جمعه، 14 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » تجلیل از "امجد افتخار" هنرمند پیشکسوت خوشنویسی کردستان

تجلیل از "امجد افتخار" هنرمند پیشکسوت خوشنویسی کردستان

0
کد خبر: 1602

تجلیل از "امجد افتخار" هنرمند پیشکسوت خوشنویسی کردستان

استاد امجد افتخار صدها هنرجو را آموزش داده که تعداى از اين افراد موفق به دريافت درجه ممتاز و فوق ممتاز شده اند. خود استاد افتخار دارای درجه فوق ممتاز هستند.
جمعی از معتمدین، ادبا و هنرمندان استان کردستان با حضور در منزل خوشنویس سنندجی استاد "امجد افتخار" از سالها هنرنمایی و تلاش این استاد پیشکسوت قدردانی کردند.
به گزارش روژان پرس این مراسم تجلیل و تکریم که یک محفل ادبی ارزشمند هم بود به دعوت انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان صورت گرفت و در آن علاوه بر اعضای انجمن خوشنویسان استان جمعی از ادبا و کارآفرینان نیز حضور داشتند.
در ابتدا مراسم فتانه مرادی مجری توانا و شناخته شده و از اعضاء هیات مدیره انجمن ضمن خیر مقدم به حاضرین در باره برنامه های انجمن تجلیل از هنرمندان توضحیاتی ارائه داد.
در ادامه یحیی صمدی مدیر انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان گزارشی کامل از فعالیت‌های انجمن در سال‌های گذشته ارائه کرد.
صمدی با اعلام اینکه افسردگی ناشی از زندگی ماشینی آفت جامعه است یکی از اهداف انجمن را احیای سنت حسنه تجلیل از خادمان عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: برگزاری چنین محافلی در وانفسای بی‌تفاوتی انسانها نسبت به سرنوشت خود و هنرمندان و مفاخرش علاوه بر ایجاد دلگرمی در بین هنرمندان زمینه شور و نشاط اجتماعی را فراهم می‌کند.
وی افزود: امشب آمده‌ایم که به آقای امجد افتخار بگوییم استاد خسته نباشید، شما با اعتبار و قدم و قلمتان سالها در نهایت صداقت و دلسوزی به فرهنگ و هنر این دیار کمک کردید و ما قدردانتان هستیم.
صمدی با یادآوری اینکه انجمن امروز به تکیه‌گاهی مطمئن برای مفاخر و هنرمندان کردستان تبدیل شده است تصریح کرد: از افتخارات انجمن استقلال آن است و ما بدون وابستگی به جریانات سیاسی داخل و خارج تنها هدفمان قدرشناسی از هنرمندان و چهره‌های ماندگار است.
دکتر فاتح عزت پور استاد خوشنویسی و از چهره‌های ماندگار کردستان نیز در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری این محفل ادبی گفت: حضوردر این جمعاین جلسه برای من بی‌ بی نهایت لذت بخش است.
عزت پور با اشاره به دوستی خود با "افتخار" از دوران کودکی اظهار داشت: یکی از افتخارات من آشنایی با استاد افتخار است. ایشان در کنگره‌ها، نشست‌ها، انجمن‌ها و نمایشگاه‌های زیادی شرکت کرده و همواره سفیر خوبی برای معرفی فرهنگ کردستان بوده است.
این دکترای هنر خوشنویسی افزود: "افتخار" تنها یک معلم خوشنویسی نیست بلکه اسوه اخلاق و ادب و نیکوکاری است و در طول سالها خدمتش هرگز چشمداشت مادی نداشته و آثارش در ایران معرف جلوه‌های زیبای کردستان است
عزت‌پور عملکرد انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان را در کشور نمونه دانست و اظهار امیدواری کرد برنامه تکریم از هنرمندان توسط انجمن‌های مردمی به الگویی برای سایر نقاط کشور تبدیل شود.
در ادامه دکتر "حسن انجمن" از دیگر چهره‌های خوشنویس گفت: آقای "افتخار" عمری به هنر خوشنویسی خدمت کرده و در خط شکسه استادی حازق هستند و در کشور حرف برای گفتن دارند. جا دارد از خوشنویسانی که امروز در جمع ما نیستند از جمله استاد صابر صابر و استاد مهدی مردوخی یاد کنیم که زندگی خود را وقف هنر خوشنویسی کردند، برایشان طلب مغفرت می‌کنیم.
وی یکی از ویژگی‌های اخلاقی "امجد افتخار" را مدیریتی دقیق و عرق به زادگاهش دانست و گفت: در عالم خوشنویسی ایران می‌توان رد پای انجمن خوشنویسان کردستان را به وضوح دید و این به همت بزرگان این عرصه ازجمله جناب "افتخار" است .
منصور عرب‌زاده دیگر چهره خوشنویس کردستان هم طی سخنانی گفت: از سال ۱۳۶۶ افتخار شاگردی جناب "افتخار" را دارم و این استاد برای شهر سنندج مایه مباهات است.
عرب زاده افزود: اگر کردستان با جلوه هنر می‌درخشد از برکت وجود این عزیزان است چرا که تشکلی راه انداختند که مایه دلگرمی جوانان و علاقه‌مندان است و شکر خدا انجمن خوشنویسان سنندج به نسبت جمعیت کم استان از انجمن‌های سرامد کشور به شمار می‌رود.
این استاد خوشنویسی خاطرنشان کرد: دوسالانه خوشنویسی کوردی که با حضور خوشنویسان ممتاز در سننج برگزار شد بزرگان خوشنویسی کشور را برآن داشت تا آثار و اشعار زیبای هنرمندان کردستان را قلمی کنند.
عرب زاده ضمن قدردانی از اقدام شایسته انجمن تجلیل از هنرمندان به جایگاه رفیع معلمی اشاره کرد و بیان داشت: آینده فرزندان ما در گرو تلاش عزیزان و اساتید هنرمند است، آقای افتخار سالها رئیس انجمن خوشنویسان بودند و ما شاهد بودیم از جیب خود برای هنرجویان مایه می‌گذاشتند.
فایق خالدی از شاگردان "افتخار" هم گفت: هر کس برای رنج‌های خود تعریفی بیابد سعادتمند و پیروز است. خوشنویسی ریاضت می‌طلبد و تحمل زیاد می‌خواهد و افتخار من آموختن درس از مکتب این بزرگان است.
سیروان کنعانی نقاش و طراح کردستانی نیز طی سخنانی بر استمرار برگزاری چنین محافلی و همچنین همبستگی و کمک به دیگران تاکید کرد.
کنعانی افزود: استاد "افتخار" جدا از هنرش به عنوان یک خَیّر همواره در خدمت شاگردان و تعالی و توسعه فرهنگی زادگاهش بوده است.
اسعد فتاحی از معلمین و فعالان اجتماعی کردستان هم در سخنانی کوتاه به نقش نظام آموزشی و معلمین اشاره کرد و ضمن برشمردن مزیت‌ها و آسیب‌های جهان مدرنیته گفت: مدرنیته با همه مزیت‌هایش باعث شده نشستهای اینچنینی در جامعه کمرنگ شود و این می‌تواند برای ما آغاز یک مصیبت باشد.
فتاحی ادامه داد: متاسفانه نظام آموزشی ما از اهداف خود فاصله گرفته و در چنین شرایطی معلمین باید آستین‌ها را بالا بزنند و خلاها را پر کنند.
ژاله تابعی تابعی مدیر دفتر نمایندگی بنیاد کودک در کردستان که دانش‌آموزان مستعد را زیر نظر یونیسف حمایت می‌کند گفت: ۳۵۰ کودک مستعد را تحت پوشش داریم و از حمایتهای نیکوکاران در حمایت از این کودکان تشکر می‌کنیم و افتخار ما این است که استاد "امجدافتخار" از حامیان و اعضای هیات مدیره این بنیاد در استان هستند و همواره همراه و موجب حمایت و دلگرمی کودکان با استعداد بی بضاعت بوده اند.
ناصر رحیمیان از حامیان فرهنگ و ورزش کردستان نیز گزارشی از باشگاه فرهنگی ورزشی چاپ معلم ارائه کرد و از سختی و کم‌درآمدی کار فرهنگی و مشکلات کارگری سخن گفت و از حاضرین خواست برای رفع این مشکلات بیشتر گام بردارند.
نجیب شریفی کارآفرین و مدیرعامل تولیدی شرکت «ون» نیز ذر این مراسم طی سخنانی گفت: ۳۸ سال است وارد دنیای صنعت شده‌ام و امروز متاسفم که به علت عدم کمک دولت خبر تلخ تعطیلی واحد کیک و کلوچه بوبوتو را به شما اعلام می‌کنم که ۱۵۰ نفر در آن کار می‌کردند.
شریفی افزود: افتخار میکنم اولین اسپانسر فوتبال زنان بودم و در کنار فعالیت‌های تولیدی به خاطر علاقه شخصی و سلامت جامعه همیشه خواهان موفقیت تیم‌های مستعد استان بوده‌ام و حمایت کرده ام اما دولت دست ما را بسته است.
دکتر ابراهیم زارعی استاد دانشگاه نیز با تشکر از انجمن تجلیل از هنرمندان هنر خوشنویسی را سرآمد هنرها دانست و گفت: تاریخ ما مدیون هنر خوشنویسی است؛ چه در کتابت که خوشنویسان ایرانی به سختی نوشتند و چه در خلق تابلوهای زیبایی که نمونه‌های آن را در موزه‌ها می‌توان دید. آثار خوشنویسان ایرانی بر تارک تمدن کشورهای همسایه می‌درخشد .
زارعی این را هم گفت که جملات و عبارات معنوی که دستمایه خلق آثار خطاطی می‌شود بر شخصیت خوشنویسان تاثیر گذاشته و از این رو تمامی خوشنویسان دارای روحیاتی بسیار لطیف و شخصیتی متعال هستند.
زاهد کریمی هنرمند نام‌آشنای کردستان نیز گفت: فرهنگ، زیرساخت است که متاسفانه آسیب جدی دیده و برای بازسازی و تعالی نیاز به اراده جمعی دارد. اگر کورسویی هم از ارزش‌های فرهنگی باقی مانده حاصل همین جمعهاست که امیدواریم استمرار یابد.
این هنرمند و از اعضای هیات مدیره انجمن تجلیل با برشمردن لیستی از آسیب‌های فرهنگی که گریبانگیر جوانان است خواستار مداخله جدی بزرگان و دلسوزان استان برای هویت‌بخشی به فرهنگ و نجات جوانان از منجلاب بی‌بندوباری شد.
در ادامه مراسم اجرای موسیقی توسط هنرمند دیلان نصیری و مانی کنعانی و همچنین اجرای آواز با شعری از ماموستا هیمن توسط سید بهاالدین حسینی زینت بخش این محفل ادبی بود.
در پایان استاد "امجد افتخار" به میهمانان خیر مقدم گفت و اظهار امیدواری کرد برای دلگرمی اصحاب هنر چنین نشستها و دیدارهایی استمرار یابد.
وی در پاسخ به اظهار لطف سخنرانان گفتن آنچه شما بیان کردید خوبیهای خودتان است که به من نسبت دادید.

"افتخار" گفت: از همسرم به‌عنوان رفیق ۳۹ ساله‌ام تشکر می‌کنم چرا که بار زحمت روی دوش ایشان بوده است و در این سالها همراه و حامی من بوده است.
وی افزود: پیشتر کار نمایش می‌کردم و از سال ۶۴ وارد دنیای خوشنویسی شدم و از محضر اساتید فیض بردم.
وی ادامه داد: انجمن خوشنویسان امروز جزو انجمن‌های رده اول ایران است. ۱۳ استاد داریم. شکر خدا زحمات دوستان به بار نشسته و دو نمایشگاه بزرگ آثار خوشنویسی کوردی برگزار کرده و ۱۰۰۰جلد کتاب آثار هنرمندان برجسته ایران و کردستان در سراسر کشور توزیع کرده ایم و ما فقط ۳ اثر از استاد امیرخانی به زبان کُردی داریم و بسیاری اساتید رده بالا هم آثاری از شاعران کردستانی دارند.
استاد افتخار اظهار کرد: آرزو دارم موزه خوشنویسی در سنندج تاسیس شود و آثار بزرگان در ارتباط با فرهنگ کردستان را در آن نماش دهند تا در دسترس عموم قرار گیرد و هنرجویان ما نیز جزو برترین‌های کشور هستند. من به هنرجویانم افتخار می‌کنم .
در پایان این برنامه با اهدای لوح تقدیر انجمن تجلیل و هدایایی به استاد "امجد افتخار" و همسرش، از سالها تلاش و خدمات هنری، فعالیت های ارزشمند اجتماعی و خیرخواهانه این هنرمند پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم همچنین با دادن لوح و هدایایی از قهرمان تنیس روی میز آسیای میانه و کشور پاکزاد و پارسا رحیمیان که در رده سنی نونهالان و نوجوانان موفق به کسب رتبه اول و افتخار برای استان شده بودند توسط تیم فوتبال هنرمندان کردستان تجلیل شد.
لازم به ذکر است امجد افتخار فرزند عبدالوهاب سال 1335 در خانواده ای فرهنگی چشم به جهان گشود، از سال ١٣٥١ شروع به كار تئاتر و از سال ١٣٥٣ در تمامى همايشهاى تئاترى در غرب ايران شركت داشته و چون شهر سنندج جزو شهرهاى موفق در اين زمينه بود هر سال براى اجرا در تهران انتخاب مى شده است.
در سال ١٣٥٦ شروع به فعاليت صنفى در زمينه بهداشتى، آرايشى كرد ه و به جهت كسب تجربه چندين سفر به كشورهاى مطرح در زمينه بهداشتى و آرايشى داشته كه تا كنون ادامه دارد و از معتمدین بازار به حساب می آید.
به علت علاقه به خوشنويسى پرداخته و در نهايت از سال ١٣٦٤ با افتتاح انجمن خوشنويسان در سنندج زير نظر مرحوم استاد كمالى كردستانى و مرحوم استاد محمد صابر صابر و بعدها تحت نظر استاد يدالله كابلى به صورت تخصصى بعد از اخذ مدرك ممتاز از سال ١٣٦٧ به تدريس خط شكسته نستعليق اقدام و تا كنون ادامه دارد. در تمامى دوران عضو شوراى انجمن بوده و در مجموع حدود ٢١ سال است كه سرپرستى انجمن خوشنويسان از طرف اعضاء و شوراى عالى انجمن خوشنويسان ايران دفتر کردستان را به عهده دارد. در تمامى نمايشگاههاى شهر سنندج و همايشها و كنگره هاى انجمن طى اين سالها در شهر هاى مختلف ايران حضور فعال داشته است و صدها هنرجو را آموزش داده که تعداى از اين افراد موفق به دريافت درجه ممتاز و فوق ممتاز شده اند. خود استاد افتخار دارای درجه فوق ممتاز هستند.
گفتنی است که انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان با بیش از 20 سال سابقه فعالیت تاکنون از ده ها استاد و هنرمند و فعال این عرصه ها با برگزاری برنامه ها و مراسم مختلف تجلیل کرده است که می توان به تجلیل از هنرمندانی همچون: مرحوم براتعلی نورایی (کابرات)، مرحوم عباس کمندی، مرحوم عبدالله ماچکه ای، مرحوم ملک محمد محمدی (مەڵێ دۆم)، زنده یاد استاد قادر عبدالله زاده (مامۆستا قالەمەڕە)، مرحوم ئوستا توفیق محمودی، زنده یاد استاد محمدصابر صابر، مرحوم سیروس معروفی، مرحوم احمد محمدی، مرحوم یدالله نامجو، مرحوم نجمه الدین شوکت یاریان، مرحوم عزیز کرماشانی، مرحوم جلال ملکشاه، مرحوم ابراهیم دلاوری، مرحوم شریف ولیدی، مرحوم احمد نظیری، زنده یاد استاد طاهر یارویسی (یارسان) ، مرحوم حبیب مله ای، مرحوم نجمه الدین درفش، و اساتید دیگری که انشالله عمری طولانی و باعزت و سلامتی و موفقیت بیشتری داشته باش ند مانند: عدنان کریم، هادی ضیاءالدینی، یدالله محمدی، فتانه ولیدی، رحیم لقمانی، کلثوم عثمان پور، دکتر اسعد اردلان، بهمن قبادی، فردین صادق ایوبی، محمدهمایون کمانگر، سیمین چایچی، ماجد مردوخ روحانی، منصور رحمانی، اسعد سراج الدینی، ماموستا ملا عمر صالحی صاحب، توفیق ابراهیمی، مهدی حجت السادات، دکتر فاتح عزت پور، فتح الله امینی، ناصر رحیمیان، صابر شیانی، عطا نهایی، فتانه مرادی، دکتر حسن انجمن، جمیل نوسودی، شریف علیر مایی، زاهد کریمی، عدنان برزنجی ، سید اسماعیل حسینی، عادل نادری، یدالله شاکری، زانا قاسمی فر، بهروز نورانی پور، فاطمه فرهادی، سعدالله نصیری، هوشنگ شگرف، علی ظهیرنیا، هوشنگ معتمدی، وحید معتصمی، عزت کنعانی، اسد صیدی، کمال قادری، شهرام قوامی رحمان علیرمایی، خالد احمدی "گەڵواخی" و... اشاره کرد.
گزارش: سلیمان الله مرادی / عکس ها: اسد صیدی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید