چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » «دیواره‌های مرز» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد

در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

«دیواره‌های مرز» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد

0
کد خبر: 1397

«دیواره‌های مرز» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد

ایده ساخت این مستند زمانی شکل گرفت که متوجه شدم علی‌رغم گذشت سال‌ها از جنگ ایران و عراق، هنوز در کردستان مین قربانی می‌گیرد.
روژان‌پرس: جایزه بهترین فیلم مستند به «دیواره‌های مرز» به کارگردانی فاطمه مرزبان در بخش مستند چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اهدا شد.
مررزبان امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در باره سوژه این مستند گفت: این فیلم درباره قربانیان مین‌های به‌جامانده از جنگ ایران و عراق در کردستان است، البته ماجرای این مین‌ها با مین‌هایی که در دیگر مناطق مرزی نظیر خوزستان کاشته شده‌اند، فرق دارد، چرا که هیچ نقشه‌ای از مین‌های کارگذاشته‌شده در اختیار نداریم و از سویی دیگر به‌دلیل بارش‌های باران، فرسایش زمین و دلایل دیگر، بسیاری از این مین‌ها جابه‌جا شده و وارد مناطق شهری و محل زندگی مردم شده‌اند. مجموع این اتفاقات باعث شده است که پاکسازی مین‌ها سخت شود و به همین دلیل همه‌ساله افراد زیادی قربانی آن می‌شوند.
این مستندساز درباره ایده خود از ساخت این مستند توضیح داد: ایده ساخت این مستند زمانی شکل گرفت که متوجه شدم علی‌رغم گذشت سال‌ها از جنگ ایران و عراق، هنوز در کردستان مین قربانی می‌گیرد. هدف این مستند، اطلاع‌رسانی درباره چنین اتفاقی است تا مسئولان و مردم بدانند چنین حوادثی در حال وقوع است و باید فکری برایش بکنند.
وی اضافه کرد: مستند، چند محور مهم را دنبال می‌کند؛ اول اینکه دنبال پاسخ به این پرسش است؛ چرا هنوز مین‌ها وجود دارند و پاک‌سازی صورت نگرفته است؟‌ همچنین پیگیری کرده‌ایم که چرا برخی از قربانیان، شامل جانبازی نمی‌شوند؟‌ همان‌طور که می‌دانید اگر برای کسی چنین اتفاقی رخ بدهد، باید به کمیسیون‌های پزشکی مراجعه کند تا در صورت تأیید آنها جانبازی برایش منظور شود، اما این موضوع برای بسیاری از قربانیان، تاکنون محقق نشده است.
کارگردان «دیواره‌های مرز» درباره فرم روایی این اثر گفت: برای ساخت مستند سراغ پنج شخصیت رفتیم که قربانی مین‌های به‌جامانده شده‌اند. این کاراکترها، آدم‌های معمولی‌اند که در محل زندگی خود مشغول کارهای روزمره بودند اما ناگهان پایشان روی همین مین‌ها رفته است و بخشی از اعضای بدن خود را از دست دادند؛ برای مثال، یکی از قربانیان، کودکی است که همراه با خانواده‌اش برای تفریح به مناطق اطراف شهر رفته بود، اما برای بازی از خانواده جدا می‌شود و این اتفاق ناگوار برایش رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: همچنین قربانی دیگر، کسی است که مشغول کاشت درخت در اطراف خانه‌اش بوده و با مین مواجه شده است. متأسفانه این مین‌ها وارد مناطق زندگی مردم شده‌اند و همین موضوع مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است. اگرچه در مستند، از وضعیت موجود انتقاد کرده‌ایم، اما راهکار هم داده‌ایم.
مرزبان با اشاره به آشنایی خود با این سوژه بیان کرد: من اصالتاً کُرد نیستم و برای زندگی در این منطقه حضور پیدا کردم و متوجه این اتفاقات ناگوار شدم، همین موضوع باعث شد سراغ ساخت این مستند بروم تا ضمن اطلاع‌رسانی آن مطالبه‌گری هم صورت بگیرد. به‌نظرم تا زمانی که آگاهی‌بخشی نسبت به این موضوع رخ ندهد، کم‌وکیف این اتفاق از سطح محلی خارج نمی‌شود.
عوامل این فیلم عبارتند از  تهیه کننده و کارگردان: فاطمه مرزبانی
تصویر بردار: وریا عبدیانی
صدابردار: مبین قادری- بهرام مرادی
صداگذار: گیسو آزاد روش
تدوین: فاطمه مرزبانی
نوسینده: فاطمه مرزبانی
نویسنده گفتار متن: پروین جدیدالسلام
دستیار تصویر: نیما پور محمدی- فرزاد درودگر- اشکان باقری سورن مرادی
عکاس: سید پیمان حسینی
فیلم برداری پشت صحنه: محمد میدیا خدیاری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید