پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » آخرین خبرها از انتخابات ترکیه

اظهارات دیشب اردوغان و قلیچدار اوغلو

آخرین خبرها از انتخابات ترکیه

0
کد خبر: 1085

آخرین خبرها از انتخابات ترکیه

«سنان اوغان» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که پنج درصد آرا را کسب کرده است، شرط حمایت از نامزد مخالفان اردوغان را حذف حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها از نظام سیاسی ترکیه عنوان کرده است.
مردم ترکیه روز یکشنبه برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و اعضای پارلمان پای صندوق‌های رای رفتند.
به گزارش خبرنگار روژان پرس بر اساس اخبار منتشرشده در منایع خبری ترکیه ۸۸ درصد از واجدین شرایط در این دوره از انتخابات شرکت کردند. با این حال انتخابات رئیس جمهور به دور دوم کشیده شد ولی اعضای نمایندگان پارلمان ترکیه انتخاب شدند.
در انتخابات پارلمانی، ائتلاف جمهور به رهبری اردوغان و باغچلی، ۳۲۴ کرسی از ۶۰۰ کرسی پارلمان، یعنی نیمی از کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده است.
«ائتلاف ملت» کمال قلیچداراوغلو به عنوان ائتلاف احزاب اپوزیسیون ۲۱۲ کرسی را کسب کرد. 
حزب چپ سبز که جایگزین HDP در انتخابات ائتلاف کردهای ترکیه است نیز ۶۲ کرسی را به دست آورده است.
به اعتقاد آگاهان انتخابات سیزدهمین رئیس جمهور ترکیه یکی از حساس‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر ترکیه بود. اما نهایتاً هیچکدام از نامزدها نتوانستند نصف به علاوه یک آرا را به دست آورند و رقابت به دور دوم کشیده شد.
به گفته احمد ینر رئیس «نهاد عالی انتخابات» ترکیه (YSK) ۴۹.۴۹ درصد از آرا به رجب طیب اردوغان تعلق گرفته است، کمال قلیچداراوغلو ۴۴.۷۹ درصد به دست آورده و سینان اوغان نیز توانسته ۵.۲۹ درصد رأی بگیرد.
رسانه حاشیه ساز انتخابات ترکیه، خبرگزاری دولتی آناتولی بود. تقریباً همه احزاب مخالف اردوغان و بسیاری تحلیل‌گران سیاسی، به شیوه اطلاع رسانی این خبرگزاری انتقاد کردند. با توجه به حق انحصاری آناتولی برای انتشار اطلاعات اولیه، تمام رسانه‌ها ناچار بودند آمار و ارقام کسب شده توسط این خبرگزاری را منتشر کنند؛ اما منتقدین اعلام کردند که برخورد گزینشی و مهندسی اعلام آرا، عملی خطرناک و تحریک کننده است. به همین خاطرف منتقدین دولت، از دیگر مجراهای اطلاعاتی نزدیک به رهبران احزاب، نتایج آرا را منتشر می‌کردند و اختلاف قابل توجه ارقام، همه را شگفت زده کرد. اما نهایتاً، رقم نهایی مورد پذیرش همه احزاب، همان نتیجه‌ای بود که توسط نهاد عالی انتخابات اعلام شد.
شرط «اوغان» برای حمایت از قلیچدار اوغلو حذف کوردها
«سنان اوغان» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که پنج درصد آرا را کسب کرده است، شرط حمایت از نامزد مخالفان اردوغان را حذف حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها از نظام سیاسی ترکیه عنوان کرده است.
این شرط بعد از آن رسانه‌ای شد که اردوغان دیشب پس از اطمینان از عدم پیروزی در مرحله اول بلافاصله با سنان اوغان تماس گرفت و کسب 5درصد آرا را به وی تبریک گفت.
اینک در شرایطی که طبق آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو باید در انتخابات دور دوم شرکت کنند، شرط و شروط نامزد شکست خورده در این انتخابات خبرساز شده است. سنان اوغان مواضع ملی‌گرایانه تندی دارد.
آگاهان معتقدند حمایت این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از هر یک از دو نامزد دیگر در دور دوم انتخابات، می‌تواند تعیین کننده برنده رقابت اردوغان و قلیچدار اوغلو باشد.
اظهارات دیشب اردوغان و قلیچدار اوغلو
کمال قلیچدار اوغلو دیشب گفت: اردوغان به خواسته خود نرسید و ما در دور دوم قطعا پیرور میدان هستیم.
وی با حضور در کنفرانس خبری در مقر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) ابراز اطمینان کرد که در دور دوم انتخابات این ائتلاف اپوزیسیون است که پیروز میدان خواهد بود.
قلیچدار اوغلو گفت: «اردوغان با وجود همه تهمت‌ها و کارشکنی‌هایش نتوانست نتیجه‌ای که می‌خواست را به دست آورد. پیروزی از سخنرانی در بالکن به دست نمی آید. ما با همه مجود برای پیروی در انتخابات ادامه خواهیم داد.»
رهبر اپوزیسیون گفت: «ما این انتخابات را در دور دوم قطعا و قطعا خواهیم برد.»
قلیچدار اوغلو افزود: «اردوغان؛ ما هر کاری از دستمان بر بیاد را در این 15 روز انجام خواهیم داد.»
اما رجب طیب اردوغان، دیشب دیرهنگام سخنرانی خود را از بالکن کاخ انجام داد.
اردوغان در حالی که سرشار از شعف بود گفت: «این دیدار عاشقان است. یک نفر در آشپزخانه است و ما در بالکن هستیم.»
او افزود: «کشور ما با برگزاری انتخابات چهاردهم می، جشن دیگری از دموکراسی را به پایان رساند. اگرچه هنوز نتایج دقیق این انتخابات مشخص نیست، اما ما تا حد زیادی پیشتاز هستیم. در حالی که هنوز منتظر اعلام نتیجه قطعی هستیم، اما تصمیم گرفتیم تا سخنرانی سنتی بالکنی خود را انجام دهیم تا به محبت شما پاسخ دهیم.»
اردوغان فریاد زد: «یکی از بالاترین مشارکت‌ها را در انتخابات در طول تاریخ داشتیم. ما این انتخابات را بدون هیچ اتفاق بدی به پایان رساندیم. اعتراض مدیران CHP و برخی شهرداران آن هم این واقعیت را تغییر نمی‌دهد، ما در طول زندگی سیاسی خود همواره به تصمیم مردم احترام گذاشته ایم. ما به تصمیم مردم در این انتخابات نیز احترام می گذاریم. از این به بعد هم به آن احترام خواهیم گذاشت.»
او هم ابراز اطمینان کرد که در دور دوم انتخابات پیروز قطعی میدان خواهد بود.
اردوغان در این نطق احساسی کینه خود نسبت به رهبران کورد را پنهان نکرد و با تروریست خواندن صلاح الدین دمیرتاش گفت: «ما با تروریست‌ها نبودیم. با سلو (دمیرتاش) نبودیم. ما با کسانی که با قندیل بستند، نبودیم. ما فقط مخلص خدا و مردم خودمان هستیم.»
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قطعی شد
رسانه‌های ترکیه اعلام کردند تمام آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شمارش شدند و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند و دور دوم دو هفته بعد برگزار می‌شود.
نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به شرح ذیل است:
رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آراء
کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه دو هفته بعد یعنی ۲۸ می (۷ خرداد) برگزار خواهد شد.
تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت و دوقطبی اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است؛ نامزد برنده باید بیش از ۵۰ درصد آرا مأخوذه را کسب کند، در غیر این صورت دور دوم انتخابات دو هفته بعد (۲۸ می) برگزار خواهد شد.
در تاریخ ۱۰۰ ساله جمهوری ترکیه، تنها ۲ بار میزان مشارکت از ۷۰ درصد پایین آمده و به ۶۴ درصد رسیده است.
رای غالب استان‌های کوردنشین ترکیه در این دوره از انتخابات به سود قلیچداراوغلو به صندوق‌ها رفت. البته این امر قابل پیش‌بینی بود چرا که ائتلاف احزاب کورد تصمیم گرفته بود که به رهبر اپوزیسیون یعنی قلیچدار اوغلو رای دهند. در برخی استانها نظیر شرناخ 70درصد آرای ریخته شده به صندوق‌ها به نام قلیچداراوغلو نوشته شده بود.
در آنکارا و استانبول نیز رای اپوزیسیون بیشتر از اردوغان بود.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید