پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » همایش سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی در سنندج برگزار می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد؛

همایش سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی در سنندج برگزار می‌شود

0
کد خبر: 1016

همایش سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی در سنندج برگزار می‌شود

کنفرانس علمی توت‌فرنگی اوایل خردادماه امسال در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.
همه‌ساله با فرارسیدن فصل بهار بحث توت‌فرنگی نیز بیت‌الغزل نشست‌ها و محافل دولتی است و اظهار نظرها برای فرآوری این محصول و ایجاد صنایع وابسته در راس اخبار روزنامه‌ها و سایت‌های خبری قرار می‌گیرد اما تا کنون از این بحث‌ها چیزی عاید توت‌کاران نشده است.
امسال نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید در کنار جشنواره سالانه توت‌فرنگی، همایش سرمایه‌گذاری کشاورزی با محوریت توت‌فرنگی در سنندج برگزار می‌شود.
پیمان اسکندری در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت‌فرنگی در سنندج اظهار داشت: این همایش اوایل خردادماه امسال در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود که جدای از مهمانان وزارتخانه جهاد کشاورزی، تعدادی از اساتید دانشگاه‌های کشور و اقلیم کردستان نیز در آن حضور خواهند داشت.
رئیس سازمان جهادی کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه کردستان رتبه اول توت‌فرنگی در کشور را دارد افزود: قرار است اداره‌کل میراث فرهنگی بر روی عنوان پایتخت توت فرنگی برای سنندج اقدام کند.
وی در ادامه به جشن توت‌فرنگی روستای شیان اشاره کرد و گفت: اگرچه این برنامه به صورت یک تقویم محلی درآمده است امسال باید بیشتر کمک کنیم که برنامه شیان به دلیل وجود مهمانان داخلی و خارجی منظم‌تر و در فضایی بزرگتر برگزار شود.
اسکندری در ادامه گفت: ما به دنبال برگزاری یک همایش تجاری، سرمایه‌گذاری و میز توت‌فرنگی در استان هم هستیم که با مشارکت اتاق بازرگانی و صنعت و معدن برگزار خواهد شد.
وی رسانه‌ها را به انعکاس خوب این مجموعه برنامه دعوت کرد.

فراوری توت فرنگی مورد توجه قرار گیرد
معاون اقتصادی استاندار کردستان نیز گفت: اگر علم برای جامعه تبدیل به پول نشود مسلما افول پیدا می‌کند.
حامد قادرزاده افزود: میزان تولید توت‌فرنگی هم از نظر سطح زیرکشت و هم از لحاظ ارقام در کردستان جایگاه خوبی دارد و هنر ما تبدیل این ظرفیت به پول برای کاربران است. ما در کردستان در بسته‌بندی توت فرنگی مشکل داریم، ساختار توت‌فرنگی به صورتی است که ماندگاری زیادی ندارد از این رو باید بیشتر به موضوع و مساله فراوری این محصول توجه کرد هر چند این نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ندارد.
وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها بستری برای تجلیل از فعالین این عرصه و معرفی و شناساندن آنها به به همدیگر است، افزود: توسعه گلخانه‌ها در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اهمیت خاصی در تقویت تولید این محصول در تمام سال دارد.
وی اضافه کرد: چین و ترکیه در زمینه بسته‌بندی تجربه فراوان دارند که باید از این روش‌ها بهره‌گیری کنیم. باید بیشتر در بخش تازه‌خوری و صنعتی توت‌فرنگی کار کنیم، چرا که این کار به رونق اقتصادی استان کمک می‌کند.
معاون اقتصادی استاندار کردستان اظهار کرد: رسانه‌های نوشتاری، چاپی، دیداری وبرخط و روابط عمومی‌ها هم باید به صورت تجمیعی برای معرفی توت‌فرنگی کردستان تلاش کنند.
شهرداری سنندج نیز از آمادگی کمک به برندسازی این محصول با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار خبر داد.
در سنندج سالانه ۳۷ هزار تُن توت‌فرنگی تولید و روانه بازار می‌شود.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید