یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » برگزاری اولین جلسه شورای استانی کرکوک با حضور نمایندگان کًرد و مسیحی

ترکمن‌ها و اعراب تحریم کردند

برگزاری اولین جلسه شورای استانی کرکوک با حضور نمایندگان کًرد و مسیحی

0
کد خبر: 1617

برگزاری اولین جلسه شورای استانی کرکوک با حضور نمایندگان کًرد و مسیحی

تا کنون توافقی قطعی بین طرفین انجام نشده اما یکی از نمایندگان اعراب کرکوک پیشنهاد کرده‌است که پست استانداری دو سال در دست کردها و دو سال در دست اعراب باشد.



شورای جدید استانی کرکوک اولین جلسه خود را بدون حضور نمایندگان اعراب و ترکمن‌ها برگزار کرد اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن به تعویق افتاد.
اولین جلسه شورای استانی جدید استان کرکوک برای انتخاب استاندار با شرکت اعضای کُرد و اقلیت مسیحی که تعداد آنها هشت نفر بود برگزار شد، ولی از سوی احزاب عرب و ترکمن این جلسه تحریم شد.
به گزارش روژان پرس به دلیل اینکه اقلیت‌های عرب و ترکمانی شورای استانی کرکوک در نشست شرکت نکردند، این شورا جلسه خود را به تعویق انداخت و استاندار جدید تعیین نشد.
این در حالی است که در دیدار احزاب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان دو طرف در خصوص تعیین استاندار کرکوک به توافق رسیدند.

دو حزب حاکم در اقلیم کردستان (اتحادیه میهنی و حزب دمکرات) که دارای 7 کرسی در شورای استان کرکوک هستند، خواستار تعیین یک استاندار کرد هستند، اما اعراب می‌خواهند پست استانداری را حفظ کنند و راکان جبوری نیز به دنبال تصدی دوباره پست استانداری است.

به گزارش سایت خبری خندان، شورای استان کرکوک پس از ادای سوگند قانونی روز دوشنبه اولین جلسه خود را برگزار کرد. 

 اتحادیه میهنی و حزب دمکرات می‌گویند: «هر دو طرف توافق کردیم که در این مرحله یک استاندار کرد را برای خدمت به مردم تعیین شود. 

بر اساس نتایج انتخابات شورای استان کرکوک که در 18 دسامبر 2023 برگزار شد، کردها هفت کرسی (اتحادیه میهنی کردستان 5، حزب دمکرات کردستان 2)، اعراب سنی 6 کرسی، ترکمان‌ها 2 کرسی و جنبش بابلیون نیز تنها کرسی اقلیت را از کل 16 کرسی شورا کسب کردند.

 انتخابات شورای استانی کرکوک اولین انتخابات از سال 2005 بود که شهر را وارد مرحله جدیدی کرد، بخصوص که از سال 2017، قدرت در دست اعراب سنی است و از آن زمان راکان جبوری، استانداری این استان نفت‌خیز را بر عهده دارد. 

تا کنون توافقی قطعی بین طرفین انجام نشده اما یکی از نمایندگان اعراب کرکوک پیشنهاد کرده‌است که پست استانداری دو سال در دست کردها و دو سال در دست اعراب باشد.


کلید واژه ها:
کرکوک استاندار کرکوک
دسته بندی: اخبار / سیاسی / بین الملل
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید