پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » بانک تجارت با تمام توان در خدمت توسعه کردستان

بانک تجارت با تمام توان در خدمت توسعه کردستان

0
کد خبر: 1298

بانک تجارت با تمام توان در خدمت توسعه کردستان

با توجه به تاکیدات مدیرعامل محترم بانک تجارت در جهت رفع محرومیت از کردستان همواره و با تلاش شبانه‌روزی در این میدان فعالیت می‌کنیم.

تسهیلات بانکی نقش کلیدی در توسعه کردستان ایفا می‌کند زیرا بنیادهای اقتصادی استان در حوزه سرمایه‌گزاری از قدرت لازم برای حضور در عرصه تولید و تجارت را ندارد، بنابراین نبود تسهیلات بانکی می‌تواند روند توسعه استان را متوقف کند، بنابراین بیش از سایر استان‌ها نیازمند منابع بانکی است.

ضروریات روند توسعه کردستان ایجاب می‌کند که دولت با رویکرد ویژه به نیازهای مالی و اعتبارات بانکی نگریسته و تامین تسهیلات استان را در اولویت قرار دهد، در غیر این صورت همه پتانسیل‌های داخل بلااستفاده شده و رغبت حضور سرمایه‌گذاران خارج از استان را هم از بین خواهد برد که نتیجه این وضعیت بروز بحران‌های اقتصادی برای استان و به چالش کشیده شدن اقتصاد ملی خواهد شد.

نگاه به وضعیت پرداخت تسهیلات حکایت از وجود نابسامانی در مدیریت منابع دارد، از یکسو بانک‌های خصوصی با وصف جذب پول‌های استان کوچکترین مشارکتی در توسعه استان نداشته و این منابع را به سمت سایر استان‌ها هدایت می‌کنند و کسی نیست که با این رویکرد غلط و خطرناک برخورد کند، از سوی دیگر برخی از بانک‌های دولتی تلاش می‌کنند تا حد ممکن از پرداخت تسهیلات خودداری کنند و حجم بزرگی از منابع را بدون استفاده در حساب‌های خود نگه می‌دارند و کسی نیست آنها را وادار به صرف منابع کند، از دگر سو بانک‌هایی داریم که حجم مصارفشان بسیار بیشتر از منابعشان است و این موضوع سبب شده تا با چالش‌های متنوعی روبرو شوند زیرا تنها اختیار مصرف 85 درصد منابع را دارند که در مواردی این رقم به بالای 130 درصد هم رسیده و کسی نیست که خود را موظف به ترمیم منابع آنها بداند.

بنابراین مدیریت ارشد استان اعم از مقننه، مجریه، قضائیه و نظارتی باید تغییر ساختار قوانین، مقررات و قواعد را بررسی و همه نقاط ضعف آن را اصلاح کنند، که تا کنون عمل در حد نصیحت و توصیه بوده و در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.

بانک تجارت یکی از بنگاه‌های اقتصادی که در چند سال اخیر در عرصه توسعه استان حاضر بوده و از همه امکانات و منابع خود برای حمایت از شکوفایی کردستان استفاده کرده است، که برای اثبات این ادعا اشاره می‌شود به آمار و ارقام منتشره از سوی مدیر امور شعب این بانک در کردستان.

کیومرث میره وندی با اشاره به رویکرد بانک تجارت در حوزه توسعه کردستان گفت: این بانک با درک نیازهای استان وارد میدان شده و تمام منابع را برای شکوفایی اقتصادی آن اختصاص داده و به کلی در چند سال اخیر میزان مصرف بسیار بالاتر از منابع بوده و همواره با ناترازی مصارف و منابع روبرو بوده است.

وی افزود: سال گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه تکلیفی با اعطای 8 هزار و 416 فقره تسهیلات در قالب ازدواج، تهیه جهیزیه، فرزند آوری، خود اشتغالی، مددجویان سازمان‌های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی، حمام روستایی، معرفی شدگان درخواست‌های سفر ریاست جمهوری، ودیعه یا خرید مسکن، اشتغال زندانیان حین حبس و پس از آزادی، معرفی شدگان بنیاد برکت و بنیاد علوی جمعا به مبلغ 6 هزار و 220 میلیارد و 490 میلیون ریال با نرخ 4 درصد توانست به اکثر تعهدات خود عمل کند.

میره وندی در ادامه تصریح کرد: اعطای 1 هزار و 103 فقره تسهیلات مسکن در قالب خرید و احداث مسکن ایثارگران، خانواده معزز شهدا، مسکن روستایی و ودیعه مسکن جمعا به مبلغ 1 هزار و 387 میلیارد و 758 میلیون ریال با نرخ سود ترجیحی 5 و 4 درصد پرداخت شد که در کنار این موارد شاهد پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن و مسکن اعضای هیئت علمی دانشگاهها هم بودیم.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی اعلام کرد: اعطای 19 فقره تسهیلات به مبلغ 1 هزار و 95 میلیارد و 253 میلیون ریال در بخش رونق تولید با عنایت به مصوبات کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش در راستای ایجاد یا تثبیت اشتغال موجود را در کارنامه خود داریم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ورود دنیا به عرصه تولیدات دانش بنیان ایجاب می‌کند که کشور ما هم وارد این حوزه شود و با استفاده از آن روند توسعه کردستان را وارد فاز نوینی از از شکوفایی نماید و بانک تجارت با ارائه 14 فقره تسهیلات درخواستی واحدهای دانش بنیان به مبلغ 231 هزار و 560 میلیون ریال در قالب تبصره 18 از این روند حمایت کند.

میره وندی در مورد عملکرد 5 ماه گذشته امسال گفت: اعطای بیش از 1 هزار فقره تسهیلات ازدواج و تهیه جهیزیه به مبلغ 1 هزار و 987 میلیارد و 900 میلیون ریال، 563 فقره تسهیلات فرزند آوری به مبلغ 327 هزار و 660 میلیون ریال تنها بخشی از تسهیلات پرداختی بانک تجارت بود که در مجموع طی 5 ماه گذشته بیش از 13 هزار میلیارد ریال در قالب عقدهای مختلف در بخش‌های اقتصادی به هم استانی‌های عزیز پزداخت شده است.

مدیر امور شعب بانک تجارت کردستان در ادامه افزود: همچنین در راستای تامین برق پایدار شهرستان سنندج، بانک تجارت با صدور تعهدات گشایش اعتبار اسنادی به مبلغ 3 هزار و 500 میلیون ریال در راه‌اندازی پست برق 63، 20 کیلوولت در شهرستان سنندج اقدام نموده که برای اولین بار در تاریخ بانکداری کشور این اقدام در کردستان انجام شد.

وی در مورد اقدامات مربوط به تسهیل سازی امور زائرین کربلا و ستاد اربعین گفت: قرار گرفتن در بین 5 بانک عامل فروش ارز اربعین در کشور، ارائه 200 هزار دینار به هر زائر، برگزاری جلسه فوق العاده به منظور انجام آخرین هماهنگی‌های لازم جهت استقبال از زائرین، آمادگی خزانه منطقه در تامین ایران چک با مبلغ 500 هزار ریالی از آغاز راهپیمایی تا دو روز پس از اربعین، آماده‌سازی کاست‌های خودپرداز به مبالغ قابل استفاده زائران، به روز رسانی شماره‌های ارتباط با کارکنان شعب در کنار دستگاه‌ها، اعطای کمکذهای مادی و معنوی در زمینه برپایی موکب‌ها مهمترین خدمات بانک تجارت کردستان بود.

وی حضور در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را یکی دیگر از رویکردهای بانک تجارت ذکر کرد و افزود: فهرست اقدامات انجام شده در این حوزه‌ها عبارتند از احداث مدرسه 10 کلاسه در شهرک بهاران سنندج، ساخت کتابخانه در پارک 28 دی پارک جنگلی آبیدر، احداث مسجد در پارک جنگلی آبیدر، کلنگ زنی مدرسه 4 کلاسه «امید تجارت» روستای آساوله، تجهیز بیش از 10 مدرسه، مشارکت در ساخت بیمارستان سید الشهدائی، بیمارستان آریا و راه اندازی مرکز تصویربرداری شفا به عنوان مجهزترین مرکز تصویربرداری استان، مشارکت در پویش سراسری اهدای خون، دیدار مستمر با با شخصیت‌های استانی در راستای هماهنگی مداوم با برنامه‌های استان، دیدار با خانواده معظم شهداء و حضور مداوم در مراسم ملی و مذهبی.

میره وندی طرح‌های قابل افتتاح در هفته دولت را چنین برشمرد: کارخانه اکسیرسازان کاشانه سبز با موضوع فعالیت محصولات شوینده و بهداشتی مایع و پودر در شهرک صنعتی دهگلان و مدرسه 4 کلاسه روستای آساوله سنندج.

وی در پایان ضمن تشکر ویژه از حمایت‌های مقامات استان به ویژه استاندر کردستان در زمینه انتقال حساب‌های شرکت‌های بزرگ به استان اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مدیرعامل محترم بانک تجارت در جهت رفع محرومیت از کردستان همواره و با تلاش شبانه‌روزی در این میدان فعالیت می‌کنیم.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید