چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » ترکیه در کرکوک به دنبال چیست؟

گزارش تحلیلی روژان‌پرس

ترکیه در کرکوک به دنبال چیست؟

0
کد خبر: 1292

ترکیه در کرکوک به دنبال چیست؟

آگاهان سیاسی که امور را از نزدیک پیگیری می‌کنند معتقدند دولت اردوغان تلاش می‌کند بعد از انتخابات شورای استان‌ها پست استانداری کرکوک به ترکمان‌ها سپرده شود.
در حالی که کرکوک در عراق و دیرالزور در سوریه روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذاشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مدعی شد: کرکوک متعلق به ترکمن‌ها و دیرالزور متعلق به اعراب است!
در خبری که خبرگزاری فارس روی خروجی خود قرار داده به نقل از اردوغان آمده است: «ترکمن‌ها اهل کرکوک هستند، منطقه‌ای که فرهنگ‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند و اجازه نمی‌دهیم آرامش در آنجا به هم بخورد».
وی درباره دیرالزور نیز ادعا کرده که «طوایف عرب در دیرالزور صاحبان آن مناطق هستند و یگان‌های مدافع خلق و احزاب کُرد، سازمان‌های تروریستی هستند».
رئیس جمهور ترکیه درباره کمک‌های نظامی آمریکا به کُردهای سوریه نیز اظهار داشت: «هر سلاحی که در اختیار سازمان‌های تروریستی قرار می‌گیرد به ادامه خون‌ریزی در منطقه و بی‌ثباتی تمامیت ارضی عراق و سوریه کمک می‌کند».
اردوغان با ادعای اینکه نشانه‌های مثبتی از طرف سوری برای عادی‌سازی روابط دو کشور نمی‌بیند، گفت: «[بشار] اسد از دور، گام‌های برداشته شده در چارچوب فرمول ترکی-روسی-ایرانی-سوری در خصوص عادی‌سازی آنکارا و دمشق را دنبال می‌کند».
در همین حال وزیر خارجه ترکیه در سفر اخیر خود به عراق دیدار با ترکمان‌ها را در اولویت برنامه‌های خود جای داد. او در سفر به بغداد در سفارت ترکیه، با ترکمان‌‌ها دیدار کرد و خبرگزاری دولتی آناتولی در بازتاب این خبر از ترکمان‌ها به‌عنوان «یکی از عناصر بنیان‌گذار عراق» یاد کرد. وزیر خارجه ترکیه همچنین در سفر به اربیل با جبهه ترکمان‌های عراق (ITC) دیدار کرد. ‌«فیدان» پیشتر در زمانی که رئیس سازمان اطلاعات ترکیه بود هم در اربیل با ترکمان‌ها دیدارهای رسمی ترتیب داده بود.
هاکان فیدان در چارچوب سفرهای خود با فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق، عبداللطیف رشید رئیس جمهور، محمد الشیاع السودانی نخست وزیرعراق، هادی العامری رهبر سازمان بدر، عمار الحکیم رهبر جنبش حکمت ملی، نوری المالکی، یکی از نخست وزیران سابق عراق، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان، خمیس خنجر رهبر ائتلاف سیادة، ثابت العباسی وزیر دفاع عراق و فالح فیصل فهد الفیاض رئیس هیات الحشد الشعبی دیدار کرد.
در این دیدارها، موضوعاتی از قبیل روابط دوجانبه میان دو کشور عراق و ترکیه، موضوع PKK، از سرگیری انتقال محموله‌های نفتی به بازارهای بین المللی از طریق ترکیه که به دلیل اختلاف بین دولت‌های بغداد و اربیل در مورد فروش نفت عراق متوقف شده است، پروژه «جاده توسعه»، افزایش حجم تجارت بین دو کشور و مشکلات آب مورد بررسی قرار گرفت.
وی در دیدار با هیات سیاسی ترکمان‌های عراق با بیان این که «ترکیه ترکمان‌های عراق را یکی از مهم‌ترین پل‌های ارتباطی میان ترکیه و عراق می‌داند» گفت: «ما به عنوان دولت ترکیه با تمام توان خود به طور منظم و مداوم به تلاش خود برای رفع تبعیض و بی‌عدالتی که سال‌ها است برادران ترکمان ما در عراق متحمل آن شده‌اند، ادامه می‌دهیم تا حقوق سیاسی و اقتصادی که حق مسلم برادران ترکمان‌مان است را به آنها بدهیم.
دیدار فیدان با ترکمان‌ها و برجسته کردن نقش آنها در آینده عراق و حمایت سیاسی ترکیه از جامعه ترکمان نشان‌دهنده سوگیری مبتنی بر قومیت دولت اردوغان است و کارشناسان، آن را  نوعی دخالت در امور داخلی کشور همسایه تلقی می‌کنند.
حسن توران رئیس جبهه ترکمان‌های عراق  نیز به نمایندگی از ترکمان‌ها گفته است ترکمان‌ها با پیوندهای تاریخی و فرهنگی خود با ترکیه، جامعه‌ای هستند که می‌توانند بهترین پل برای ارتقای سطح روابط دو کشور و میانجیگری در حل مشکلات باشند. توران در میان سخنان خود به بسیج ترکمان‌ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر در انتخابات آتی شوراهای استانی عراق که قرار است در ماه دسامبر برگزار شود، اشاره کرد.
دیدار فیدان این گمانه را نیز تقویت می‌کند که دولت اردوغان با کنار زدن کردها و اعراب در صدد تقویت جایگاه اقلیت اندک ترکمان‌ها در شهر نفت‌خیز کرکوک است.
در همین رابطه آگاهان سیاسی که امور را از نزدیک پیگیری می‌کنند معتقدند دولت اردوغان تلاش می‌کند بعد از انتخابات شورای استان‌ها پست استانداری کرکوک به ترکمان‌ها سپرده شود.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید