سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » سقز در تدارک برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر کوردی

سقز در تدارک برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر کوردی

0
کد خبر: 1641

سقز در تدارک برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر کوردی

شهین عباسی از مریوان، یوسف یوسفی از ارومیه، فرید باوه از سقز، سنور حسن پور از سردشت، نوید زارع از سنندج، کیوان شفیعی از دیواندره و صلاح الدین خضرنژاد از بوکان افراد منتخب بخش عکاسی هستند.
سنندج - خبرنگار روژان‌پرس/ روناک خسروی شاد: معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: هجدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز ۲۹ بهمن ماه سال جاری با حضور ۸ گروه برگزیده برگزار می شود.
رشید محمودی گفت: این جشنواره با رویکرد توجه به فرهنگ، زبان و ادبیات کردی، ایجاد بستری مناسب برای تبادل اندیشه های خالق و نوگرایانه در بین هنرمندان عرصه نمایش و عامه مردم و بازآفرینی خالقانه حماسه ها، آیین ها و رسوم ملی و مذهبی از طریق هنر فاخر نمایش برگزار می شود.
وی کشف استعدادهای جوان در عرصه هنرهای نمایشی، حمایت و ایجاد بستر تولید برای گروه های نمایشی، ایجاد شور و نشاط اجتماعی همراه با ارتقاء بینش فرهنگ جامعه و نگاه هنرمندانه و تحلیلی به مسائل فرهنگی و اجتماعی روز و محیط زیست را از دیگر اهداف و رویکردهای این جشنواره اعلام کرد.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه نمایش های جشنواره به صورت صحنه ای و رقابتی برگزار می شود، افزود: حداکثر آثار پذیرفته شده داخلی هشت اثر است و زبان گفتاری نمایش ها باید کُردی باشد، ضمن اینکه هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی می تواند در جشنواره حضور پیدا کند.
محمودی زمان دقیق برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز را ۲۹ بهمن تا سوم اسفند ماه سالجاری اعلام کرد و اظهار کرد: زمان برگزاری انتخابات انجمن نمایش استان نیز ۱۷ اسفند ماه تعیین شده است.
لیست برخی از آثار راه یافته داخلی جهت اجرای عمومی:
نمایش «تاسه» به کارگردانی حسن ترقی از سنندج
نمایش «بووکه‌کمان هه‌یه و زەماوەندی» به کارگردانی افشین خدری از سنندج
«ئودیپ شاریار» به کارگردانی پرویز احمدی از سقز
 «مه‌م و زین» به کارگردانی رسول بانگین از ارومیه
 «سوپ بوقلمون» به کارگردانی سیامک دنیر از ارومیه
 «ئەی باڵنده» به کارگردانی توفیق ملکی از سنندج
«یاسای په‌له‌سووره‌کان» به کارگردانی موسی هدایتی از قروه
 «سێ ئافره‌ت» به کارگردانی سعید پاکزاد از کرمانشاه
صابر دلبینا از سنندج، رفیق نصرتی از سقز(ساکن شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز)، تینو صالحی از سنندج (ساکن تهران)، غلامرضا همتیان از بیجار، کیانوش محمدی از سقز (ساکن تهران)، عضای هیات انتخاب و بازبینی هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کوردی سقز بوده‌اند.
از سوی دیگر، در بخش عکاسی نیز، ۸ نفر از بین ۲۱ متقاضی جهت حضور در بخش عکاسی جشنواره انتخاب شده اند.
براساس اعلام دبیرخانه، ادریس خسروی از جوانرود، شهین عباسی از مریوان، یوسف یوسفی از ارومیه، فرید باوه از سقز، سنور حسن پور از سردشت، نوید زارع از سنندج، کیوان شفیعی از دیواندره و صلاح الدین خضرنژاد از بوکان افراد منتخب بخش عکاسی هستند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید