جمعه، 28 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » هنر ملی کتاب نخواندن

نجمه سیددخت

هنر ملی کتاب نخواندن

0
کد خبر: 1435

هنر ملی کتاب نخواندن

مطالعه بایستی فرهنگ‌سازی شود و عادت به مطالعه را باید همراه با آموزش الفبا در کودکان عجین کرد.
کتاب حافظه مدون بشر است. ما با مطالعه کتاب از پیشینه تاریخی و فرهنگی مکتوب بشریت آگاه می‌شویم. برای هر کتاب، خواننده مناسب و برای هر خواننده، کتابی مناسب وجود دارد. تعدادی از کتابها هستد که به بارها و بارها خواندن می‌ارزند و بعضی از کتابها فقط به درد ورق زدن می‌خورند و بعضی از کتابها را باید گزیده خوانی کرد.
کمبود اوقات فراغت، انفجار اطلاعات، آلودگی اطلاعات، حجم عظیم انتشارات، عدم شناخت کتاب‌های جدید، نامعلوم بودن ارزش کتاب های جدید و فراوان بودن کتابهایی که ارزش یکبار خواندن را ندارند، عدم جذابیت کتابها نسبت به تلفن همراه و فضای مجازی، مشکلات مالی و گرانی کتاب، ما را بر آن می‌دارد که کتاب نخوانیم.
معمولا افراد به دلایل شخصی و یا به دلایل ذوق و علاقه خود به یک یا دو زمینه موضوعی، علاقه‌مند به مطالعه هستند. مثلا عده‌ای به تاریخ، برخی به هنر، گروهی به ادبیات و بعضی به جامعه شناسی و ... علاقه‌مندند و در همان حوزه موضوعی به مطالعه گرایش پیدا می‌کنند و بعضی هم در تمام عمرشان سراغ چنین کتابهایی نمی‌روند.
پی بردن به اینکه کتاب فرهنگ می‌آورد، خود نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. در جامعه ما مطالعه بایستی فرهنگ‌سازی شود و عادت به مطالعه را باید همراه با آموزش الفبا در کودکان عجین کرد و این عادت باید از سنین کودکی پایه ریزی شود؛ کنجکاوی کودکان باعث می‌شود که سوالات زیادی را بپرسند و کتابهای درسی جوابگوی تمام سوالات آنها نیست؛ بنابراین یکی از دلایل کتاب نخواندن، عدم فرهنگ سازی و عادت به مطالعه از سنین کودکی است و نتیجه آن رغبت افراد به خواندن کتابهای درسـی و کسب نمره قبولی در دروس است.
 مطالعه برای بعضی عملی است برای پر کردن وقات فراغت و برای برخی دیگر علاقه و اولویت و برای برخی دیگر تفریح و سرگرمی محسوب می‌شود؛ مانوس بودن و دمخور بودن با کتاب بسیار لذت بخش است. انسان دنیایی را تجربه می-کند که هر لحظه که بخواهد می‌تواند به دریایی از دانش و علم دسترسی داشته باشد و این حس، آرامش درونی را به خواننده منتقل می‌کند. این نوع مطالعه بار فرهنگی دارد و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی زندگی انسان تاثیر می‌گذارد.
کتاب بازتاب افکار دیگران است؛ بنابراین کتابهای خوب و مناسب به تنهایی کافی نیست تا عادت به مطالعه شکل بگیرد؛ بلکه دستیابی به منابع خواندنی، قصه گویی و کتابخوانی و معرفی شفاهی کتاب می‌تواند در عادت به مطالعه کارساز باشد. در این میان کتابخانه‌های عمومی که از آنها با عنوان» اتاق نشیمن جامعه یا اقامتگاه مردم» یاد کرده‌اند با تهیه انواع مواد و محمل‌های اطلاعاتی و در دسترس قرار دادن آن و ارائه خدمات به جامعه، در ایجاد و ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی نقش دارند. کتابخانه‌ها باید به عنوان مکانی برای دریافت اطلاعات و اخبار تلقی شوند. این به این معناست که کتابخانه‌ها باید امکان دسترسی به اطلاعات را از راه دور، چه در شکل چاپی و چه در شکل دیجیتال، برای جامعه فراهم کنند وکتابخانه‌های عمومی باید کتابخوانان حرفه‌ای را راضی نگه دارند.
بنابراین هیچ وقت برای کتاب خواندن دیر نیست. برای شروع از کتابهایی شروع کنید که به زمینه موضوعی آنها علاقه‌مند هستید و کم حجم و جذاب و یا عامه پسند هستند تا بتوانید با کتاب خواندن پیوندی ناگسستنی برقرار کنید.


تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید