دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » برای تنهایی‌های هنرمند فرهیخته زنده‌یاد دکتر سید نوید برزنجی

شوان صیدی/سنندج

برای تنهایی‌های هنرمند فرهیخته زنده‌یاد دکتر سید نوید برزنجی

0
کد خبر: 1543

برای تنهایی‌های هنرمند فرهیخته زنده‌یاد دکتر سید نوید برزنجی

دکتر سید نوید برزنجی - سال ۱۳۵۷ در سنندج دیده به جهان گشود؛ دارای لیسانس ارتباط تصویری، فوق لیسانس پژوهش هنر، دکترای فلسفه هنر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند بود.
درست است که مکتب و مكعب ذهنی برخی از هنرمندان تنهايی آن‌هاست و البته در این تنهایی‌ها هنر و آثار ماندگاری شکل می‌گیرد، زنده‌یاد "دکتر نوید برزنجی" با وجود تنهایی، خود یک جمعیت بود، یک تیم بود؛ تیمی از هنر و استعداد و آگاهی، تیمی از عرفان و ادب و دلسوزی و همه این داشته‌ها را از مطالعه و تحقیق و تنهایی‌ها کسب کرده بود و با اخلاص و علاقه همه اندوخته‌ها را جمع می‌کرد و برای جامعه و به ویژه شاگردانش همه علم و هنر و اخلاق و انرژی بود. شادی و روی خوش و خنده‌رویی و مهربانی از صفات بارزش بود و هیچ وقت فکر نمی‌کردی این همه خوبی از یک نفر تراوش کند. "نوید" تنها اگر بود فقط برای خودش تنها بود و همه آلام و دردها را به درون می‌ریخت اما برای همه یک مربی، راهنما و مدرسی آموزنده و تاثیرگذار بود که دست تقدیر خیلی زود این گل خوش‌بو و پر رنگ را از همه ما و به ویژه اهل هنر جدا کرد.
با حضورش در کلاس درس و در میان جمع لطافتی هنرمندانه می‌بخشید؛ هنرمندی بود که به تنهایی، خودش یک دنیا از هنر و معرفت و احساس بود.
"نوید" می‌خواست و تلاش می‌کرد تا شخصیت‌هایی که در پشت ماسک و نقاب افراد پنهان شده‌اند را باید چهره برداشت و خود خود شد و پس از آن، برای مراقبه‌ی آرامش رهنمود و همراه بود و می‌آموخت تا به کمک هنر احساسات و درونیات فروخورده‌ی خود را ابراز کرد و به خودآگاهی رسید.
فلسفه‌ی این زنده یاد فلسفه آشتی و آرامش و دنیایی به دور از جنگ و خشونت بود و سعادت و آرامش را برای جامعه‌اش طلب و آرزو می‌کرد.
آنچه که باید در زمان حیات به او می‌گفتیم متاسفانه بعد از پرپر شدنش بیان می‌شود و این دردی تاسف آور است که ما دیر، هنرمندان فهیم و فرهیخته، خوبان و معلمین خود را می‌فهمیم... كاش صاحب هنر را، زندگانِ مرده‌دوست در زمان زنده بودن، مرده می پنداشتند!
وای بر ما...
دکتر سید نوید برزنجی گرافیست، طراح، نقاش و استاد دانشگاه شامگاه سەشنبە 12 دی ماه 1402 در تهران قلب پر احساسش از تپش افتاد و دارفانی را وداع گفت و روز چهارشنبە 13 دی ماه پیکر وی بە سنندج انتقال دادە شد و روز پنچ‌شنبە 14 دی ماه طی مراسم باشکوهی با حضور تعداد زیادی از مردم هنردوست سنندج، هنرمندان و همکاران این مرحوم از تهران، تعدادی از شاگردانش و به ویژه جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر در قطعه هنرمندان آرامستان بهشت محمدی سنندج تشیع و به‌خاک سپرده شد.
دکتر سید نوید برزنجی دارای دکتری فلسفه هنر و از اساتید و هنرمندان برجسته کشور و کردستان بود. او با اینکه تنها ۴۵ بهار از عمرش گذشته بود چندین اثر مکتوب از خود بر جای گذاشت.
دکتر سید نوید برزنجی - سال ۱۳۵۷ در سنندج دیده به جهان گشود؛ دارای لیسانس ارتباط تصویری، فوق لیسانس پژوهش هنر، دکترای فلسفه هنر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند بود. مدرس و استاد دروس هنرهای تجسمی، تئوری هنر به فلسفه و عرفان، استاد آکادمی‌های طراحی تخصصی و منتقد هنری بود.
- برگزاری و حضور در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی، طراحی - نقاشی گرافیک استاد راهنما و مشاور بیش از ۱۹۰ پایان‌نامه دانشگاهی، طراح و مجری برنامه شهری نقاشی دیواری با بیش از ۲۱ اثر، برگزاری صدها کارگاه آموزش تبلیغاتی و توسعه‌ی هنری، تالیف کتاب درآمدی بر زیبایی‌شناسی شیخ اشراق، تالیف کتاب طراحی و ساختار شناس لوگوتایپ، تالیف کتاب مقدمه‌ای بر زن نوشته ای سوزوکی دمام، تالیف و ترجمه ده‌ها مقاله تخصصی در حوزه فرهنگ، هنر و زیبایی شناسی بخشی از فعالیت‌ها و آثار این مرحوم است.
زنده یاد استادی فرهیخته و ادیبی فرزانه، انسانی با اخلاق، دلسوز و مشوق صدها دانش‌آموز و دانشجو، انسانی نیکوکار و تلاش‌گر در راستای هموارسازی مشکلات دوستان فرهنگی، هنری و علمی بود که خیلی زود با مرگ نابه هنگامش جامعه را از علم و هنرش متاسفانه بی‌بهره‌کرد.
دکتر سید نوید برزنجی متاسفانه در منزل شخصی‌اش در تهران به علت ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و جامعه فرهنگی و هنری کشور، به ویژه کردستان را داغدار کرد.
روحش شاد، یادش مانا و راهش پر رهرو باد.
کلید واژه ها:
سید نوید برزنجی
دسته بندی: اخبار / اسلایدر / فرهنگی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید