جمعه، 1 تیر 1403
روژان پرس » اخبار » جامعه در تب و تاب سکه‌های دیجیتال

شجاع حسین‌زاده *

جامعه در تب و تاب سکه‌های دیجیتال

0
کد خبر: 1906

جامعه در تب و تاب سکه‌های دیجیتال

همه این ربات‌ها سعی دارند با افزایش سکه و تعامل بیشتر با کاربران خود، تعداد بیشتری عضو جدید جذب کنند. این ربات‌ها با هدیه دادن سکه نیز کاربران را ترغیب می‌کنند که دوستان خود را دعوت کنند.
در نخستین روز فروردین سال ۱۴۰۳، تلگرام شاهد ظهور ربات جدیدی به نام «ناتکوین» بود. این ربات به کاربران اجازه می‌داد با کلیک بر روی صفحه، سکه‌هایی جمع‌آوری کنند و با دعوت دوستان خود به بازی، تعداد بیشتری سکه دریافت کنند. اما در نگاه اول، این ربات چندان امیدبخش نبود؛ زیرا هیچ خبری از زمان لیست شدن این ارز وجود نداشت و حتی مشخص نبود که آیا واقعی است یا نه. در مشخصات ربات نوشته شده بود «هیچ‌چیز»، که همین موضوع موجب نگرانی کاربران می‌شد و این احتمال را مطرح می‌کرد که شاید این ربات تنها برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت باشد.
با این حال، دو نکته باعث می‌شد مردم از جمع‌آوری سکه دست نکشند. اول اینکه این ربات از طرف تلگرام تیک آبی داشت که به معنای تایید از جانب تلگرام بود. دوم، یکی از کاربران فعال این بازی پاول دروف، صاحب تلگرام، بود. این دو عامل باعث شد که گروهی از مردم به امید تبدیل شدن «ناتکوین» به ارز دیجیتال ادامه دهند و در عین حال، گروه دیگری از مردم این موضوع را تمسخر کرده یا نسبت به آن بی‌تفاوت بودند.
طولی نکشید که در اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ربات «ناتکوین» دیگر اجازه جمع‌آوری سکه به کاربرانش نداد. در صفحه ربات اعلام شد که کاربران صبر کنند و احتمالاً تا چند روز دیگر این ربات تبدیل به ارز خواهد شد. پس از یک هفته، «ناتکوین» لیست شد و به ارز دیجیتال تبدیل شد. در آخرین بروزرسانی در تاریخ چهارشنبه ۹ خردادماه، این ارز رتبه ۸۸ جهان را به خود اختصاص داد.
امروزه با تعداد بیشتری از ربات‌های مشابه در پلتفرم تلگرام مواجه هستیم. تعدادی از این ربات‌ها تایید شده توسط تلگرام هستند و تعدادی دیگر نامعلوم. همه این ربات‌ها سعی دارند با افزایش سکه و تعامل بیشتر با کاربران خود، تعداد بیشتری عضو جدید جذب کنند. این ربات‌ها با هدیه دادن سکه نیز کاربران را ترغیب می‌کنند که دوستان خود را دعوت کنند.
این پدیده به حدی فراگیر شده که تمامی اقشار مختلف جامعه در حال افزایش سکه‌های خود در انواع ربات‌های جدید تلگرام هستند. به طوری که وقتی به برخی ادارات مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که مدیر آن اداره نیز با گوشی همراه خود مشغول جمع‌آوری سکه است! به امید اینکه این سکه‌های بی‌ارزش روزی تبدیل به ارز شوند و بتواند آن‌ها را به دست آورد.
این ماجرا نشان می‌دهد که چطور یک ربات ساده می‌تواند توجه و امید بسیاری از افراد را جلب کند، حتی اگر در ابتدا به نظر بی‌ارزش بیاید. باید دید آیا ربات‌های مشابه هم موفق خواهند شد یا خیر و آیا این موج جمع‌آوری سکه‌ها ادامه خواهد یافت یا نه؟
* خبرنگار
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید