یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » بانک مسکن رکورد دار پرداخت تسهیلات در کردستان

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان در گفتگو با خبرنگار «روژان پرس»:

بانک مسکن رکورد دار پرداخت تسهیلات در کردستان

0
کد خبر: 1610

بانک مسکن رکورد دار پرداخت تسهیلات در کردستان

کل تسهیلات تکلیفی پرداخت شده در استان 72 هزار میلیارد ریال است که بانک مسکن 18 هزار میلیارد ریال آن را پرداخت کرده است.
بحث پرداخت تسهیلات همواره یکی از داغ‌ترین مباحث اقتصادی و محافل مدیریتی کردستان است، حوزه تولید، تجارت، پیمانکاری و مسکن مدام حرف از عدم پاسخکوئی به نیاز خود می‌زنند، مدیران ارشد نظام بانکی را نصیحت می‌کنند، کارشناسان اقتصادی انتقاداتی پر حرارت دارند، برخی مدیران بانکی هم از دست کمبود منابع فریاد بر می‌آورند و نمایندگان مجلس هم بی خیال موضوع شده و دنبال عافیت طلبی خود هستند.
بسیاری از واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی به علت عدم دریافت تسهیلات یا تعطیل شده و یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند،حجم عظیمی از سرمایه‌های بخش خصوصی در انتظار دریافت وام به سر می‌برند و جوانان بیکار کردستانی چشم به راه اطلاعیه استخدام در بنگاههای خصوصی هستند.
 در این سوی این ماجرا هم هر روز اخبار مربوط به دریافت تسهیلات چند صد هزار میلیارد تومانی رانت جویان و مفسدین در رسانه‌ها منتشر می‌گردد و برخی نهادهای نظارتی و قضائی لیست‌های بلند قامت از ابربدهکارانی ارائه می‌دهند که یا با ذکاوت خلاف خود را قانونی کرده، یا حاشیه امن دارند و یا از کشور گریخته‌اند.
فقط کافی است که چند قدمی در شهرک‌های صنعتی و یا حریم شهرهای استان بزنید تا هزاران واحد تولیدی صنعتی، کشاورزی، دامداری، مرغداری و آبزی پروری را ببینی که ساختمان‌ها و سوله‌های آنها متروکه شده و در حال ویران شدن هستند و جوانانی که قرار شده در این واحدها کار کنند یا در کنج ناامیدی در انتظار مرگ و فریادرس می‌باشند، یا سرما و گرما و خطرات میادین مین معابر کولبری را انتخاب کرده، یا در میادین میوه و تره بار سایر استان‌ها به مانند برده به کار گرفته شده و یا جان به امواج بی رحم دریا و قاچاقچیان انسان سپرده تا آنها را به اروپا و آمریکا ببرند.
بانک‌های استان به 3 دسته تقسیم می‌شوند 1- بانک‌های دولتی که سقف مصارفشان کمتر از منابع است که باید پاسخگوی علت آن باشند و در صورت تخلف با آنها برخورد شود 2- بانک‌های دولتی که سقف مصارفشان بسیار بالاتر از منابع است و باید دولت تدبیری برای تقویت منابع آنها اندیشیده و مورد تقدیر قرار گیرند 3- بانک‌های خصوصی که کارشان تنها به جمع آوری منابع استان و انتقال آن به خارج از استان خلاصه شده و کسی هم مانع کارشان نیست.
موضوع فعالیت بانکی بنگاههای بزرگ اقتصادی کردستان به تهران و سایر استانها، سال‌هاست که مورد انتقاد صاحب نظران اقتصادی و مدیریت ارشد استان است زیرا حجم عظیمی از منابع را از دسترس توسعه کردستان خارج نموده و مدام وعده پایان دادن به آن سر داده می‌شود اما تا کنون خبری از عمل به این وعده نشده و گویا زور هیچ کس به این بنگاهها نمی‌رسد.
نگاه به آمار منتشر شده از پرداخت تسهیلات بانکی حکایت از این دارد که مصرف منابع برخی بانک‌ها بسیار بالاتر از سطح قانونی است که بانک مسکن در صدر این بانک‌ها قرار دارد و می‌طلبد تا متولیان امور کشور و مدیریت ارشد استان با تزریق منابع این نهاد را یاری دهند.
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان در گفتگو با خبرنگار «روژان پرس» خبر از پیشتازی این بانک در پرداخت تسهیلات داد.
امید راست بین با اعلام خبر پراخت 45 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک مسکن کردستان گفت: بانک مسکن کردستان سال گذشته با داشتن 30 هزار میلیارد ریال از منابع استان 45 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد، بنابراین با داشتن 3/6 درصد از منابع 4/10 درصد از تسهیلات استان را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در حالی که میانگین نسبت منابع و مصارف نظام بانکی استان 85 درصد می‌باشد این رقم در بانک مسکن به 149 درصد رسیده که این عدد در تاریخ بانکداری استان بی نظیر بوده و کمبود منابع را از راه‌هایی مثل استفاده از منابع مرکز و سایر استانها جبران کرده‌ایم تا متقاضیان و مشتریان، خسارات ناشی از تاخیر در دریافت تسهیلات را متحمل نشوند.
راست بین در ادامه تصریح کرد: کل تسهیلات تکلیفی پرداخت شده در استان 72 هزار میلیارد ریال است که بانک مسکن 18 هزار میلیارد ریال آن را پرداخت کرده، بر این اساس این نهاد در میان تمام بانک‌های دولتی و خصوصی و با وجود محدودیت منابع 26 درصد تسهیلات تکلیفی را پرداخت کرده است.
وی در مورد عملکرد 9 ماه گذشته سال جاری اظهار کرد: در این مدت 53 هزار فقره تسهیلات مربوط به ازدواج، فرزند آوری، ودیعه مسکن، ساخت مسکن، خرید مسکن، تعمیرات و مرابحه به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال پرداخت شد، علاوه بر این 4 هزار و 748 فقره قرارداد به ارزش 19 هزار میلیارد ریال با متقاضیان نهضت ملی مسکن منعقد شد که تا کنون 10 هزار میلیارد ریال آن به حساب متقاضیان واریز گردیده است.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید