد در جدول انتخابات باقی بماند بلافاصله دستور شروع مجدد انتخابات صادر می‌شود.
بر اساس ماده ۶۷ قانون مذکور، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آرا مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.
اما فارغ از نتیجه انتخابات در مرحله اول مشارکت پایین در برخی استانها از جمله کردستان است که باید دولتمردان آن را نادیده نگیرند و برای اکثریت خاموش جامعه تدبیری اتخاذ کنند. بی‌زغبتی درصد زیادی از مردم به شرکت در انتخابات به عنوان مهمترین پدیده سیاسی در تعیین سرنوشت کشور ناشی از نارضایتی آنان نسبت به عملکرد حاکمیت در 45 سال گذشته است. بدون شک آنچه که می‌تواند این آرای خاموش را به صحنه سیاسی بازگرداند تجدید نظر در انتخاب مدیرانی لایق و همچنین برنامه‌ریزی برای تامین حد اقل معیشت مردم است.
در همین حال، محسن منصوری رئیس ستاد سعید جلیلی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: صمیمانه، متواضعانه و خاضعانه از زحمات برادران عزیزم دکتر قالیباف، دکتر زاکانی، دکتر قاضی زاده و همه ستادها و هوادارانشان که در این انتخابات برای اعتلای گفتمان انقلاب اسلامی، تلاش مجاهدانه کردند قدردانی می نمایم. فصل پیش‌رو موسم همدلی است.
مسعود پزشکیان دیگر کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز بعد از اعلام نتایج انتخابات با انتشار ویدیوئی خطاب به مردم گفت: از اعماق وجودم به زنان، مردان، دختران، پسران و فرزندان ایران عزیزم درود می‌فرستم؛ از اینکه نتوانستم در مدت کوتاه فرصت تبلیغات و گفت‌وگوها خدمت مردم در تمام استان‌ها برسم، شرمنده‌ام.
وی با بیان اینکه از طریق این پیام ویدیویی چند کلامی با مردم صحبت می‌کنم، گفت: امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رای، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفت‌وگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی هم نوشت: وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر ‎سعید جلیلی حمایت کنند.
رئیس ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی، کاندیدای مستعفی انتخابات ریاست‌ جمهوری از حمایت وی از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات خبر داد.
لطف‌الله فروزنده در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:  کلیه ستادهای تبلیغاتی دکتر ‎زاکانی در سراسر کشور با تمام توان و ظرفیت برای پیروزی کاندیدای جبهه انقلاب تلاش خواهند کرد.
اما محمدباقر قالیباف طی بیانیه‌ای حمایت خود از سعید جلیلی را برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد و نوشت: راه هنوز پایان نیافته است؛ همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید