چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
روژان پرس » اخبار » بانک مسکن برای توسعه کردستان هیچ محدودیتی ندارد

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان:

بانک مسکن برای توسعه کردستان هیچ محدودیتی ندارد

0
کد خبر: 1279

بانک مسکن برای توسعه کردستان هیچ محدودیتی ندارد

راستبین در مورد روش قسط بندی گفت: این روند به صورت تقسیط ساده 12 ساله و پلکانی 10 ساله است که با موافقت خود متقاضی تعیین می‌گردد و عمر ساختمان نباید بیشتر از 25 سال باشد.
وضعیت مسکن در کردستان دارد به سمت تبدیل شدن به بحران می‌ر‌ود، کمبود سرپناه، گرانی سرسام آور، اجاره بهای کمر شکن، ودیعه‌های بالا، خانه‌های غیر استاندارد و گسترش سکونتگاه‌های غیر رسمی در این استان زندگی را در کام خانوارهای بدون مسکن تلخ کرده است.
متولیان ساخت مسکن عواملی همچون کمبود زمین، گرانی مصالح، مهاجر پذیری و ناترازی عرضه و تقاضا را عوامل اصلی بیان می‌کنند و مدام دم از حل مسکن از طریق اجرای طرح‌های ویژه می‌زنند اما نگاه به وضعیت موجود حکاین از حرکت به سمت اوج گیری بحران دارد.
بسیارند خانوارهایی که تمام درآمد ماهیانه آنها کفاف اجاره خانه و پرداخت اقساط وام ودیعه را نمی‌کند و برای جبران کسری دست به کارهای نامتعارف می‌زنند و از نیازهای فذایی، تفریحی، بهداشتی و آموزشی خود و فرزندان می‌گذرند که هر کدام پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و روانی درازمدت خود را دارد، فراوانند جوانانی که از ترس ناتوانی در تامین مسکن ازدواج نمی‌کنند به این علت سن ازدواج در حال افزایش است، استان مملو است از زوج‌هایی که به سبب نبود خانه و ناتوانی در تامین اجاره و ودیعه تن به طلاق توافقی داده‌اند و کثیرند زوج‌هایی که به علت ناتوانی در مهیا کردن سرپناه مناسب جرات فرزند‌آوری ندارند و جمعیت استان در سراشیبی کاهش مستمر قرار گرفته است.
وضعیت مسکن در کردستان، جدای از موارد فوق روند توسعه اقتصادی و اشتغال استان را هم به چالش کشیده زیرا بیش از 200 حوزه تولید و مهارت به این بخش وابسته است و رکود در تولید مسکن این مشاغل را تعطیل کرده و افراد متعلق به این بخش‌ها را روانه مشاغل کاذب، خطرناک و کم‌درآمد کرده است.
بنابراین بر همه ارکان حاکمیت واجب است تا برنامه‌های جهشی برای عبور از این شرایط اجرا کنند و هرگونه تاخیر سبب افزایش شدت شرایط بحرانی می‌شود.
بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی تامین منابع مالی حوزه ساخت و ساز نقش مهمی در بهبود شرایط دارد اما تاثیر عملکرد این نهاد بستگی به عملکرد سایر سازمان‌های مرتبط دارد که متاسفانه تحرک مورد نیاز را نداشته و مدام کمبود زمین، محدودیت اعتبارات، بالا بودن هزینه تولید زمین و گرانی مصالح را بهانه تاخیر در عملکرد خود بیان می‌کنند.
خبرنگار «روژان پرس» با هدف اطلاع رسانی در زمینه عملکرد بانک مسکن گفتگوئی با مدیر امور شعب این نهاد در کردستان انجام داده که اینک پیش روی شماست.
 امید راستبین با اعلام آمادگی برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز متقاضیان گفت: بانک مسکن با وصف اینکه با محدودیت منابع مواجه است اما تا کنون اجازه نداده که این موضوع باعث تاخیر در پرداخت تسهیلات مربوط به ساخت، خرید و تعمیر گردد و با تلاش مداوم منابع مورد نیاز را تامین کرده، به طوری که در حال حاضر با ناترازی منابع و مصارف روبرو و مصرف این بانک بسیار بالاتر از منابع است و کمبود منابع را از سایر استان‌ها تامین می‌کند.
وی افزود: ما توقع داریم که دولت ما را در حوزه تامین منابع بیش از پیش حمایت کند، یکی از راه‌های آن انتقال حساب‌های بانکی واحدهای بزرگ تولیدی و معدنی فعال در کردستان به خود استان است زیرا دارای گردش حساب بالائی هستند و می‌توانند توان پرداخت تسهیلات را چند برابر افزایش دهند که این امر با وصف پیگیری‌های منعدد هنوز محقق نشده و گردش پولی این واحدها در سایر استان‌ها قرار دارد.
راستبین تصریح کرد: بانک مسکن همواره حامی برنامه‌های دولت در زمینه مسکن بوده و این روند همچنان ادامه دارد به طوری که تا کنون پروژه‌های بزرگ دولت منتظر دریافت تسهیلات نمانده است.
این مقام مسئول در خصوص وضعیت تخصیص منابع مسکن ملی اعلام کرد: تا پایان نیمه اول تیرماه امسال 10 هزار و 616 واحد به بانک معرفی شده، از این تعداد با توجه به اعلام آمادگی متقاضیان، ارائه مدارک و پیشرفت فیزیکی قابل قبول در حدود 5 هزار و 663 واحد آماده انعقاد قرارداد هستند.
وی خاطر نشان کرد: از ابتدای اعلام طرح نهضت ملی مسکن تا پایان نیمه اول تیرماه امسال 13 هزار و 947 میلیارد ریال تسهیلات به 4 هزار و 463 واحد پرداخت شده است.
مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان با تاکید بر حمایت از خریداران مسکن اظهار کرد: مبلغ در نظر گرفته شده برای سنندج به صورت ترکیبی از تسهیلات خرید، اوراق و جعاله بوده که برای متقاضی انفرادی 480 میلیون تومان و برای متقاضیان زوجین 800 میلیون تومان است و این مبلغ برای سایر شهرستان‌ها به ترتیب 400 و 640 میلیون تومان می‌باشد.
راستبین در مورد روش قسط بندی گفت: این روند به صورت تقسیط ساده 12 ساله و پلکانی 10 ساله است که با موافقت خود متقاضی تعیین می‌گردد و عمر ساختمان نباید بیشتر از 25 سال باشد.
وی با اشاره به امتیازات حساب مسکن جوانان تصریح کرد: حساب‌هایی که تاریخ افتتاح آنها سال 1402 باشد تا سقف 340 میلیون تومان با نرخ بهره 9 درصد و مدت بازپرداخت 20 ساله تسهیلات دریافت می‌کنند.
وی در مورد وضعیت نهایی مسکن مهر گفت: از تعداد 48 هزار و 435 واحد مسکونی طرف قرارداد بانک متاسفانه بنا به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری پیمانکاران و متقاضیان تا کنون 667 واحد آن تعیین تکلیف نشده است.
وی افزود: شایان ذکر است از ابتدای سالجاری تا پایان نیمه اول مرداد تامین مالی ساخت 1 هزار و 67 واحد شامل ساخت، خرید و تعمیر انجام شده است.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید