شنبه، 8 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » کمبود زمین صنعتی مهمترین مشکل توسعه صنعت کردستان است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان:

کمبود زمین صنعتی مهمترین مشکل توسعه صنعت کردستان است

0
کد خبر: 1724

کمبود زمین صنعتی مهمترین مشکل توسعه صنعت کردستان است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: طرح پیشران پتروشیمی بعثت کردستان که در دور دوم سفر استان رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی آن آغاز شد بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا ۳ سال و نیم آینده به بهره برداری می رسد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان شرایط جغرافیایی و توپوگرافی کردستان را مشکل توسعه صنعت در این استان دانست و گفت: میانگین زمین صنعتی در کردستان ۱۱ مترمربع است که این میزان در کشور ۱۸ مترمربع است.  
به گزارش خبرنگار روزنامه روژان، بختیار خلیقی در جمع خبرنگاران افزود: ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان و ۳۵ درصد از اشتغال ایجاد شده در کردستان مربوط به حوزه صنعت است و جا دارد بیش از این در حوزه صنعت، ورود کنیم.  
وی اظهار کرد: با توجه به مرز مشترکی که با اقلیم کردستان عراق داریم، کردستان به عنوان دروازه تجارت خارجی کشور شناخته شده و بخشی از تجارت خارجی کشور از مرزهای استان صورت می گیرد که از این مزیت باید بیشتر استفاده کنیم.  
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان شمار واحدهای صنعتی کردستان را یک هزار و ۵۶ واحد اعلام کرد و گفت:با وجود همه مشکلات ازجمله کمبود زمین به سمت صنعتی شدن در حرکت هستیم و در طول سال جاری توانستهایم این حوزه را توسعه دهیم.  
خلیقی ادامه داد: با توجه به تجارت خارجی، گونههای متنوع معدنی نیز یکی دیگر از ظرفیتهای صادراتی استان است که طرحهای توسعه ای بسیاری در راستای واحدهای معدنی صورت گرفته است.   
وی یادآور شد: احیای واحدهای راکد یکی دیگر از اولویت های برنامه رشد تولید است که در سال جاری ۲۷ واحد صنعتی و ۱۱ واحد معدنی را به چرخه تولید بازگردانیم و امیدواریم در سال آینده نیز بتوانیم این روند را ادامه دهیم.  
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: ۴۰ واحد دانشبنیان نیز در حوزه صنعت داریم و توانستهایم پیوند مناسبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم و حوزه صنعت را توسعه دهیم.  
خلیقی گفت: در حوزه صدور پروانه بهرهبرداری صنعتی نیز طی سال جاری ۱۲۷ مورد پروانه صادر شده که برای بهره برداری از آنها ۲۲ هزار و ۹۸۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و زمینه اشتغال ۲ هزار و ۶۳۳ نفر فراهم می شود.  
وی با بیان اینکه در بخش صدور جوازهای تاسیس و توسعه صنعتی، ۸۵۳ مورد صدور مجوز صورت گرفته است، اظهار کرد: در این حوزه ۲۵۵ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته که در صورت تحقق زمینه اشتغال یک هزار و ۳۷۸ نفر فراهم می شود.  
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: در زمینه تولید طلا رتبه اول کشور را داریم و در زمینه ذخیره طلا نیز رتبه دوم کشور را داریم و در بحث اکتشافات معدنی جدید نیز ۴ محدوده جدید شناسایی شدند که ۲ مورد آنها در سقز و کامیاران افتتاح شد.  
خلیقی ادامه داد: در زمینه تولید لاستیک ۲۵ درصد لاستیک رادیال کشور در لاستیک بارز کردستان تولید میشود و در سطح بازار مصرف به صورت مستقیم توزیع و در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.  
وی یادآور شد: در بحث وصول حقوق دولتی معادن نیز در سال جاری یک هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان واریزی داشتهایم که نسبت به سال گذشته که یک هزار و ۳۰۲ میلیارد تومان بود، ۱۷ درصد رشد داشته است.  
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: طرح پیشران پتروشیمی بعثت کردستان که در دور دوم سفر استان رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی آن آغاز شد بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا ۳ سال و نیم آینده به بهره برداری می رسد که نوید بخش تحول اقتصادی در این منطقه است. علاوه بر این زنجیره فولاد بیجار و قروه، پتروشیمی بعثت بیجار، طلای سقز و فعالسازی معدن فرومنگنز قروه از طرحهای پیشران استان است که برای بهره برداری از آنها ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.  
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه پتروشیمی بعثت کردستان جزو طرحهای پیشران توسعه استان است که عملیات اجرایی آن در سفر دوم رئیس جمهور آغاز شد، افزود: حجم سرمایه گذاری این طرح ۷۵۰ میلیون یورو است که ۵۵۰ میلیون یورو آن تسهیلات بانکی است.  
خلیقی با بیان اینکه زنجیره فولاد کردستان از پروژه های مهم استان در زمینه سنگ آهن است که می تواند تحول بزرگی در صنعت منطقه ایجاد کند، ادامه داد: واحد تولیدی فولاد قروه ظرفیت تولید یک میلیون تن ورق گرم فولادی را در سال دارد و میزان اشتغالزایی آن یک هزار و ۵۰۰ نفر است.  
وی با بیان اینکه معدن طلای قلقله سقز یکی از پروژه های پیشران استان محسوب می‌شود، یادآور شد: هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد اولیه اجرای این طرح است و در مجموع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سرمایه گذاری نیاز است.  
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان به عملکرد جذب تسهیلات اشتغال زایی از محل منابع مختلف در سال جاری اشاره کرد و بیان کرد: در حوزه اشتغال پایدار روستایی ۱۶۰ میلیارد ریال، از محل بند الف تبصره ۱۸ مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال، از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان ۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال و از محل نهضت احیا ۱۶۰ میلیارد ریال به طرح های صنعتی پرداخت شده که زمینه اشتغال یک هزار و ۲۷۸ نفر فراهم شده است.  
خلیقی  با بیان اینکه طی سال جاری ۱۷ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده است، اظهار کرد: با اجرایی شدن ۳ هزار و ۳۲۸ مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، بیش از ۲۱ هزار فرصت شغلی در استان تثبیت شده است.  
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه تا کنون تنها ۶۹ درصد مصوبات این کارگروه اجرایی شده است، افزود: با اجرای کامل مصوبات هم میزان اشتغال حفظ شده به ۲۳ هزار و ۸۹۰ نفر خواهد رسید.  
خلیقی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵۶ واحد معدنی در استان داریم که از ۱۸ گونه ماده معدنی که در کردستان وجود دارد، بهره برداری کرده و مواد معدنی مانند طلا، نقره، آهن، دولومیت و ... را استخراج می کنند.  
دسته بندی: اخبار / اقتصادی / کردستان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید