شنبه، 15 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » فرصت چهارساله برای تبدیل قولنامه‌ به سند ثبتی

مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرد؛

فرصت چهارساله برای تبدیل قولنامه‌ به سند ثبتی

0
کد خبر: 1452

فرصت چهارساله برای تبدیل قولنامه‌ به سند ثبتی

یکی از آثار این مصوبه حاکمیت بهداشت قضایی و حقوقی در بحث تملک، خرید و فروش و معاملاتی املاک است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تصویب نهایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، ۴ سال به مردم برای دریافت اسناد رسمی اراضی و املاک قولنامه‌ای فرصت داده شده است.
به گزارش خبرنگار روژان‌پرس، حسن بابایی گفت: به موجب مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام  که مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان بود مشکل تبدیل قولنامه املاک به سند رسمی برطرف شد که یکی از آثار آن حاکمیت بهداشت قضایی و حقوقی در بحث تملک، خرید و فروش و معاملاتی املاک است.
وی با تأکید بر اینکه هیچ گونه نگرانی برای مردم جهت اراضی و املاک قولنامه‌ای آن‌ها وجود ندارد گفت: با تصویب نهایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، سازمان ثبت مکلف است سامانه‌ای را فعال کند و در این سامانه مالکین اراضی و املاک قولنامه‌ای باید مدارک و مستندات مالکیت خود را با مهلت دو ساله بارگذاری کنند و دو سال بعد از بارگذاری مستندات نیز فرصت دارند که نسبت به دریافت سند اقدام کنند و در مجموع حدود ۴ سال به مردم برای دریافت اسناد رسمی اراضی و املاک قولنامه‌ای فرصت داده شده است.
وی ادامه داد: نقل و انتقال‌های بعدی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد و در دفاتر اسناد رسمی به صورت قانونی ثبت می‌شوند و اگر این فرآیندها طی نشود، دعواهای مطرح در مراجع قضایی با اسناد عادی دیگر قابلیت استناد نخواهند داشت و این اسناد در دادگاه‌ها و ادارات هم قابل قبول نیستند، لذا اسناد عادی در اختیار مردم از اعتبار نمی‌افتند و در این فرآیند به مردم برای تبدیل آن‌ها به اسناد رسمی فرصت داده می‌شود.
مطابق مفاد تبصره الحاقی به ماده (۱) طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیر منقول مصوب مجمع تشخیص مصلحت‌نظام" دعاوی راجع به مستندات معاملات ثبت نشده تا قبل از لازم الاجرا شدن این قانون که قطعیت آن‌ها به تشخیص رئیس قوه قضائیه محرز باشد پذیرفته می‌شود.
خبرنگار: قدیر اللهمرادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید